ΘΡΑΚΗ: Ανάπτυξη και όχι κινδυνολογία !!! Του Συμεών Σολταρίδη
Πριν την ανακοίνωση της εκλογής Προέδρου Δημοκρατίας και θέλοντας να αποτυπωθεί το πολιτικό σκηνικό γενικά και ειδικά για τα συμβαίνοντα στη Θράκη , τέθηκαν ερωτήσεις για σχολιασμό σε διάφορους πολιτικούς και πολιτευτές , με σκοπό να γίνουν κατανοητές οι πιθανές αντίθετες θεωρήσεις , καθώς και οι ταυτόσημες απόψεις που έχουν τα κόμματα και τα άτομα, πάνω σε διάφορα ζητήματα της πολιτικής ζωής.
Οι ερωτήσεις τέθηκαν στους/στην Γεώργιο Ντόλιο, Υφυπουργό Εσωτερικών ΠΑΣΟΚ, Σταύρο Θεοδωράκη, Πρόεδρο του κόμματος ΠΟΤΑΜΙ, Μαρία Γιαννακάκη, βουλευτή της ΔΗΜΑΡ, Δημήτρη Σαλτούρο , βουλευτή ΠΑΣΟΚ Ν.Ξάνθης, Λεωνίδα Χέλη, Μέλος του Περιφερειακού Συμβουλίου Αν.Μακεδονίας και Θράκης του ΣΥΡΙΖΑ .
Επίσης τέθηκαν και στον Υφυπουργό Παιδείας Αλέκο Ντερμεντζόπουλο , Βουλευτή Έβρου της ΝΔ ο οποίος μέχρι της δημοσίευσης του παρόντος άρθρου δεν απέστειλε τις απαντήσεις.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΟΛΙΟΣ. Υφυπουργός Εσωτερικών
Πως σχολιάζετε την παρούσα πολιτική κατάσταση;
Ρευστή, αβέβαιη. Δεν κομίζω βέβαια γλαύκα εις Αθήνας με αυτή τη διαπίστωση. Θα έλεγα ότι η επικοινωνιακή κυριαρχία στον διεξαγόμενο πολιτικό διάλογο και αντιπαράθεση είναι αυτή που δεν επιτρέπει την ανάπτυξη ενός ευθύβολου πολιτικού λόγου με συνέπεια να κρύβονται σκληρές πραγματικότητες που καλώς ή κακώς, είναι πραγματικότητες.
Η πολιτική κατάσταση συνδέεται με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πως θα σχολιάζατε την κατάσταση σήμερα;
Παρά την οικονομική κρίση η οποία αποτελεί αρνητική παράμετρο στην άσκηση της εξωτερικής πολιτικής, στα θέματα του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου, η Ελλάδα προσηλωμένη αφενός στο διεθνές δίκαιο και αφετέρου κάνοντας έγκαιρα κατάλληλες κινήσεις και επαφές με Ισραήλ, Αίγυπτο και όχι μόνον, έχει συμβάλει στη δημιουργία μιας κατάστασης η οποία εξαναγκάζει την Τουρκία να υπηρετήσει τα συμφέροντά της με «ακτιβίστικες» ενέργειες οι οποίες την εκθέτουν διεθνώς και κατά τη γνώμη μου η αξία τους θα είναι υπαρκτή μόνο για εσωτερική κατανάλωση.
Πιστεύετε ότι μπορούν να υπάρξουν πολιτικές που θα μειώσουν τις διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας;
Η μόνη πολιτική που δεν μπορεί να μειώσει τις διαφορές και την ένταση είναι η πολιτική των υποχωρήσεων. Εμείς προσηλωμένοι πάντα στο διεθνές δίκαιο θεωρούμε «λυμένα» τα θέματα των ΑΟΖ και τον τρόπο προσέγγισης της επίλυσης του Κυπριακού και αναγνωρίζουμε διαφορές σε ένα και μοναδικό ζήτημα το οποίο επιχειρήθηκε κάποια στιγμή προ δεκαετίας να αντιμετωπιστεί δια της Χάγης.
Το τελευταίο διάστημα στη Θράκη κυκλοφορεί μια «κινδυνολογία» και τονίζεται ότι «η Θράκη κινδυνεύει». Συμμερίζεστε αυτή τη λογική;
Η Θράκη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και για μια οκταετία περίπου, αντιμετωπίστηκε ως εθνική αναπτυξιακή ιδιαιτερότητα. Υιοθετήθηκαν σειρά πολιτικών οι οποίες κατέγραψαν συγκεκριμένα αποτελέσματα. Στην οικονομία, στις υποδομές, στην αριθμητική εξέλιξη του πληθυσμού και εν τέλει στην ψυχολογία των κατοίκων την περίοδο εκείνη. Δυστυχώς από εκεί και πέρα εγκαταλείφθηκε η αντιμετώπιση της Θράκης ως αναπτυξιακής και οικονομικής ιδιαιτερότητας. Οι κίνδυνοι για την περιοχή όπως αντιλαμβάνεστε μπορούν να υπάρξουν μόνο από την αδράνεια και ολιγωρία του ελληνικού κράτους.
Πως θα σχολιάζατε τα αποτελέσματα των τελευταίων ευρωεκλογών όπου το μειονοτικό κόμμα ΚΙΕΦ έλαβε πανελλαδικά 43.000 περίπου ψήφους;
Η αναπτυξιακή και οικονομική υστέρηση στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως έδωσε την ευκαιρία στην Τουρκία να επαναφέρει σε σημαντικό βαθμό την επιρροή της στη μειονότητα. Στις ευρωεκλογές αποφασίστηκε να ξανασηκωθεί τοίχος μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων. Το μέσο ήταν το ΚΙΕΦ. Τα αποτελέσματα που προέκυψαν είναι διπλής ανάγνωσης. Αφενός μεν ότι το τουρκικό προξενείο εξακολουθεί να επηρεάζει σημαντικά τμήματα της μειονότητας, αφετέρου δε, ότι η επιρροή του ούτε απόλυτη είναι, ούτε ομοιόμορφη σε όλες τις περιοχές.
