Οι «αντάρτες» των social media απέναντι στο «βαρύ πυροβολικό » των ξένων ΜΜΕ

Των Νίκου Αρβανίτη/ Γιώργου Ξ. Πρωτόπαπα

Τα διεθνή ΜΜΕ διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης για την έκβαση των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές παρέχοντας πληροφορίες που ανάλογα με το timing μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε από τη μια είτε από την άλλη πλευρά για επικοινωνιακή διπλωματία.

H αγγλική εφημερίδα The Financial Times, τα γερμανικά MME Bild και Spiegel, τα διεθνή ειδησεογραφικά πρακτορεία Reuters και Bloomberg και οι αμερικάνικοι The New York Times φιλοξενούν ρεπορτάζ και γνώμες για την ελληνική οικονομική κρίση και τις διαπραγματεύσεις. Οι αντιδράσεις πάνω σε αυτά του ελληνικού διαδικτύου παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και τις εξετάζουμε με τη βοήθεια του Palo Professional για τη χρονική περίοδο 23/03 – 04/4 2015.

Σύμφωνα με τα  στοιχεία του Palo Pro οι αναφορές για τα ΜΜΕ εχουν ως εξής:

Bild 5897
Sites 1066
Blogs 500
Opinions 13
Facebook 498,
Twitter 3813
Youtube 3
Forums 4

Reuters 4552
Sites, 1477
Blogs 508,
Opinions 13
Facebook 229,
Twitter 2318,
Youtube 3,
Forums 4

Bloomberg 4265
Sites 818
Blogs 339
Opinions 3
Facebook 195
Twitter 2909
Forums1.

Spiegel 3634
Sites 883,
Blogs 476
Opinions 11,
Facebook 284
Twitter 1977
Youtube 1
Forums2

The Financial Times 2429
Sites749,
Blogs 382
Opinions 12
Facebook 169
Twitter 1116
Youtube 1

The New York Times 1511
Sites 445
Blogs 251
Opinions 18
Facebook 133
Twitter 662
Forums 2

Επιπλέον ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα συναισθήματα του ελληνικού διαδικτύου για τα δημοσιεύματα των διεθνών ΜΜΕ που ουσιαστικά αποτελούν και την αξιολόγηση τους. Η γερμανική εφημερίδα Bild συγκεντρώνει μακράν τα περισσότερα αρνητικά συναισθήματα από τα υπό εξέταση ΜΜΕ σε σύγκριση με τα θετικά, καθώς τα αρνητικά συναισθήματα της ανέρχονται σε 2833 έναντι 1304 θετικών. Δεύτερο σε αρνητικά συναισθήματα έρχεται ένα ακόμα γερμανικό ΜΜΕ το περιοδικό Spiegel με 1669 αρνητικά έναντι 1055 θετικών. Ακολουθούν οι The Financial Times με 847 αρνητικά έναντι 803 θετικών και οι The New York Times με 292 αρνητικά έναντι 231 θετικών.

Εδώ αξίζει να επισημάνουμε ότι τα περισσότερα αρνητικά συναισθήματα καταγράφονται στο Twitter, όπου γίνεται και ο σχολιασμός των δημοσιευμάτων. Η γερμανική Bild συγκεντρώνει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης 1550 αρνητικά έναντι 793 θετικών και το ίδιο παρατηρείται και για το Spiegel με 831 αρνητικά έναντι 447 θετικών.

Όμως διαφορετική είναι η εικόνα που εμφανίζουν τα στοιχεία του Palo Pro για τα συναισθήματα που αφορούν τα ειδησεογραφικά πρακτορεία Reuters και Bloomberg που καταγράφουν πιο πολλά θετικά συναισθήματα παρά αρνητικά. Το Reuters συγκεντρώνει 872 θετικά συναισθήματα έναντι 455 αρνητικών και το Bloomberg 1262 θετικά έναντι 1154 αρνητικών.

Οι αναφορές και τα συναισθήματα των διεθνών ΜΜΕ είναι ανάλογα με τα δημοσιεύματά και την αναπαραγωγή τους. Τα δημοσιεύματα των διεθνών ΜΜΕ που κυριάρχησαν και προκάλεσαν αίσθηση μέσα στο ελληνικό διαδίκτυο για τη χρονική περίοδο 23/03 – 04/4 2015 περιλαμβάνουν τα ακόλουθα θέματα:

Η δραματική επιστολή του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα προς την καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ με ημερομηνία 15 Μαρτίου που αποκάλυψαν οι The Financial Times. Ο πρωθυπουργός ουσιαστικά προειδοποιεί πως η Ελλάδα οδεύει σε στάση πληρωμών και ζητάει από την Μέρκελ να παρέμβει.

