Γέλεν: Η ανάπτυξη επιβραδύνεται, ενώ η ύφεση δεν είναι αναπόφευκτη
Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλεν δήλωσε χθες ότι η ανάπτυξη της οικονομίας επιβραδύνεται, ενώ παραδέχθηκε τον κίνδυνο ύφεσης, λέγοντας ότι μια γενικότερη αρνητική πορεία της οικονομίας δεν είναι αναπόφευκτη.
Η Γέλεν μιλώντας στην εκπομπή του NBC “Meet the Press” είπε ότι ο δυναμισμός των προσλήψεων, αλλά και οι δαπάνες των καταναλωτών δείχνουν ότι η οικονομία των ΗΠΑ δεν βρίσκεται σε ύφεση επί του παρόντος.
Οι προσλήψεις στις ΗΠΑ τον Ιούνιο υποστηρίχτηκαν από τη δημιουργία 372.000 νέων θέσεων εργασίας, με το ποσοστό της ανεργίας να καταγράφεται στο 3,6%. Επρόκειτο για τον τέταρτο συνεχόμενο μήνα κατά τον οποίο η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας ξεπέρασε τις 350.000.
“ Αυτή δεν είναι μία οικονομία που βρίσκεται σε ύφεση,” δήλωσε η Γέλεν. “ Αλλά βρισκόμαστε σε μία μεταβατική περίοδο στην οποία η ανάπτυξη επιβραδύνεται και αυτό χρειάζεται και είναι απαραίτητο.”
Ωστόσο τα στοιχεία της προηγούμενης εβδομάδας έδειξαν ότι η αγορά εργασίας αμβλύνεται με τις νέες απαιτήσεις για επιδόματα ανεργίας να φτάνουν το υψηλότερο επίπεδό τους το τελευταίο οκτάμηνο.
Η Γέλεν αναφέρθηκε στο “ υψηλό επίπεδο του πληθωρισμού,” ενώ οι πρόσφατες αυξήσεις των επιτοκίων από την ομοσπονδιακή τράπεζα (Fed) βοηθούν στον ελέγχο των αυξανόμενων τιμών.
Επιπρόσθετα, η κυβέρνηση Μπάιντεν προχωρεί στην πώληση πετρελαίου από τα Στρατηγικά Αποθέματα Πετρελαίου των ΗΠΑ, με την κίνηση αυτή, σύμφωνα με τη Γέλεν, να βοηθάει στη μείωση των τιμών της βενζίνης.
“ Έχουμε δει τις τιμές της βενζίνης μόλις τις πρόσφατες εβδομάδες να μειώνονται περίπου 50 σεντς (το γαλόνι) και η μείωση πρέπει να είναι μεγαλύτερη στον αγωγό,” είπε η ίδια.
“ Δεν λέω ότι θα αποφύγουμε σίγουρα την ύφεση,” είπε η Γέλεν. “ Αλλά, νομίζω ότι υπάρχει ένας δρόμος που κρατάει την αγορά εργασίας δυνατή και μειώνει τον πληθωρισμό,” τόνισε η ίδια.
Το ΑΕΠ των ΗΠΑ, ένα ευρύ μέτρο της οικονομικής υγείας της αμερικανικής οικονομίας, μειώθηκε σε ετήσιο ποσοστό κατά 1,6% το πρώτο τρίμηνο, ενώ μία αναφορά που αναμένεται να δημοσιοποιηθεί την Πέμπτη αναμένεται ότι θα δείξει μία αύξηση 0,4% στο δεύτερο τρίμηνο, σύμφωνα με οικονομολόγους που συμμετείχαν σε μία δημοσκόπηση του Reuters.
Σύμφωνα με τα όσα είπε η Γέλεν, ακόμη και αν τα δεδομένα του δεύτερου τριμήνου είναι αρνητικά, αυτό δεν θα σημαίνει την επικράτηση συνθηκών οικονομικής ύφεσης, με δεδομένη τη θετική δυναμική στην αγορά εργασίας, αλλά και την αυξημένη ζήτηση.
“ Η ύφεση είναι μία ευρύτερη αδυναμία της οικονομίας. Δεν το βλέπουμε αυτό τώρα,” επισήμανε η ίδια.