Ποια η γνώμη σας για την υφιστάμενη μειονοτική πολιτική που εφαρμόζει η χώρα μας; Θα μπορούσε να υπάρξει σε κάποιους τομείς βελτίωση ή διαφοροποίηση;
Περιθώρια για βελτίωση πάντα υπάρχουν. Εκείνο που κατά τη γνώμη μου πρέπει άμεσα να φροντίσουμε είναι την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων, μεταξύ κράτους και πολιτών. Οι επαφές, οι συναναστροφές, οι συνεργασίες, η συμμετοχή στους θεσμούς και στις λειτουργίες του κράτους θα πρέπει να επανέλθουν στα επίπεδα της προ της κρίσης περιόδου.
Στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές μπορείτε να προβλέψετε τα αποτελέσματα ως προς τις έδρες των κομμάτων στην Θράκη; Η μειονότητα πόσους βουλευτές μπορεί να βγάλει;
Προφήτης δεν είμαι. Εκτιμήσεις μπορώ να κάνω αλλά δεν το θεωρώ φρόνιμο αυτή τη στιγμή. Διατυπώνω όμως τη σκέψη ότι το ΚΙΕΦ δε θα κατέλθει στις εθνικές εκλογές και θα επιχειρήσει να υποστηρίξει συγκεκριμένες επιλογές του μέσα στα κόμματα.
Αντί της «κινδυνολογίας» που κυκλοφορεί, εσείς τι θα προτείνατε για την ηρεμία της περιοχής;
Επαναφορά στην αναπτυξιακή λογική. Στήριξη επιλογών που παρήγαγαν συγκεκριμένα αποτελέσματα. Π.χ. το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Δεν μπορεί να συνεχίσει να ισχύει αυτός ο νόμος για τις μεταγραφές ο οποίος το αποδυναμώνει σε πρώτο χρόνο και θα το μικρύνει τόσο που δεν θα μπορεί να διαδραματίζει ούτε τον ακαδημαϊκό ούτε τον αναπτυξιακό του ρόλο. Αξιοποίηση των υποδομών που έγιναν και των οφθαλμοφανών αναπτυξιακών εφεδρειών. Κλασικό παράδειγμα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Οι ανακοινώσεις που έγιναν τις προηγούμενες ημέρες για την ηλεκτροκίνηση του σιδηρόδρομου από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο, από την Αλεξανδρούπολη μέχρι τη Θεσσαλονίκη, ο περιφερειακός της Αλεξανδρούπολης που συνδέει το λιμάνι με την Εγνατία και η έξοδος της σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη. Όλα αυτά αποτελούν μια ανατροπή στο καθεστώς των μεταφορών στην περιοχή. Βεβαίως ενίσχυση της όλης προσπάθειας αποτελεί πάντα η μεταφορά κρατικών δραστηριοτήτων στην περιοχή.
Ποιος ο στόχος με την τροπολογία περί μειονοτικής εκπαίδευσης. Αν υπάρξει έντονη αντίδραση της μειονότητας, μπορεί να υπάρξει κάποια διαφοροποίηση;
Παρόλο που πιστεύω ότι η αντιμετώπιση του θέματος δια τροπολογίας και όχι με κανονική διάταξη ήταν ένα διαδικαστικό λάθος που αυξάνει την καχυποψία στη μειονότητα, συμφωνώ με το περιεχόμενο της ρύθμισης γιατί απαντά με θετικό τρόπο σε πάγια αιτήματα περί της εκπαίδευσης που θέτει η μειονότητα. Βεβαίως αυτό που πρέπει να διασφαλιστεί και να υπάρξουν απόλυτες εγγυήσεις περί αυτού είναι η αξιόπιστη κρίση για την επάρκεια της τουρκικής γλώσσας.
Υπάρχει κάποιο άτομο που θα μπορούσε να είναι κοινά αποδεκτό από όλα τα κόμματα για την προεδρία της Δημοκρατίας;
Δυστυχώς ένας θεσμός για τον οποίο το Σύνταγμα προέβλεψε την αναγκαιότητα της συναίνεσης αντιμετωπίστηκε στο παρελθόν αλλά και τώρα με μικροπολιτικές λογικές και κομματικές στοχεύσεις σε τέτοιο βαθμό που δεν αναφέρεται κανείς στο ότι παραβιάζεται με τον πιο βάναυσο τρόπο το πνεύμα του συνταγματικού νομοθέτη. Προσωπικότητες κοινά αποδεκτές είμαι απόλυτα βέβαιος ότι υπάρχουν. Υπάρχουν, αλλά…
ΣΤΑΥΡΟΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ. Πρόεδρος κόμματος ΠΟΤΑΜΙ
Πώς σχολιάζετε την παρούσα πολιτική κατάσταση;
Ατέρμονες διαπραγματεύσεις με την τρόικα που αποτυγχάνουν. Αναξιοπιστία που διαπερνά όλο το παλιό κομματικό σύστημα. Το κίνημα μας με σαφήνεια λέει ότι πρέπει να δοθεί τέλος στην πολιτική αστάθεια και στην εκλογολογία. Να φτιάξουμε σήμερα , όχι αύριο, σήμερα, ένα πατριωτικό σχέδιο για το χρέος και να συμφωνήσουμε στη συνταγματική αναθεώρηση και αλλαγή του εκλογικού νόμου τώρα.
Η πολιτική κατάσταση συνδέεται και με τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πώς θα σχολιάζατε την κατάσταση σήμερα;
Η Τουρκία εμφανίζεται πλέον, ως μέρος του προβλήματος. Σήμερα ζητάμε την καταδίκη των ενεργειών της τουρκικής κυβέρνησης και την άμεση απόσυρση των τουρκικών σκαφών από την ΑΟΖ της Κύπρου.
Θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε τη σύγκλιση συμφερόντων μας με τις γειτονικές χώρες, εν προκειμένω, με την Αίγυπτο και το Ισραήλ. Και η ενότητα των Ελλήνων είναι το μεγαλύτερο πολιτικό όπλο για τη διεκδίκηση οποιουδήποτε εθνικού συμφέροντος.
Πιστεύετε ότι μπορούν να υπάρξουν πολιτικές που θα μειώσουν τις διαφορέςμεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας;
Χρειάζονται πρωτοβουλίες και στα λεγόμενα ζητήματα χαμηλής πολιτικής όπου οι επιθέσεις φιλίας και συνεργασίας σε τομείς όπως ο τουρισμός, ο πολιτισμός, κλπ, μπορούν αφενός να αμβλύνουν την ένταση στις διμερείς σχέσεις .
Το τελευταίο διάστημα στην Θράκη κυκλοφορεί μια «κινδυνολογία» και τονίζεται ότι «η Θράκη κινδυνεύει». Συμμερίζεστε αυτή την λογική;
Όσοι κινδυνολογούν προσφέρουν κάκιστες υπηρεσίες. Η Θράκη λοιπόν πρώτα – πρώτα κινδυνεύει από αυτούς που κινδυνολογούν. Να απομονώσουμε τέτοιες απόψεις και να επικεντρωθούμε στην ανάπτυξη της περιοχής.
Πώς θα σχολιάζατε τα αποτελέσματα των τελευταίων ευρωεκλογών όπου το μειονοτικό κόμμα ΚΙΕΦ έλαβε πανελλαδικά περίπου 43.000 ψήφους;
Αυτές είναι ευκαιριακές συμπράξεις. Δεν είναι και δεν πρέπει να είναι επιλογή της μειονότητας να αυτoπαγιδευτεί σε ένα μειονοτικό κόμμα. Αυτές είναι πολιτικές του προηγούμενου αιώνα. Πάντως στη γειτονική μας Βουλγαρία το αντίστοιχο μειονοτικό κόμμα καταγράφει πολύ υψηλότερα ποσοστά, της τάξης του 10%. Μια τέτοια προοπτική στη χώρα μας δεν υπάρχει. ‘Oλα εξαρτώνται πάντως από την ικανότητα του ελληνικού πολιτικού συστήματος να καθιστά την μειονότητα μέρος της κοινωνίας μας.
Ποια η γνώμη σας για την υφιστάμενη μειονοτική πολιτική που εφαρμόζει η η χώρα μας; Θα μπορούσε να υπάρξει σε κάποιους τομείς βελτίωση η διαφοροποίηση;
Η μειονότητα σήμερα βρίσκεται σε πολύ καλύτερη κατάσταση από το παρελθόν. Θυμόμαστε όλοι τα τεχνητά σύνορα αλλά και την εκμετάλλευση του μουσουλμανικού πληθυσμού από μεσάζοντες. Αλλά εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Και μπορούν να γίνουν καλύτερα τα πράγματα στην Θράκη. Η βελτίωση της εκπαίδευσης και των υποδομών και η αίσθηση ότι η πολιτεία φροντίζει για τα δικαιώματα και την ισονομία, ενισχύουν την ελπίδα αυτών των ανθρώπων για το μέλλον.
Στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές μπορείτε να προβλέψετε τα αποτελέσματα τα ως προς τις έδρες των κομμάτων στην Θράκη; Η μειονότητα πόσους βουλευτές μπορεί να βγάλει;
Δεν θα ήθελα να κάνω τέτοιες προβλέψεις. Αυτό που μπορώ να πω για την ώρα είναι ότι ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ θα φροντίσει να εκπροσωπηθεί η μειονότητα στα ψηφοδέλτιά του στη Θράκη από ανθρώπους έντιμους και ικανούς.
Αντί της «κινδυνολογίας» που κυκλοφορεί , εσείς τι θα προτείνατε για την ηρεμία της περιοχής;
Να απομονώσουμε τους κινδυνολόγους, να επιστρατεύσουμε τις υγιείς δυνάμεις της Θράκης και να αξιοποιήσουμε τα πλεονεκτήματα της περιοχής, τη γεωγραφική της θέση, την αγροτική της παραγωγή τον πολιτισμό της και τις σπουδαίες της τουριστικές δυνατότητες.
Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο στόχος του νομοσχεδίου για την μειονοτική εκπαίδευση; Αν αντιδράσει η μειονότητα πρέπει να υπάρξουν τροποποιήσεις;
Το νομοσχέδιο κινείται γενικά προς τη θετική κατεύθυνση. Επί παραδείγματι καταργεί την προβληματική Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία, ενισχύει και αναβαθμίζει το επίπεδο των μουσουλμάνων εκπαιδευτικών και προβλέπει ότι δεν μπορεί ο ίδιος δάσκαλος να διδάσκει ελληνικά και τουρκικά.
Ποια είναι η γνώμη σας για τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία;
Στο γενικότερο πλαίσιο των αλλαγών για τη μειονοτική εκπαίδευση θα μπορούσαν να υπάρξουν. Μιλάτε σε έναν άνθρωπο που έχει ασχοληθεί στα ρεπορτάζ του πολλές φορές για τα δικαιώματα των μειονοτήτων στην παιδεία.
Μπορεί να υπάρξει υποψήφιος κοινής αποδοχής από τα πολιτικά κόμματα για Πρόεδρος της Δημοκρατίας;
Ακριβώς μια τέτοια πρόταση έχουμε καταθέσει. Να συμφωνήσουν τα πολιτικά κόμματα σε αλλαγή διατάξεων του Συντάγματος για την ασυλία των βουλευτών, την ευθύνη των υπουργών και την αλλαγή του εκλογικού νόμου. Και για να γίνουν όλα αυτά, να ομονοήσουμε και να πάμε σε εκλογές στα τέλη του 2015.
Πώς αξιολογείτε την πολιτική κρίση στην Βουλγαρία; Μπορεί να μεταδοθεί στη χώρα μας;
Η αντιπολίτευση στη Βουλγαρία απέσυρε την εμπιστοσύνη της στην κυβέρνηση, που ήταν κυβέρνηση μειοψηφίας. Η χώρα μας βρίσκεται έτσι κι αλλιώς σε οικονομική κρίση. Δεν περιμένει την μετάδοσή της από την Βουλγαρία.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΛΤΟΥΡΟΣ. Βουλευτής ΠΑΣΟΚ νομού Ξάνθης
Πώς σχολιάζετε την παρούσα πολιτική κατάσταση;
Η παρούσα πολιτική κατάσταση χρωματίζεται από το κρίσιμο ζήτημα της τελικής διαπραγμάτευσης με την τρόικα και τους εταίρους μας και την έξοδο της χώρας σε ένα ασφαλές καθεστώς κανονικότητας. Το ζήτημα αυτό επισκιάζεται πολλές φορές εντέχνως από την εκλογολογία και διάφορα άλλα θέματα, ωστόσο πρέπει να γίνει ξεκάθαρο σε όλους ότι η πολιτική αντιπαλότητα έχει την «πολυτέλεια» να εξωτερικεύεται σε ένα ομαλό σχετικά και σταθερό κοινωνικό γίγνεσθαι. Αυτή είναι η μεγάλη κατάκτηση των τελευταίων ετών. Σήμερα λοιπόν όλοι θερίζουν ή επιχειρούν να θερίσουν ένα χωράφι που άλλος όργωσε και έσπειρε.
Η πολιτική κατάσταση συνδέεται και με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πώς θα σχολιάζατε την κατάσταση σήμερα;
Η σύνδεση αυτή δεν είναι κάτι το δεδομένο. Και σίγουρα, όταν υπάρχει, είναι άλλοτε πιο έντονη και άλλοτε πιο χαλαρή. Η ευρωπαϊκή προοπτική της γείτονος την οποία και στηρίζουμε, είναι μία από τις πιο σημαντικές παραμέτρους των τελευταίων ετών.
Από την άλλη, η Τουρκία δείχνει συχνά – όπως πρόσφατα με την κυπριακή ΑΟΖ –
ότι αδυνατεί συχνά να συμπλεύσει με τη διεθνή νομιμότητα. Η ουσιαστική – θετική – διαφορά σε σχέση με το παρελθόν είναι ότι το πρόβλημα αυτό έχει διεθνοποιηθεί πολύ περισσότερο.
Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξουν πολιτικές που θα μειώσουν τις διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας;
Δεν πρέπει κατά τη γνώμη μου να γίνεται λόγος διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας αλλά για διαφορές μεταξύ Ελλάδας, Ευρώπης και Διεθνούς Κοινότητας από τη μία και από την άλλη μίας χώρας που παραβιάζει συχνά τους κανόνες του διεθνούς δικαίου, συν το μόνιμο έγκλημα της διχοτόμησης της Κύπρου. Δεν υπάρχει λοιπόν ζήτημα μείωσης διαφορών. Υπάρχει ζήτημα τήρησης του Διεθνούς Δικαίου. Κατά τα λοιπά, υπάρχει – και είναι προς κοινό όφελος να ενδυναμωθεί ακόμη περισσότερο – η συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών σε διάφορους τομείς (οικονομικούς, επιστημονικούς, πολιτιστικούς κλπ).
Το τελευταίο διάστημα στη Θράκη κυκλοφορεί μια «κινδυνολογία» και τονίζεται ότι «η Θράκη κινδυνεύει». Συμμερίζεστε αυτήν τη λογική; Αντί της «κινδυνολογίας» που κυκλοφορεί εσείς τι θα προτείνατε για την ηρεμία της περιοχής;
Η Θράκη «κινδυνεύει» από την ανεργία, την αποβιομηχάνιση και τη μη αξιοποίηση των δυνατοτήτων της. Δεν τη φοβίζουν όμως όσοι σπέρνουν τη μισαλλοδοξία και προσπαθούν να υψώσουν τείχη, να περιχαρακώσουν και να διχάσουν, στη βάση υπαρκτών διαφορετικοτήτων αλλά ψεύτικων διαφορών. Η καλύτερη απάντηση είναι η παιδεία, ο αμοιβαίος σεβασμός, η κοινή προσπάθεια για ανάπτυξη και η καταδίκη όσων παίζουν παιχνίδια στις πλάτες της κοινωνίας.
Πώς θα σχολιάζατε τα αποτελέσματα των τελευταίων ευρωεκλογών όπου το μειονοτικό κόμμα ΚΙΕΦ έλαβε πανελλαδικά 43.000 περίπου ψήφους;
Είναι προφανές το εξής: πρόκειται για – έστω και έμμεση – πολιτική έκφραση μιας θρησκευτικής και δευτερευόντως πολιτισμικής κοινότητας. Αυτό από μόνο του αποτελεί μια οπισθοχώρηση, μια κοινωνική αρρυθμία. Κινείται στη λογική της περιχαράκωσης, ανεξάρτητα από το αν τα ελατήρια είναι πραγματικά, συναισθηματικά ή άλλου τύπου. Βέβαια έχει τη σημασία του και το γεγονός ότι επρόκειτο για ευρωεκλογές. Σε κάθε περίπτωση, καθήκον και ευθύνη κάθε προοδευτικού ανθρώπου και δημοκράτη, είτε είναι χριστιανός είτε μουσουλμάνος είτε άθεος είτε βουδιστής είτε οτιδήποτε άλλο επιθυμεί, είναι να προάγει την αρμονική και ισότιμη συμβίωση και τη συλλογική θέση και δράση. Αυτός είναι και ο μόνος ασφαλής δρόμος προάσπισης των συμφερόντων κάθε μειονότητας και όχι ο δρόμος της περιχαράκωσης. Ας το καταλάβουν καλά όλοι αυτό έτσι ώστε να μην υποσκάπτουν οι ίδιοι τη θέση τους.
