Η Άγκυρα στρέφεται τώρα στο Τουρκμενιστάν – Προσπάθεια ελέγχου Ενέργειας και Μεταφορών

Η πολιτική επέμβαση της Τουρκίας στο Αζερμπαϊτζάν, και λιγότερο η στρατιωτική, έχει ένα μεγάλο στόχο που θα της επιτρέψει να κυριαρχήσει σε ένα κόμβο Ενέργειας και Μεταφορών. To «Occupied» της Άγκυρας στο Μπακού είναι πλέον μια ανοιχτή πολιτική και δεν κρατείται κανένα πρόσχημα,

Μέσα στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν η Τουρκία έχει χτίσει πολιτικές και στρατιωτικές δομές χωρίς δίνει λογαριασμό για τις κινήσεις της, και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις στελέχη ενόπλων δυνάμεων, αξιωματούχοι και μυστικές υπηρεσίες, να συμπεριφέρονται στις αρχές του Αζερμπαϊτζάν με εξευτελιστικό τρόπο. Ο Πρόεδρος της χώρας, Ιλχάμ Αλίγιεφ, βλέπει το αυταρχικό καθεστώς του να απειλείται και το μέλλον του να είναι αβέβαιο αν υποκύψει σε πολιτικές που εξυπηρετούν την Άγκυρα

Η Τουρκία μπορεί να είναι η χώρα που ενώνει την Δύση με την Ανατολή γεωγραφικά, αλλά αυτή που ενώνει οικονομικά στον σημερινό κόσμο, είναι το Αζερμπαϊτζάν. Η Ευρώπη χρειάζεται όλο και περισσότερο φυσικό αέριο και το Αζερμπαϊτζάν ήδη ξεκίνησε την προμήθεια μέσω του Νότιου Διάδρομου (TANAP – TAP) από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ για να καλύψει ένα μέρος αυτής της ανάγκης. Όμως τα αποθέματα της Κασπίας και από την πλευρά του Αζερμπαϊτζάν δεν είναι επαρκή. Αντίθετα, τα πεδία του Τουρκμενιστάν είναι ικανά να καλύψουν μεγαλύτερες ανάγκες της Ευρώπης και της Τουρκίας

Αφού η Άγκυρα απέτυχε να γίνει ο ενεργειακός κόμβος της Ευρώπης για το φυσικό αέριο των χωρών του Κόλπου, της Ανατολικής Μεσογείου, και του Αμερικανικού ΥΦΑ, τώρα έχει στραφεί στην περιοχή της Κασπίας ώστε να αποκτήσει τον πολιτικό έλεγχο στην περιοχή και κατ επέκταση στην ενέργεια.

«Η ύπαρξη τέλειων πολιτικών σχέσεων δεν αρκεί. Υπάρχει δυνατότητα συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και των άλλων χωρών της περιοχής σε άλλα σημαντικά θέματα όπως η ενέργεια, οι οικονομικές σχέσεις, οι μεταφορές και η εφοδιαστική. Θα εργαστούμε σκληρότερα για την υλοποίηση αυτής της δυνητικής συνεργασίας», Αυτό ανέφερε ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών κατά την συνάντηση του με τον ομόλογο του στην πρωτεύουσα του Τουρκμενιστάν Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών δήλωσε ότι σκοπεύει να οργανώσει σύντομα σύνοδο κορυφής Τουρκίας-Τουρκμενιστάν-Αζερμπαϊτζάν. και τόνισε «σημαντικές συμφωνίες θα υπογραφούν επίσης σε αυτές τις συνόδους κορυφής. Επομένως, θα ενισχύσουμε περαιτέρω τη νομική υποδομή των σχέσεών μας»

Η Ενέργεια είναι ο ένας στόχος της Άγκυρας, ο άλλος είναι η μεταφορές και πιο συγκεκριμένα τα τραίνα του Belt and Road από την Κίνα. Αν οι ΗΠΑ διαφοροποιούν την ενέργεια στην Ευρώπη, οι Κινέζοι διαφοροποιούν τις μεταφορές και οι Τούρκοι θέλουν να είναι μέσα σε αυτή την αλλαγή.

Πρόσφατο άρθρο του «V» με τίτλο «Ο Ερντογάν αδειάζει τους Ουιγούρους στην Κίνα για τα δολάρια του Πεκίνου» σημείωνε «και ενώ αυξανόταν η ένταση ανάμεσα στις δύο χώρες (2019), η Τουρκία συμφωνεί να στείλει 10 “παρατηρητές” στα στρατόπεδα συγκέντρωσης όπου βρίσκονταν 1.000.000 Ουιγούροι και η κεντρική τράπεζα της Κίνας μεταβίβασε στην Τουρκία 1 δισ. δολαρία,  το μεγαλύτερο πακέτο στήριξης του Πεκίνου για τον Πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, λίγο πριν τις Τουρκικές εκλογές. Αυτή η εισροή πόρων σηματοδοτούσε την πρώτη φορά που η Τουρκία έλαβε ένα τόσο σημαντικό ποσό σε εφαρμογή της  συμφωνίας ανταλλαγής λιρών – γουάν με το Πεκίνο που χρονολογείται από το 2012. Επίσης το καλοκαίρι του 2020 η Λαϊκή Τράπεζα της Κίνας επέκτεινε την ανταλλαγή για την τουρκική λίρα αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με την Morgan Stanley, το έλλειμμα της Τουρκίας τον Απρίλιο έφτασε στα 5,60 δισεκατομμύρια δολάρια από μόλις 500 εκατομμύρια δολάρια στα τέλη του 2019, στο τέλος του 2020 το έλλειμμα αυτό άγγιξε τα 50 δις.»

Και κατέληγε «για το Πεκίνο η κατάσταση της Τουρκικής οικονομίας είναι η χρυσή ευκαιρία για να διασφαλίσει ότι η Τουρκία θα γίνει ζωτικό μέρος της πρωτοβουλίας Belt and Road (BRI). Μια κινεζική εταιρεία logistics αγόρασε πρόσφατα το 48% του Kumport Terminal για 940 εκατομμύρια δολάρια. Οι εγκαταστάσεις βρίσκονται στη βορειοδυτική ακτή της θάλασσας του Μαρμαρά, και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων της Τουρκίας ενώ αποτελεί στρατηγικό κόμβο προς την Ευρώπη.»

Συγγραφέας: Πέτρος Ούτσης

outsis petros

Εκδότης ViaDiplomacy.gr

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.