Energean: Το Εθνικό κεφάλαιο στις ενεργειακές εξελίξεις
«Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed μπορεί να είναι όνειρο για ορισμένους και εφιάλτης για κάποιους άλλους, σήμερα όμως τίθενται οι βάσεις για την υλοποίησή του».
Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας την Πέμπτη στην τελετή υπογραφής του προσυμφώνου συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean για την προμήθεια 2 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω του EastMed. Το προσύμφωνο υπεγράφη λίγες ώρες πριν την υπογραφή Διακυβερνητικής Συμφωνίας για την υποστήριξη του αγωγού που θα γίνει το απόγευμα στο Ζάππειο, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του Πρωθυπουργού του Ισραήλ, κ. Μπενιαμίν Νετανιάχου και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκου Αναστασιάδη.
Με την σειρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας τόνισε από την πλευρά του ότι το έργο δημιουργεί μια διέξοδο για το φυσικό αέριο της ανατολικής Μεσογείου που αυξάνει την ασφάλεια εφοδιασμού και τον ανταγωνισμό, ενώ εξέφρασε την ελπίδα να υπάρξει επιτυχία και στις γεωτρήσεις που θα γίνουν στην Ελλάδα μόνο. Η Energean εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα του Πρίνου καθώς και τα κοιτάσματα Καρίς και Τανίν στη θαλάσσια περιοχή του Ισραήλ. Όπως είπε ο κ. Ρήγας, η πλωτή υποδομή επεξεργασίας του φυσικού αερίου που θα εγκατασταθεί στην περιοχή έχει δυναμικότητα 8 δισ. κυβικών μέτρων το χρόνο, από τα οποία τα 5 δισ. έχουν δεσμευτεί για την αγορά του Ισραήλ και με την συμφωνία που υπεγράφη σήμερα με την ΔΕΠΑ καλύπτονται άλλα 2 δισ. κυβικά μέτρα.
Energean: Από τα πέτρινα χρόνια του Πρίνου, πρωταγωνίστρια στις ενεργειακές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια
Η ιστορία με τα πετρέλαια στον κόλπο της Καβάλας είναι πολύ παλιά και ξεκινά στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Η Εταιρεία Πετρελαίων Βορείου Αιγαίου υπογράφει σύµβαση με την πολιτεία για την παραχώρηση των δικαιωµάτων έρευνας και ανάπτυξης και η πρώτη ερευνητική γεώτρηση πραγµατοποιείται το 1972. Τη δεκαετία του ’80 η παραγωγή είναι 20.000 βαρέλια ημερησίως, αλλά προς τα τέλη του ’90 εμφανίζει σημάδια κόπωσης και αρχίζουν να πυκνώνουν τα σύννεφα. Η τιμή του πετρελαίου πιάνει πάτο και υποχωρεί στα 8 δολάρια το βαρέλι, με την παραγωγή να περιορίζεται συνεχώς. Η κοινοπραξία ξένων εταιρειών (ΝΑΡC) που εκείνη την εποχή διαχειρίζεται τα πετρέλαια της Καβάλας εκτιμά ότι ο Πρίνος έχει στερέψει και αποχωρεί.
Η εταιρεία περνά στη διαχείριση των εργαζομένων της και οι εγκαταστάσεις της στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο αναθέτει τη φύλαξη και συντήρησή τους στην τεχνική εταιρεία Ευρωτεχνική Α.Ε. Η Καβάλα Οϊλ συντηρείται και δείχνει σημάδια μικρής ανάκαμψης ώσπου εμφανίζεται στο προσκήνιο το 2003, η Regal του Φρανκ Τίμις, ενός αμφιλεγόμενου επενδυτή, γνωστού και ως «δράκου των Καρπαθίων», που ενεπλάκη και με τις μπίζνες του ελληνικού χρυσού, αφήνοντας έντονη οσμή σκανδάλων.
Οι θυσίες και οι επίμονες προσπάθειες των εργαζομένων να κρατήσουν τον Πρίνο ανοιχτό και η βούληση της νέας διοίκησης να δημιουργήσει την πρώτη ελληνική εταιρεία υδρογονανθράκων με διαπιστωμένα κοιτάσματα, συμβάλλουν ώστε ο Πρίνος να γυρίσει σελίδα. Σε αυτή την προοπτική που χρόνο με τον χρόνο γίνεται πραγματικότητα, η Energean Oil & Gas θα αποκτήσει και νέα ενδιαφέροντα.