Ποια η γνώμη σας για την υφιστάμενη μειονοτική πολιτική που εφαρμόζει η χώρα μας; Θα μπορούσε να υπάρξει σε κάποιους τομείς βελτίωση ή διαφοροποίηση;
Η χώρα μας εδώ και αρκετά χρόνια έχει εντατικοποιήσει την προσπάθεια εμπέδωσης της ισονομίας και ισοπολιτείας. Έχει δώσει κίνητρα, παροχές και κυρίως έχει βάλει στο περιθώριο τις ακραίες εθνικιστικές και αντιδημοκρατικές απόψεις. Αυτό που είναι απαραίτητο να κάνει η Κυβέρνηση, είναι να εγκαταστήσει καινούργιους και να ενδυναμώσει τους ήδη υφιστάμενους διαύλους επικοινωνίας και διαβούλευσης με τη μειονότητα ώστε να διαλύσει κάθε προσπάθεια αποξένωσής της από το σύνολο της κοινωνίας.
Στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές μπορείτε να προβλέψετε τα αποτελέσματα ως προς τις έδρες των κομμάτων στη Θράκη; Η μειονότητα πόσους βουλευτές μπορεί να βγάλει;
Οι προσεχείς βουλευτικές εκλογές είναι προγραμματισμένες για τον Ιούνιο του 2016. Υπάρχει βέβαια και η πιθανότητα πρόωρων εκλογών αν δεν εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Σε κάθε περίπτωση δεν θα ήθελα να κάνω τέτοιου είδους προβλέψεις. Ελπίζω πάντως να επιβραβευθεί η υπευθυνότητα, η τιμιότητα και η αλήθεια και να ηττηθεί το ψέμα, η δημαγωγία και τα αδειανά πουκάμισα. Επίσης να ενδυναμωθούν οι δυνάμεις της πραγματικής προόδου και της δημοκρατίας. Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτησης θα απαντήσω λέγοντας ότι θεωρώ τον εαυτό μου βουλευτή και της μειονότητας έστω και αν δεν είμαι μουσουλμάνος. Γιατί τα συμφέροντα της μειονότητας δεν αντιδιαστέλλονται με αυτά του υπόλοιπου λαού. Ταυτίζονται. Κάθε άλλη προσέγγιση είναι λανθασμένη, κρύβει υστεροβουλία και έναν υφέρποντα φασισμό.
Ποιος ο στόχος με την τροπολογία περί μειονοτικής εκπαίδευσης; Αν υπάρξει έντονη αντίδραση της μειονότητας, μπορεί να υπάρξει κάποια διαφοροποίηση;
Στόχος είναι η αναβάθμιση του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης με ταυτόχρονη εξασφάλιση του ότι τα μειονοτικά σχολεία θα είναι πραγματικά σχολεία που θα παρέχουν ευρεία και αντικειμενική γνώση, προσαρμοσμένα στις γλωσσικές, θρησκευτικές και λοιπές ιδιαιτερότητες της μειονότητας και ότι δεν θα υπάρξει περίπτωση να καταστούν κέντρα «προσηλυτισμού» είτε από τη μία είτε από την άλλη μεριά. Αυτές είναι βασικές επιταγές μιας πραγματικά δημοκρατικής πολιτείας. Και η Ελλάδα είναι μια δημοκρατική χώρα. Από κει και πέρα κάθε καλόπιστη κριτική δεν είναι απλά καλοδεχούμενη, είναι απαραίτητη. Με αυτό το πνεύμα θα βρούμε τις καλύτερες λύσεις. Άλλωστε πρόκειται για μια διαχρονική και εξελικτική διαδικασία.
Ποια η γνώμη σας για τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία;
Πρόκειται για θέμα στο οποίο πρωτεύουσα είναι η επιστημονική προσέγγιση. Δεν είναι πεδίο για οποιουδήποτε άλλου είδους αντιπαραθέσεις. Το ζητούμενο είναι να προάγεται η σωστότερη ανάπτυξη των παιδιών και η μετέπειτα μαθητική, επιστημονική και κοινωνική εξέλιξή τους. Η απάντηση πρέπει να συνεκτιμά και τις λοιπές συνθήκες, όπως το γλωσσικό επίπεδο των νηπίων μέσα από το οικογενειακό περιβάλλον, την ύπαρξη ικανού επιστημονικού προσωπικού, την ανάγκη κοινωνικοποίησης των νηπίων κλπ. Μέχρι στιγμής η θέση της πολιτείας είναι αρνητική για λόγους καθαρά εκπαιδευτικούς. Και είναι η μόνη άποψη η οποία συνοδεύεται από σχετική επιχειρηματολογία.
Υπάρχει κάποιο άτομο που θα μπορούσε να είναι κοινά αποδεκτό από όλα τα κόμματα;
Σίγουρα θα μπορούσε να βρεθεί πρόσωπο κοινής αποδοχής. Ωστόσο η αντιπολίτευση σήμερα δεν ενδιαφέρεται για κάτι τέτοιο. Επιλέγει να χρησιμοποιήσει την Προεδρική εκλογή για να εξυπηρετήσει τις δικές της σκοπιμότητες. Επειδή όμως αυτό είναι πολύ επικίνδυνο για τη χώρα σήμερα, θεωρώ ότι θα υπερισχύσουν οι δυνάμεις της ευθύνης και η παρούσα Βουλή θα εκλέξει Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
Πώς αξιολογείτε την πολιτική κρίση στη Βουλγαρία; Υπάρχει περίπτωση αυτή να μεταπηδήσει στην Ελλάδα;
Η πολιτική κρίση στη Βουλγαρία είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα ώστε να συνειδητοποιήσουμε την κρισιμότητα των αποφάσεων και των επιλογών του ΠΑΣΟΚ και το πόσο μεγάλη σημασία, πόσο ζωτικής σημασίας, ήταν η επιλογή της σταθερής στήριξης της Ελληνικής Κυβέρνησης και της μάχης μέσα από τις γραμμές της. Και μάλιστα όταν η χώρα μας είχε να αντιμετωπίσει πολύ μεγαλύτερα, τεράστια προβλήματα. Σήμερα, ενόψει της προεδρικής εκλογής, υπάρχει η θεωρητική πιθανότητα πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, πράγμα που θα μπορούσε να οδηγήσει τη χώρα σε περιπέτειες. Και αυτό γιατί πέρα από τις όποιες επικίνδυνες πολιτικές επιλογές ευαγγελίζονται ορισμένοι στην αξιωματική αντιπολίτευση, είναι ηλίου φαεινότερο ότι δεν μπορούν να επιτύχουν σύμπνοια ούτε καν στο εσωτερικό τους, πόσο μάλλον με άλλα κόμματα. Θεωρώ λοιπόν ότι τόσο οι Έλληνες βουλευτές όσο και ο Ελληνικός Λαός έχουν την ωριμότητα να αποφύγουν αυτοκαταστροφικές επιλογές.
ΜΑΡΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΑΚΗ. Βουλευτής ΔΗΜΑΡ Πειραιά.
Πώς σχολιάζετε την παρούσα πολιτική κατάσταση;
Σε μια παρατεταμένη προεκλογική περίοδο , άνοιξε πρόωρα με ευθύνη της Κυβέρνησης το θέμα της Προεδρολογίας. Η οικονομική κατάσταση της χώρας απεικονίζεται εύλογα στον προϋπολογισμό του 2015. που κατατέθηκε στην Βουλή, όπου γίνεται σαφές ότι δεν υπάρχει πολιτικό σχέδιο, κανένα όραμα ανάπτυξης και η θηλιά του χρέους αντί να χαλαρώνει σφίγγει ολοένα και περισσότερο γύρω από την χώρα.
Η πολιτική κατάσταση συνδέεται και με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πώς θα σχολιάζατε την κατάσταση σήμερα;
Η Τουρκία έχει επιλέξει για δικούς της λόγους και για τα δικά της αδιέξοδα να οξύνει την κατάσταση με την παρουσία του πλοίου «Μπαρμπαρός» στην Κυπριακή ΑΟΖ.
Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξουν πολιτικές που θα μειώσουν τις διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας;
Βασικό αγκάθι , πέρα από τις άλλες υπαρκτές διαφορές, είναι το Κυπριακό. Το Κυπριακό είναι ένα πρόβλημα εισβολής και κατοχής που με την ανοχή της διεθνούς κοινότητας διαιωνίζεται 40 χρόνια. Αν δεν λυθεί το Κυπριακό στην βάση των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και των συνομιλιών Ντεκτάς- Μακαρίου και Ντεκτάς- Κυπριανού για μια διζωνική κοινοτική λύση δεν θα υπάρξει πλήρης εξομάλυνση των σχέσεων. Πολιτικές οι οποίες θα μπορούσαν να μειώσουν την ένταση είναι η ενεργοποίηση των συμφωνιών χαμηλής πολιτικής.
Το τελευταίο διάστημα στην Θράκη κυκλοφορεί μια «κινδυνολογία» και τονίζεται ότι «η Θράκη κινδυνεύει». Συμμερίζεστε αυτή την λογική;
Φυσικά και δεν συμμερίζομαι αυτή την πολιτική. Η Θράκη κατοικείται από Έλληνες πολίτες, Χριστιανούς και Μουσουλμάνους.
Πώς θα σχολιάζατε τα αποτελέσματα των τελευταίων ευρωεκλογών όπου το μειονοτικό κόμμα ΚΙΕΦ έλαβε πανελλαδικά περίπου 43.000 ψήφους;
Το μειονοτικό κόμμα ΚΙΕΦ έλαβε 43.000 ψήφους , όλες στην περιοχή της Θράκης. Αυτό πρέπει να το δούμε σε δύο παραμέτρους: α) οι πολιτικές που είχαν ασκηθεί αναφορικά με τα φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την μειονότητα από την Ελληνική Πολιτεία και β) εάν η Μειονότητα μέσα στην Θράκη αντμετωπίσει με μια πιο ψύχραιμη ματιά τα συμφέροντα της μέσα στο Ελληνικό γίγνεσθαι, θα καταλάβει ότι αυτά περνούν μέσα από την ενεργοποίηση και δραστηριοποίηση των Κομμάτων Πανελλαδικής εμβέλειας του Συνταγματικού τόξου.
Ποια η γνώμη σας για την υφιστάμενη μειονοτική πολιτική που εφαρμόζει η η χώρα μας; Θα μπορούσε να υπάρξει σε κάποιους τομείς βελτίωση η διαφοροποίηση;
Σαφώς η κατάσταση έχει βελτιωθεί, σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες, όπου η Ελλάδα ήταν πάρα πολύ φοβική απέναντι στην μειονότητα. Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης που θα επέτρεπαν στην μειονότητα να χαίρει όλων των δικαιωμάτων του Έλληνα πολίτη.
Στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές μπορείτε να προβλέψετε τα αποτελέσματα τα ως προς τις έδρες των κομμάτων στην Θράκη; Η μειονότητα πόσους βουλευτές μπορεί να βγάλει;
Δεν κάνω προβλέψεις για τις εκλογές, ιδιαίτερα με ένα τόσο ρευστό πολιτικό σκηνικό, όσο είναι αυτό σήμερα στην Ελλάδα. Εύχομαι η μειονότητα να εκπροσωπηθεί μέσα από Κόμματα που δεν θα είναι μειονοτικά για τους λόγους που προανέφερα.
Αντί της «κινδυνολογίας» που κυκλοφορεί , εσείς τι θα προτείνατε για την ηρεμία της περιοχής;
Θα πρότεινα η Ελληνική Πολιτεία να εφαρμόσει τις πολιτικές αυτές που δεν θα κάνουν τους Μουσουλμάνους συμπατριώτες μας να αισθάνονται πολίτες Β΄κατηγορίας.
Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο στόχος του νομοσχεδίου για την μειονοτική εκπαίδευση; Αν αντιδράσει η μειονότητα πρέπει να υπάρξουν τροποποιήσεις;
Σε γενικές γραμμές η τροπολογία είναι στην σωστή κατεύθυνση. Υπάρχουν όμως κάποια στοιχεία τα οποία χρειάζονται περεταίρω επεξεργασία., όπως η απαγόρευση των Μουσουλμάνων απόφοιτων Παιδαγωγικών σχολών να διδάσκουν Ελληνικά μαθήματα στα Μειονοτικά σχολεία.
Ποια είναι η γνώμη σας για τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία;
Στο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο προβάλλει ως αδήριτη ανάγκη. Είναι μια απαίτηση της μειονότητας την οποία το κόμμα μου και εγώ προσωπικά την έχουμε υποστηρίξει σθεναρά.
Μπορεί να υπάρξει υποψήφιος κοινής αποδοχής από τα πολιτικά κόμματα για Πρόεδρος της Δημοκρατίας;
Τα κόμματα δεν είναι γραφεία κρατικής δομής και κυρίως ιδεολογίας. Άρα πρόσωπο που να συγκεντρώνει την αποδοχή όλων των Κομμάτων δεν μπορεί να υπάρξει αφού υπάρχουν ιδεολογικές διαφορές και διαφορετικά συμφέροντα.
Πώς αξιολογείτε την πολιτική κρίση στη Βουλγαρία; Υπάρχει περίπτωση αυτή να μεταπηδήσει στην Ελλάδα;
Η Βουλγαρία τα τελευταία χρόνια, ακόμη και μετά την ένταξη της στην Ε.Ε βρίσκεται σε μια διαρκή πολιτική αναταραχή. Οι δημοκρατικοί θεσμοί είναι εμπαιδομένοι στην Ελλάδα και παρόλη την μεγάλη οικονομική κρίση και την κρίση του πολιτικού συστήματος η Ελληνική Δημοκρατία διαθέτει όλα τα απαραίτητα εργαλεία προκειμένου να ανταπεξέλθει.
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΧΕΛΗΣ, Μέλος του Περιφερειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης του ΣΥΡΙΖΑ.
Πώς σχολιάζετε την παρούσα πολιτική κατάσταση;
Η παρούσα πολιτική κατάσταση χαρακτηρίζεται α) από την εναγώνια προσπάθεια της Κυβέρνησης να κρατηθεί στην εξουσία εγκαταλείποντας τους τύπους με τους διαπραγματευτές και τους πιστωτές της, 2) από την δυνατή άνοδο του ΣΥΡΙΖΑ και 3) από την αποδοχή του λαού και την επιθυμία του να σταματήσει η αδιέξοδη πολιτική της λιτότητας.
Η πολιτική κατάσταση συνδέεται και με τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Πώς θα σχολιάζατε την κατάσταση σήμερα;
Στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις έχουμε μια αυξημένη επιθετικότητα και κινητικότητα εντυπωσιασμού από πλευράς Τουρκίας, στην προσπάθεια της να εξάγει προς την πλευρά του Αιγαίου τα μεγάλα εσωτερικά της προβλήματα, ιδιαίτερα την κρίση που έχει με το Κουρδικό. Από την άλλη όμως έχουμε και μια Ελληνική Κυβέρνηση που δεν αξιοποιεί τις δυνατότητες που έχει για να αποκομίσει οφέλη στους Διεθνείς Οργανισμούς.
Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξουν πολιτικές που θα μειώσουν τις διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας;
Μόνο μέσα από συμφωνίες διακρατικές, εμπορικές, οικονομικές, πολιτιστικές που θα μπορούσαν να γίνουν στην βάση των αρχών της ισοτιμίας, του σεβασμού της διαφορετικότητας και μιας δίκαιης κατανομής των όποιων θετικών αποτελεσμάτων που θα υπήρχαν, θα μπορούσαν να μειωθούν ή να περιοριστούν οι διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Το τελευταίο διάστημα στην Θράκη κυκλοφορεί μια «κινδυνολογία» και τονίζεται ότι «η Θράκη κινδυνεύει». Συμμερίζεστε αυτή την λογική;
Η Θράκη κινδυνεύει από την εγκατάλειψη, την αποβιομηχανοποίηση , την ανεργία των νέων Χριστιανών και Μουσουλμάνων και από την ανυπαρξία παραγωγικής ανασυγκρότησης συνολικά για την περιοχή. Κιδυνεύει από τους κάθε λογής εθνικισμούς που κατά καιρούς φουντώνουν στα Βαλκάνια και ιδιαίτερα στην περιοχή της Θράκης. Είναι γνωστό πως πάντα υπήρχαν και υπάρχουν και σήμερα, κύκλοι που απεργάζονται κινδύνους για την Θράκη και προς αυτούς ο ΣΥΡΙΖΑ ξεκαθαρίζει πως θα υπερασπιστεί μέχρι κεραίας τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. Εξάλλου, η Αριστερά έχει αποδείξει τον Πατριωτισμό της στις πλέον δύσκολες συνθήκες. Στις μέρες μας Πατριωτική πολιτική στην Θράκη είναι αυτή που διασφαλίζει την ανάπτυξη και την ευημερία των κατοίκων της.
Πώς θα σχολιάζατε τα αποτελέσματα των τελευταίων ευρωεκλογών όπου το μειονοτικό κόμμα ΚΙΕΦ έλαβε πανελλαδικά περίπου 43.000 ψήφους;
Συνιστά μια αρνητική εξέλιξη και αποτελεί ένα πισωγύρισμα για τα πολιτικά πράγματα της Θράκης και ευθέως αντικατοπτρίζει την αποτυχία των εφαρμοζόμενων πολιτικών από τις Κυβερνήσεις για την περιοχή.