Το άρθρο της γερμανικής Bild που προτείνει την έξοδο της Ελλάδας από το ευρώ, με τίτλο «Ένα καλύτερο μέλλον για την Ελλάδα», όπου ο δημοσιογράφος Κάι Ντίκμαν τονίζει πως η εφημερίδα του έχει επανειλημμένα κριτικάρει τις πολιτικές ελίτ τόσο σε Γερμανία όσο και σε Ελλάδα και πως είναι η ώρα η κακοποιημένη Ελλάδα να κάνει ένα καινούριο ξεκίνημα χωρίς το ευρώ.

Η πρόταση του Reuters για «Ούτε «Grexit», ούτε «Grexident» – Ευρώ και δραχμή… παράλληλα», ότι θεωρείται μάλλον απίθανη μία έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ, σκόπιμα ή λόγω κάποιου «ατυχήματος», αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Αθήνα μπορεί να μη βρεθεί υποχρεωμένη να εισάγει έναν εναλλακτικό τρόπο πληρωμής, σε συνδυασμό με το ευρώ, εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία σύντομα.

Η προειδοποίηση του Reuters ότι «η Ελλάδα θα ξεμείνει από χρήματα στις 20 Απριλίου!» εάν δεν λάβει περαιτέρω δανεισμό από τους πιστωτές της, το οποίο επικαλείται ανώνυμη πηγή.

Το δημοσίευμα του Spiegel που εξέφρασε αισιοδοξία μετά από την υποβολή της νέας λίστας με τις μεταρρυθμιστικές προτάσεις της κυβέρνησης. «Τα πράγματα φαίνονται καλύτερα», δήλωσε πηγή του υπουργείου Οικονομικών χώρας της Ευρωζώνης. «Αν και οι στόχοι για ανάπτυξη δεν φαίνονται ρεαλιστικοί, τώρα υπάρχουν μεταρρυθμίσεις και χρονοδιαγράμματα»

Το δημοσίευμα του Spiegel με τίτλο «Ταξίδι στη Ρωσία: Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Σούλτς προειδοποιεί τον Τσίπρα», οπού και αναφέρει ότι «η Ελλάδα ελπίζει στη βοήθεια της Μόσχας. Στις 9 Απριλίου πρέπει να καταβάλει δόση στο ΔΝΤ»

Το άρθρο του Bloomberg ότι «Έτσι θα αποφύγει η Ελλάδα την στάση πληρωμών το 2015» όπου αναλύει το πώς η Ελλάδα μπορεί να γλιτώσει ένα πιστωτικό γεγονός και να ξεπεράσει την κρίσιμη 9η Απριλίου καθώς και να κινηθεί σε ήρεμα νερά όλο το 2015 .

Τα τρία σενάρια του Bloomberg για την επόμενη μέρα στην Ελλάδα με το άρθρο «Μια ζοφερή θολούρα: Πώς θα μπορούσε να συμβεί η έξοδος της Ελλάδας από το Ευρώ». Παρουσιάζει με βάσει συνεντεύξεις με οικονομολόγους, όπως ο Νίλσεν, επενδυτές και πρώην βουλευτές τα πιθανά σενάρια της επόμενης μέρας για τη χώρα μας.

Το άρθρο του Χιούγκο Ντίξον στους The New York Times όπου επαναφέρει νέα σενάρια περί χρεοκοπίας στα μέσα Απριλίου. Δεν παραλείπει να σχολιάσει τα όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα και αυτή τη φορά στρέφει τα βέλη του στον Αλέξη Τσίπρα. «Έχει ο Αλέξης Τσίπρας, ο πρωθυπουργός της Ελλάδας τα κότσια να τα σπάσει με την αριστερή φράξια του κόμματός του; Η μοίρα της Ελλάδας κρέμεται από αυτή την απάντηση. Οι προοπτικές της Ελλάδας είναι επικίνδυνες».

Συμπερασματικά τα στοιχεία του Palo Pro δείχνουν ότι οι συνειδητοποιημένοι χρήστες του ελληνικού διαδικτύου έχουν την κρίση να καταλαβαίνουν το επικοινωνιακό παιχνίδι των διεθνών ΜΜΕ και να αντιδρούν στα επικριτικά δημοσιεύματα τους για την Ελλάδα. Παρατηρούμε δε ότι τα γερμανικά ΜΜΕ δέχονται την πιο μεγάλη αρνητική κριτική (κυρίως από τους χρήστες του Twitter) εξαιτίας των σκληρών και ενίοτε επικριτικών ρεπορτάζ τους για την κυβέρνηση της Αθήνας.

Πηγή: www.palo.gr

Συγγραφέας: Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας

Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας

Δημοσιογράφος - Αναλυτής διεθνών θεμάτων και γεωπολιτικής στο μηναίο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία.