Γεωπολιτική και γεωοικονομία ακυρώνουν την συνεργασία Ινδίας – Τουρκίας στον αμυντικό τομέα
Η τουρκική ναυπηγική εταιρεία TAIS και το ναυπηγείο της Anadolu ενδέχεται τελικά να μην εμπλακούν στην κατασκευή των πέντε πλοίων υποστήριξης του στόλου (FSS) για το ινδικό Ναυτικό, καθώς το έργο θα εκτελούνταν εξ ολοκλήρου εγχώρια.
Τα υποκείμενα γεωπολιτικά ζητήματα και οι τριβές μεταξύ Νέου Δελχί και Άγκυρας πιθανώς να επηρέασαν την απόφαση. Η τουρκική εταιρεία είχε κερδίσει το συμβόλαιο του έργου ως συνεργάτης σχεδιασμού.
Αξιωματούχοι είπαν στους EurAsian Times ότι η ναυπήγηση θα γίνει εσωτερικά, υπονοώντας ότι η τουρκική εταιρεία είναι εκτός του έργου. Ωστόσο, δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση σχετικά με αυτό.
Το Υπουργείο Άμυνας (MoD) είχε εκκαθαρίσει την TAIS τον Μάρτιο του 2020, αφού ζητήματα ασφαλείας και διπλωματίας σχετικά με τους αμυντικούς δεσμούς της Τουρκίας με το Πακιστάν και η υποστήριξη της θέσης του τελευταίου για το Κασμίρ είχαν ρίξει σκιά στη σύμβαση που είχε κερδίσει η εταιρεία.
Η TAIS είχε αναδειχθεί ως η χαμηλότερη προσφορά για συνεργασία με την Hindustan Shipyard Limited (HSL) που εδρεύει στο Vizag για το σχεδιασμό των πλοίων και την προμήθεια βασικού ναυπηγικού εξοπλισμού για τα πέντε FSS 45.000 τόνων το 2019.
Ωστόσο, η υπογραφή της σύμβασης τέθηκε σε αναμονή τον Οκτώβριο του ίδιου έτους. Με το Υπουργείο Εξωτερικών να υπογράφει σύμβαση 19.000 crore (2,3 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) με την HSL την περασμένη εβδομάδα , χωρίς να γίνεται αναφορά στην TAIS.
«Αυτά τα πλοία θα ενισχύσουν τη στρατηγική εμβέλεια και την κινητικότητα του Στόλου. Η επαγωγή αυτών των πλοίων θα ενισχύσει σημαντικά την ικανότητα του Ινδικού Ναυτικού. Τα πλοία μπορούν επίσης να αναπτυχθούν για εκκένωση ανθρώπων και επιχειρήσεις ανθρώπινης βοήθειας και βοήθειας σε καταστροφές (HADR)», ανέφερε το Υπουργείο Εξωτερικών.
Αμυντικοί δεσμοί Τουρκίας-Πακιστάν
Στις 2 Αυγούστου φέτος, οι δύο χώρες εγκαινίασαν την τέταρτη από τη σειρά κορβετών κατηγορίας MILGEM στο Καράτσι, τις οποίες η Άγκυρα κατασκεύασε σε συνεργασία με το Karachi Shipyard and Engineering Works (KS&EW).
Αυτό πυροδότησε ανησυχίες για το πώς η πρόσβαση στο ευαίσθητο HSL από τους μηχανικούς και τους εργαζομένους του θα μπορούσε να εμπεριέχει τον κίνδυνο βιομηχανικής και τεχνολογικής κατασκοπείας του ναυτικού έργου του Ινδικού Ναυτικού.
Το HSL βρίσκεται κοντά στο Ναυπηγικό Κέντρο, όπου κατασκευάζονται τα πυρηνικά υποβρύχια της Ινδίας. Η Ανατολική Ναυτική Διοίκηση (ENC) έχει την έδρα της στο Vishakhapatnam.
Η Τουρκία έχει επίσης σχεδιάσει ένα σκάφος υποστήριξης στόλου για το Πακιστάν, υποστηρίζει τον υποβρύχιο στόλο της και έχει υπογράψει συμφωνία για την πώληση 30 επιθετικών ελικοπτέρων T-129 που αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με την ιταλική εταιρεία Finmeccanica (από τότε που μετονομάστηκε σε Leonardo).
Τον Απρίλιο, η Πολεμική Αεροπορία του Πακιστάν (PAF) παρέλαβε την πρώτη παρτίδα των μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων μάχης Akinci (UCAV) από το τουρκικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος και τον στρατηγό άμυνας Baykar.
Ζήτημα Κασμίρ
Ενώ τα παραπάνω είναι ανησυχίες για την ασφάλεια και την άμυνα για το ότι είναι στρατιωτικά κοντά στο Πακιστάν, τα διπλωματικά ζητήματα σχετικά με το Πακιστάν και την Τουρκία που βρίσκονται στην ίδια σελίδα σχετικά με το Κασμίρ είναι ένα άλλο. Τον Φεβρουάριο του 2020, ο Ερντογάν έθεσε ξανά το ζήτημα του Κασμίρ και προσπάθησε να δημιουργήσει ομοιότητες με τη σύγκρουση στην Παλαιστίνη.
Έκτοτε, ο Τούρκος Πρόεδρος επισκέφθηκε το Πακιστάν, όπου έθεσε επανειλημμένα το ζήτημα του Κασμίρ και είπε ότι η Τουρκία ήταν στο πλευρό του Πακιστάν. Μετά την επίσκεψη Ερντογάν τον Φεβρουάριο, η Ινδία εξέφρασε έντονες επιφυλάξεις σε δήλωση στις 3 Μαρτίου και εξέδωσε διάβημα προς τον Τούρκο απεσταλμένο.
Ωστόσο, ένας αξιωματούχος της HSL είπε στους EurAsian Times ότι δεν ανέφερε την τουρκική εταιρεία, καθώς το έργο θα αναληφθεί «εγχώρια», υπονοώντας ότι η σύμβαση με την TAIS είναι πιθανό να καταργηθεί.
Μια αναφορά του Naval News ανέφερε επίσης ότι το Υπουργείο Εξωτερικών καθυστέρησε την υπογραφή της σύμβασης με την TAIS λόγω του ισχυρισμού ότι το FSS «θα σχεδιαστεί και κατασκευαστεί εγχώρια από την HSL, Visakhapatnam».
Η έκθεση των Economic Times του Μαρτίου 2020 ανέφερε ότι το Υπουργείο Εξωτερικών αναζήτησε «εισροές σχετικά με τις νομικές και οικονομικές επιπτώσεις της ακύρωσης της προσφοράς του ναυπηγείου Anadolu», κάτι που ανέφερε ότι η κυβέρνηση εξέταζε ήδη το ενδεχόμενο να διακόψει τη σύμβαση, ακόμη και μετά τη λήψη πιστοποιητικών ασφαλείας.
Αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση αντιλήφθηκε ότι οι γεωπολιτικές ανησυχίες ήταν πιο πιεστικές από το ρήγμα με την Τουρκία για την ακύρωση συμβολαίου
(πηγή: eurasiantimes.com – Parth Satam).