Ποια η γνώμη σας για την υφιστάμενη μειονοτική πολιτική που εφαρμόζει η η χώρα μας; Θα μπορούσε να υπάρξει σε κάποιους τομείς βελτίωση η διαφοροποίηση;
Σε γενικές γραμμές η πολιτική της χώρας μας κρίνεται ως αποτυχημένη γιατί δεν έχει κατορθώσει να ενσωματώσει, τόσα χρόνια, σεβόμενη τις πολιτισμικές διαφορές και την διαφορετικότητα, στην τοπική κοινωνία μεγάλη μερίδα της μειονότητας. Βεβαίως, ενδεικτικά θα μπορούσα να αναφέρω ότι η Θράκη δεν μπορεί να είναι το μοναδικό μέρος της Ευρώπης όπου εφαρμόζεται η Σαρία Και από την άλλη , το Τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής θα πρέπει να περιοριστεί στον ρόλο που του επιφυλάσσουν οι διακρατικές συμφωνίες.
Στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές μπορείτε να προβλέψετε τα αποτελέσματα τα ως προς τις έδρες των κομμάτων στην Θράκη; Η μειονότητα πόσους βουλευτές μπορεί να βγάλει;
Εμείς δεν ξεχωρίζουμε τους Βουλευτές σε πλειονοτικούς και μειονοτικούς. Παλεύουμε, για να μην πω ότι είμαστε σίγουροι για την πλειοψηφική αποδοχή των ψηφοδελτίων του ΣΥΡΙΖΑ.
Αντί της «κινδυνολογίας» που κυκλοφορεί , εσείς τι θα προτείνατε για την ηρεμία της περιοχής;
Ανάπτυξη, σεβασμός ιδιαιτεροτήτων, ισχυροποίηση του λαϊκού κινήματος με σκοπό την ακύρωση της πολιτικής των μνημονίων που υποβαθμίζουν την Θράκη.
Ποιος πιστεύετε ότι είναι ο στόχος του νομοσχεδίου για την μειονοτική εκπαίδευση; Αν αντιδράσει η μειονότητα πρέπει να υπάρξουν τροποποιήσεις;
Είναι αλήθεια πως υπάρχουν αρκετές ανοιχτές εκκρεμότητες αναφορικά με διοικητικά θέματα της μειονοτικής εκπαίδευσης. Έτσι λοιπόν η εισαγωγή των σχολικών συμβούλων στα μειονοτικά σχολεία και για το τουρκόφωνο πρόγραμμα έρχεται να ικανοποιήσει ένα παλαιό αίτημα. Επιπλέον η ίδρυση του Διδασκαλείου μετά από την κατάργηση της ΕΠΑΘ στη Θεσ/νίκη είναι επίσης σε θετική κατεύθυνση ιδιαίτερα μάλιστα αφού θα τοποθετηθεί εντός της περιφέρειας μας στην πόλη της Αλεξανδρούπολης σε σύνδεση με το οικείο Παιδαγωγικό τμήμα. Ωστόσο θα πρέπει να σημειώσω πως υπάρχουν ακόμα αρκετές επιφυλάξεις σχετικά με το Διδασκαλείο ιδιαίτερα με τη διάρκεια των σπουδών και το χαρακτήρα του τίτλου που θα χορηγεί. Αναφορικά με τις αντιδράσεις, εξ όσων γνωρίζω, η μειονότητα δεν έχει κάνει κάποια παρέμβαση με τις οργανώσεις της. Σε αντίθετη περίπτωση θα το δούμε αν και όταν συμβεί.
Ποια είναι η γνώμη σας για τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία;
Αυτό είναι ένα ζήτημα που πρέπει να εξεταστεί πρωτίστως από τη σκοπιά της παιδαγωγικής επιστήμης και δε θα πρέπει να αποτελεί επίδικο των διμερών σχέσεων Ελλάδας-Τουρκίας. Ο στόχος πρέπει να είναι η ομαλή ένταξη των παιδιών της μειονότητας στο Δημοτικό σχολείο όπου θα διδαχθούν και τις δύο γλώσσες. Νομίζω πως ένα δίγλωσσο Νηπιαγωγείο , όπου θα γινόταν η προπαρασκευή των παιδιών τόσο από Ελληνόφωνους όσο και από Τουρκόφωνους παιδαγωγούς , θα μπορούσε να βοηθήσει σε αυτήν την κατεύθυνση.
Μπορεί να υπάρξει υποψήφιος κοινής αποδοχής από τα πολιτικά κόμματα για Πρόεδρος της Δημοκρατίας;
Ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας προσφέρεται για ευρύτερες συγκλήσεις και συνεναίσεις των πολιτικών δυνάμεων. Η επιλογή όμως από την παρούσα Βουλή, που βρίσκεται σε απόλυτη αναντιστοιχία με την Ελληνική κοινωνία, θα σημάνει την συνέχιση των μνημονιακών πολιτικών. Για τον λόγο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί να συναινέσει στην εκλογή αυτή ανεξαρτήτως προσώπου. Αντίθετα έχει προτείνει ένα πλαίσιο συνεννόησης που θα περιλαμβάνει συμφωνία για την ημερομηνία των εκλογών και διερεύνηση της δυνατότητας πρότασης προσώπου κοινής αποδοχής.
Πώς αξιολογείτε την πολιτική κρίση στη Βουλγαρία; Υπάρχει περίπτωση αυτή να μεταπηδήσει στην Ελλάδα;
Στην Ελλάδα υπάρχει ήδη βαθιά οικονομική και πολιτική κρίση και δεν χρειαζόμαστε «εισαγωγές» από την γειτονική χώρα.
Συνοπτικά : ρευστή πολιτική κατάσταση και αναξιοπιστία, πρωτοβουλίες στα λεγόμενα ζητήματα χαμηλής πολιτικής και καλλιέργεια διαλόγου με την Τουρκία, αδράνεια του Ελληνικού κράτους και αδιαφορία για την Θράκη του Ελληνικού κράτους, η στασιμότητα και η μη ανάπτυξη της Θράκης αποτελούν τον βασικό κίνδυνο για την περιοχή, η ανάπτυξη και καλλιέργεια αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ Ελληνικής Πολιτείας και μειονότητας, συλλογική και συνοπτική επίλυση των προβλημάτων της μειονοτικής εκπαίδευσης.
Ο Συμεών Σολταρίδης είναι Δρ Θρησκειολογίας – Συγγραφέας