Ένα ξεκίνημα γεμάτο θράσος παραμονές της οικονομικής κρίσης
«Η μεγάλη επιτυχία της Energean Oil & Gas είναι ότι κράτησε την Ελλάδα στα πετρέλαια. Εάν δεν είχε ενδιαφερθεί για τον Πρίνο δεν θα αναστηνόταν η αγορά πετρελαίου», δήλωνε ο δρ Κωνσταντίνος Νικολάου, γεωλόγος πετρελαίου και μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Κυπριακής Εταιρείας Υδρογονανθράκων. H εταιρεία ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2007 από τους δύο επενδυτές σε μια πολύ αρνητική συγκυρία για τον Πρίνο. Ο Μαθιός Ρήγας, με σπουδές μηχανικού πετρελαίου και μεταπτυχιακό στο Imperial, μέχρι τα 40 του είχε διατελέσει στέλεχος σε μεγάλες εταιρείες του χρηματοπιστωτικού τομέα και η επαφή που έχει αναπτύξει με τον κλάδο της ενέργειας είχε ξυπνήσει το επενδυτικό του ενδιαφέρον για τα πετρέλαια.
Ο κ. Τοπούζογλου, αντίστοιχα, είναι πλοιοκτήτης, ιδιοκτήτης της Prime Marine, που όμως «κοιτάζει» στην ενέργεια και κάπου εκεί οι δρόμοι τους θα συναντηθούν. Σε αυτή την κοινή απόφαση να αγοράσουν τις μετοχές της Καβάλα Οϊλ, που έλεγχε τότε η Regal, θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο οι εκθέσεις έμπειρων αναλυτών της πετρελαϊκής αγοράς που αποκάλυπταν τον κρυμμένο θησαυρό.
Ετσι ο Πρίνος, που ο πρώην ιδιοκτήτης του (Φρανκ Τίμις) έδινε υποσχέσεις για αποθέματα 1 δισεκατομμυρίου βαρελιών πετρελαίου προτού αποκαλυφθεί το μέγεθος της «φούσκας», θα χρειαστεί να διανύσει πολύ δρόμο για να πείσει ότι τα πηγάδια του διαθέτουν πετρέλαιο. Από το 2007 η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει 14 επιτυχημένες γεωτρήσεις, με μεγάλο σταθμό για την πορεία της την απόκτηση του ιδιόκτητου γεωτρύπανου «Energean Force» το 2014, αλλά και την επέκταση των αδειών κατά 5 χρόνια στην αρχή και κατά 25 το 2013. Είναι η χρονιά που η εταιρεία υπογράφει άλλη μία στρατηγική συνεργασία, αυτή τη φορά με την BP για τη διάθεση όλης της παραγωγής του Πρίνου, η οποία πρόσφατα επεκτάθηκε, αλλά και η χρονιά που αποκτά στρατηγική συμμετοχή η Third Point.
Στις 30 Απριλίου του 2015, το Energean Force αναχωρούσε από τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος με προορισμό τον Πρίνο και μαζί το μέλλον της εταιρείας. Η εξαγορά του κλάδου έρευνας και παραγωγής υδρογονανθράκων της ιταλικής Edison, οι νέες άδειες για έρευνες φυσικού αερίου και πετρελαίου στην Ανατολική Μεσόγειο, η συμμετοχή στον EastMed, το σχέδιο ανάπτυξης ενός αγωγού φυσικού αερίου για τον εφοδιασμό της Κυπριακής Δημοκρατίας μέσω της Πλωτής Μονάδας Παραγωγής, Αποθήκευσης και Εκφόρτωσης (FPSO – Floating Production Storage and Offloading) “Energean Power”, το κοίτασμα Έψιλον και η προοπτική απόκτησης της Φυσικής Αποθήκης στην Καβάλα, αποδεικνύουν ότι η Energean εκτός από βασικός παίκτης στα Ενεργειακά είναι και ένα μεγάλο κεφάλαιο για την Ελλάδα
Ο αγωγός EastMed εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φ.α. ετησίως, και αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
– 165 χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
– 732 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
– 421 χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
– 292 χλμ περίπου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
– 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
– 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
(πληροφορίες ΑΠΕ, newmoney.gr)