Αλλάζουν οι καταναλωτικές συνήθειες παγκοσμίως
Έτοιμοι να κάνουν ριζικές αλλαγές στις αγοραστικές τους συνήθειες, ως απάντηση στις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και στην άνοδο του πληθωρισμού, δηλώνουν οι καταναλωτές, ιδίως όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα που σχετίζονται με τη διανομή και τη διαθεσιμότητα των προϊόντων. Τα παραπάνω προκύπτουν από την έρευνα Global Consumer Insights Survey της PwC που διεξήχθη σε δείγμα 9069 καταναλωτών από 25 διαφορετικές χώρες, όπως ανακοινώθηκε σήμερα.
Περισσότεροι από ένας στους τρεις (37%) αναφέρουν ότι θα επέλεγαν διαφορετική επιχείρηση για να καλύψουν τις ανάγκες τους ή -αν ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα- θα μεταπηδούσαν στις online αγορές. Αντίστοιχα, σχεδόν το ένα τρίτο εκείνων που ψωνίζουν online δηλώνουν ότι θα έδιναν στα φυσικά καταστήματα την ευκαιρία να καλύψουν τις ανάγκες τους, ενώ το 40% θα χρησιμοποιούσε ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών ώστε να ελέγξει τη διαθεσιμότητα των προϊόντων.
Σύμφωνα με την έρευνα, η παγκόσμια αβεβαιότητα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα ωθούν ολοένα και περισσότερους αγοραστές να στραφούν στις τοπικές αγορές. Οκτώ στους δέκα ερωτηθέντες δήλωσαν διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα που παράγονται στη χώρα ή την περιοχή τους.
Παρά την αύξηση του πληθωρισμού, πάνω από το 75% εκτιμά ότι θα διατηρήσει τα σημερινά επίπεδα αγορών στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών μέσα στο επόμενο εξάμηνο. Μάλιστα, σχεδόν ένας στους δύο (47%) αναμένει να ξοδέψει περισσότερα χρήματα σε είδη παντοπωλείου. Εντούτοις – και αυτό ενδεχομένως αποτελεί ένδειξη όσων έπονται – περισσότεροι από ένας στους τέσσερις καταναλωτές σχεδιάζουν να μειώσουν την κατανάλωση σε μια σειρά από κατηγορίες αγαθών, μεταξύ των οποίων τα είδη πολυτελείας (37%), οι έξοδοι για φαγητό (34%), οι τέχνες, ο πολιτισμός και τα αθλήματα (30%) και η μόδα (25%).
Η αύξηση των τιμών στα είδη παντοπωλείου ήταν το μείζον πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι καταναλωτές, είτε ψωνίζουν σε φυσικά καταστήματα (65%) είτε online (56%) με περισσότερους από τους μισούς συμμετέχοντες στην έρευνα (57%) να δηλώνουν ότι σχεδόν πάντα ή συχνά βρίσκονται αντιμέτωποι με αυξημένες τιμές.
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η εφοδιαστική αλυσίδα επηρεάζουν αρνητικά την καταναλωτική εμπειρία. Ανάμεσα σε αυτά, συμπεριλαμβάνεται η διαθεσιμότητα των προϊόντων (43% για εκείνους που αγοράζουν online και 37% για όσους ψωνίζουν από φυσικά καταστήματα), οι μεγάλοι χρόνοι παράδοσης για online αγορές (42%) καθώς και η μεγάλη αναμονή και κοσμοσυρροή στα φυσικά καταστήματα (36%).
Οι καταναλωτές άλλαξαν τον τρόπο ζωή τους και τις αγοραστικές τους συνήθειες ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Και όπως φαίνεται, πολλές από αυτές τις συνήθειες έχουν καθιερωθεί και θα ενισχυθούν μέσα στους επόμενους έξι μήνες.
Συγκεκριμένα, το 63% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι έχουν ήδη αυξήσει τις αγορές που πραγματοποιούν ηλεκτρονικά, ενώ αντίστοιχα ενώ το 42% μείωσε τις αγορές σε φυσικά καταστήματα. Οι μισοί από τους ερωτηθέντες μαγειρεύουν περισσότερο στο σπίτι και το 50% αύξησε τις δραστηριότητες που σχετίζονται με την κατ’ οίκον διασκέδαση και ψυχαγωγία.
