Η Ασφάλεια της Πολωνίας περνάει από την Αλεξανδρούπολη – Στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ ο Πρέσβης της Πολωνίας

Τον περασμένο Οκτώβριο, ο Πρέσβης της Πολωνίας στην Ελλάδα Artur Lompart μαζί με τον Αναπληρωτή Πρέσβη (Deputy Head of the mission) Tomasz Wiśniewski επισκέφτηκαν την Αλεξανδρούπολη και στα γραφεία του Οργανισμού Λιμένος. Στην συνάντηση που είχαν με τον Πρόεδρο του Οργανισμού και τον διευθύνων σύμβουλο, συζητήθηκαν θέματα ενέργειας και οι εμπορευματικοί διάδρομοι που εξυπηρετεί το λιμάνι.

Η Αλεξανδρούπολη και το λιμάνι της πόλης είναι κομβικής σημασίας για την Πολωνία. Η σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό και αργότερα με την Σιδηροδρομική Εγνατία, το εντάσσει σε ένα δίκτυο διεθνών δρόμων ταχείας μεταφοράς αγαθών προϊόντων αγαθών και υπηρεσιών. Ένας τέτοιος δρόμος είναι και η οδός Via Carpatia. Η Via Carpatia προβλέπει την άμεση οδική σύνδεση της Κλαϊπέντα (λιμάνι της Λιθουανίας) με τη Θεσσαλονίκη και τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάκας, μέσα από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και των Ανατολικών Βαλκανίων. Ξεκίνησε ως σχέδιο από μια πρώτη συμφωνία της Λιθουανίας, της Πολωνίας, της Σλοβακίας και της Ουγγαρίας το 2006. Ο διακρατικός συντονισμός της λεγόμενης «Διακήρυξης του Lancut» ολοκληρώθηκε το 2010 με υπογραφές για την υλοποίηση του σχεδίου από τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Ελλάδα.

Ο διεθνής οδικός άξονας Via Carpatia, που συνδέει τον βορρά με τον νότο της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά μήκος των ανατολικών συνόρων της δεν είναι ένας ακόμη δρόμος, πρόκειται για έναν διάδρομο που περνά μέσα από χώρες του ΝΑΤΟ και καταλήγει άμεσα και γρήγορα στην Ρουμανία, την Πολωνία και τις Βαλτικές Χώρες. Για αυτό το λόγο είναι και σημαντική η Αλεξανδρούπολη για τους Πολωνούς και τους συμμάχους της. Το 2019 από την Αλεξανδρούπολη ο πρώην Γενικός Πρόξενος των ΗΠΑ στην Θεσσαλονίκη, Γκρέγκορι Φλέγκερ, είχε αναφέρει τη σημασία του λιμένα της Αλεξανδρούπολης στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και τις προοπτικές που διανοίγονται τόσο σε θέματα ασφάλειας όσο και οικονομίας, καθώς και τον σημαντικό ρόλο της Ελλάδας στην υποστήριξη των μετακινήσεων των στρατιωτικών δυνάμεων των ΗΠΑ μέσω των λιμανιών και της προώθησής τους στα Βαλκάνια, στο πλαίσιο των στρατιωτικών ασκήσεων του ΝΑΤΟ.

Η δήλωση αυτή είχε γίνει με αφορμή την άφιξη στο λιμάνι της ακριτικής πόλης του πλοίου M/V Green Ridge, το οποίο μετέφερε περισσότερα από 800 οχήματα και εξοπλισμό για τις Νατοϊκές ασκήσεις «Saber Guardian» και «Decisive Strike» που θα πραγματοποιηθούν στην Ρουμανία και τις Βαλτικές χώρες.

Ελλάδα, ο ενεργειακός κόμβος που απελευθερώνει την Πολωνία από Ρωσία και Γερμανία

Η Αλεξανδρούπολη (και η Βόρεια Ελλάδα γενικά), είναι σημαντική την Πολωνία και όσο αφορά την ενέργεια. Από την περιοχή διέρχεται το φυσικό αέριο από την Κασπία Θάλασσα, των Αζέρων πιο συγκεκριμένα, μέσω του Νότιου Διάδρομου. Η Κασπία Θάλασσα έχει τεράστια αποθέματα και η μόνη διέξοδος τους προς την Ευρώπη είναι η Τουρκία. Και δεν είναι μόνο το Αζερμπαϊτζαν. Ένας άλλος Στρατηγικός Ενεργειακός παράγοντας για την Ευρώπη και την Τουρκία, είναι το Τουρκμενιστάν. Μάλιστα την δήλωση αυτή την είχε κάνει πηγή από το Υπουργείο Εξωτερικών της Πολωνίας. Η ίδια πηγή ανέφερε «η διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, των διαδρόμων και των προμηθευτών είναι βασικός στόχος της πολωνικής στρατηγικής στον ενεργειακό τομέα»

Επίσης είχε αναφέρει ότι η Πολωνία υποστηρίζει την κατασκευή του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, ένα έργο το οποίο μαζί με τον EastMed, και τους σταθμούς Κερτς (Κροατία, Ρεβυθούσας και Αλεξανδρούπολης, μειώνουν την εξάρτηση της Ευρώπης από την Ρωσία και λειτουργούν ανταγωνιστικά σε έργα όπως ο Nord Stream 2. «Κατά την άποψή μας, το Τουρκμενιστάν μπορεί να διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στο έργο στις επόμενες φάσεις», είχε σημειώσει η πηγή του Πολωνικού ΥΠΕΞ.

Το Τουρκμενιστάν με τα τεράστια αποθέματά του θα μπορούσε να είναι μία από τις βασικές χώρες που θα ενταχθούν στο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου. Περισσότερα από 190 πεδία πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν ανακαλυφθεί στο έδαφος του Τουρκμενιστάν, και τα αποθέματα υδρογονανθράκων πεδίων βαθέων υδάτων στην Κασπία Θάλασσα ανέρχονται σε 12 δισεκατομμύρια τόνους πετρελαίου και περισσότερα από 6 τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Η κρατική εταιρεία πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν, SOCAR Elshad Nasirov, δήλωσε το 2019 ότι ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου μπορεί επίσης να μεταφέρει φυσικό αέριο από το Τουρκμενιστάν και το Καζακστάν. Ο Νότιος Διάδρομος εκτός των TANAP, TAP, θα περιλαμβάνει και τον αγωγό Νότιου Καυκάσου (SCP)

Συνάντηση του Πρέσβη της Πολωνίας με τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ

Η Γεωστρατηγική και Γεωπολιτική αξία της Ελλάδας, την κάνει απαραίτητη για χώρες όπως η Πολωνία. Οι στρατιωτικές δυνάμεις του ΝΑΤΟ, η Ενέργεια και τα εμπορεύματα, θα έχουν Ασφαλή μεταφορά από και προς την Πολωνία μέσω μιας ισχυρής Ελλάδας. Για τον λόγο αυτό ο Πρέσβης στην Πολωνίας στην Αθήνα, συναντήθηκε με τον Έλληνα αρχηγό ΓΕΕΘΑ, από τις λίγες που ο Κωνσταντίνος Φλώρος έχει κάνει με πρεσβευτές, σηματοδοτεί και την αξία της Ελλάδας. Στην ανακοίνωση σημειώθηκε ότι συζητήθηκαν η σταθερότητα -Ειρήνη. Αμοιβαίοι σκοποί, κοινή προσπάθεια, ενιαίο μέλλον, εμβάθυνση της συνεργασίας!!

Οι δύο χώρες θα συνεργαστούν στενά τα επόμενα χρόνια ειδικά σε Αμοιβαίους Σκοπούς και Ενιαίο Μέλλον. Θα συνεργαστούν και στον στρατιωτικό τομέα κάτω από την ομπρέλα του ΝΑΤΟ και θα αφορά την Αντιβαλλιστική προστασία της Συμμαχίας και των μελών. Στο «V» έχει γραφτεί επανελλειμένως ότι η Ελλάδα είναι πιο σημαντική χώρα από την Τουρκία, και καθώς επίσης, ότι η Τουρκία έχει τελειώσει για την Δύση, κάτι που κάνει την Ελλάδα χώρα Πρώτης Γραμμής

Σε πρόσφατο άρθρο του «V» «η τοποθέτηση συστήματος Iron Dome στην Σούδα δηλώνει και το τέλος της Τουρκίας από την Δύση;» σημειωνόταν, «αν και δεν ονόμασε τις χώρες που θα εγκατασταθούν τα συστήματα, είναι βέβαιο ότι οι χώρες αυτές θα είναι φιλικές προς το Ισραήλ. Στην Ευρώπη η κυριότερη βάση των ΗΠΑ που μπορεί να απειληθεί από τους βαλλιστικούς πυραύλους του Ιράν είναι η Σούδα, και μάλιστα η Ελλάδα είναι η Ευρωπαϊκή χώρα που το Ισραήλ αναπτύσσει συνεργασίες σε στρατιωτικούς και ενεργειακούς τομείς.»

Η σημασία της Ασφάλειας που παρέχει η Ελλάδα στην Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών

Επίσης, η Αλεξανδρούπολη είναι σημαντική για την Πολωνία όσο αφορά την Πρωτοβουλία των Τριών Θαλασσών. Αν και η Ελλάδα είναι εκτός , η Αλεξανδρούπολη είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της Πρωτοβουλίας αυτής. «Ως ένδειξη υποστήριξης της κυριαρχίας, της ευημερίας και της ενεργειακής ανεξαρτησίας των Ευρωπαίων φίλων μας…οι ΗΠΑ έχουν την πρόθεση να χορηγήσουν έως 1 δισεκ. δολάρια σε χρηματοδότηση σε χώρες της κεντρικής και της ανατολικής Ευρώπη, μέλη της Πρωτοβουλίας των Τριών Θαλασσών» είχε σημειώσει στις 16 Φεβρουαρίου 2020, από την Διάσκεψη του Μονάχου ο Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών, κάνοντας και αναφορά στην σημασία της της ακριτικής πόλης.

Η Αλεξανδρούπολη όμως είναι ο ένας δρόμος προς την Μαύρη Θάλασσα και η μία διέξοδος της Πολωνίας, των Βαλτικών Χωρών της Ουκρανίας και Γεωργίας. Η άλλη επιλογή που ήταν στα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ, και θα άλλαζε όλη την γεωπολιτική και γεωοικονομία από την Μαύρη Θάλασσα μέχρι και την Βαλτική, ήταν το έργο (και είναι ανάλογα τις εξελίξεις) το έργο «E40 Project – Water Route». Πρόκειται για 2.000 χιλιόμετρα «υδάτινων δρόμων» όπου μέσω των ποταμών θα θα μπορούσαν να συνδεθούν λιμάνια της Ουκρανίας, με αυτά στην Βαλτική Θάλασσα. Η ολοκλήρωση ενός τέτοιου «υδάτινου διαδρόμου», σύμφωνα με μελέτες της Ε.Ε, θα μπορούσε να μεταφέρει πέντε έως επτά εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων προς τα δυτικά κάθε χρόνο, παρακάμπτοντας τη Ρωσία και Τουρκία.

Αυτή η προοπτική έχει και μια Στρατηγική διάσταση, την μεταφορά πολεμικών πλοίων του ΝΑΤΟ στην Μαύρη Θάλασσα, παρακάμπτοντας τον Βόσπορο και την Συνθήκη του Μοντρέ. Μαζί με την ανάπτυξη Νατοϊκών λιμανιών στην Ρουμανία και την Βουλγαρία, ουσιαστικά θα απειλούσε την κυριαρχία της Ρωσίας στην Μαύρη Θάλασσα, σε μια περιοχή όπου διέρχεται το 1/3 της οικονομίας της Μόσχας από την εξαγωγή ενέργειας.

ViaDiplomacy Newsroom