Αναφορικά με τα μελλοντικά τους σχέδια, οι καταναλωτές αυτοί εκτιμούν ότι θα κινηθούν ακόμη περισσότερο προς την ίδια κατεύθυνση:
– Το 50% αναμένει να ψωνίσει περισσότερο online – το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο ανάμεσα στους core millennials (58%), τους νέους millennials (57%) και εκείνους που ανήκουν στη Gen Z (57%). Αντίστοιχα, είναι χαμηλότερο μεταξύ των baby boomers (32%) και εκείνων που ανήκουν στην Gen X (42%). Το 39% αναμένει να διατηρήσει τις ηλεκτρονικές αγορές στα τρέχοντα επίπεδα.
– Το 46% σχεδιάζει να μαγειρεύει περισσότερο στην οικία του.
– Το 41% θα πραγματοποιήσει κατ’ οίκον περισσότερες δραστηριότητες που σχετίζονται με τη διασκέδαση και την ψυχαγωγία.
– Το 22% θα μειώσει τις αγορές του από φυσικά καταστήματα ενώ μόνο το 33% θα τις αυξήσει
Περίπου ένας στους δύο συμμετέχοντες στην έρευνα απάντησαν πως οι δράσεις μιας εταιρείας που σχετίζονται με το ESG συχνά ή πάντα επηρεάζουν την εμπιστοσύνη τους ως προς αυτή αλλά και την πιθανότητα να προτείνουν την εταιρεία ή και τα εμπορικά της σήματα σε άλλους. Όσον αφορά την αγοραστική απόφαση, οι παράγοντες που σχετίζονται με την εταιρική διακυβέρνηση (41%) και τη σχέση με την κοινωνία (40%) έχουν σαφώς μεγαλύτερη επίδραση σε σχέση με την περιβαλλοντική δέσμευση της εκάστοτε εταιρείας (30%). Αντίστοιχα, οι παράγοντες ESG έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα μεταξύ εκείνων που ανήκουν στην Gen Z και τους νέους millennials, και μικρότερη για εκείνους που ανήκουν στην Gen X και τους baby boomers.
Οι πιο σημαντικοί παράγοντες αναφορικά με την δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης ανάμεσα στους πελάτες και τις εταιρείες αφορούν την ασφάλεια των δεδομένων και την εμπειρία του πελάτη. Η προστασία των προσωπικών δεδομένων κατέχει την πρώτη θέση (από το 58% των ερωτηθέντων) καθώς επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την εμπιστοσύνη προς τις εταιρείες, έχοντας καταγράψει άνοδο της τάξης του 11% τους τελευταίους έξι μήνες. Οι απαντήσεις «πάντα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μου» και το «παρέχει εξαιρετική εξυπηρέτηση» κατατάχθηκαν αντίστοιχα υψηλά στις απαντήσεις περισσότερων από τους μισούς ερωτηθέντες (53% και 52% αντίστοιχα).
Ο αντίκτυπος της εικονικής πραγματικότητας (VR) και του metaverse ως καναλιού πραγματοποίησης αγορών μόλις αρχίζει να γίνεται αισθητός, αλλά υπάρχουν σημαντικές επιδράσεις για τις εταιρείες και τους λιανέμπορους.
Παγκοσμίως, το 32% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν χρησιμοποιήσει υπηρεσίες και δυνατότητες εικονικής πραγματικότητας το τελευταίο εξάμηνο με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στην Κίνα (56%), στην Ινδία ( 46%) και στο Κατάρ, 45% καθώς και μεταξύ εκείνων που ανήκουν στη Gen-Z και των νεαρών millennials (39% και στις δύο περιπτώσεις).
Από αυτούς, περισσότεροι από τους μισούς έχουν χρησιμοποιήσει VR για να παίξουν παιχνίδια ή να παρακολουθήσουν ταινίες/τηλεοπτικές εκπομπές (51%) ή να συμμετάσχουν σε έναν εικονικό κόσμο. Ωστόσο, σχεδόν το ένα τρίτο (32%) των χρηστών εικονικής πραγματικότητας δηλώνουν ότι έχουν αγοράσει προϊόντα ως αποτέλεσμα της περιήγησής τους σε καταστήματα μέσω εικονικής πραγματικότητας και σχεδόν δύο στους 10 (19%) έχουν χρησιμοποιήσει την εικονική πραγματικότητα για να αγοράσουν προϊόντα πολυτελείας. Επιπλέον, το 45% αναμένει να αυξήσει τις δαπάνες του στο μέλλον μέσω VR σε έξι κατηγορίες.
(πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ)