Εγκρίθηκε από το ΚΥΣΕΑ ο εκσυγχρονισμός των 4 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion

Εγκρίθηκε σύμφωνα με “Το Βήμα” από το ΚΥΣΕΑ την περασμένη Παρασκευή, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 4 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion του Πολεμικού Ναυτικού, έναντι συνολικής δαπάνης 450 εκατ. ευρώ. Με την απόφαση αυτή δόθηκε τέρμα στο μακροχρόνιο ζήτημα του εκσυγχρονισμού των P-3B Orion, τα οποία αποσύρθηκαν από την ενεργό δράση το 2009.

Όλα αυτά τα χρόνια  το Πολεμικό Ναυτικό αναζητούσε την καλύτερη και πιο αποτελεσματική λύση για την κάλυψη των μεγάλων αναγκών που υπάρχουν στους τομείς θαλάσσιας επιτήρησης και ανθυποβρυχιακού αγώνα.

Τα έξι ελληνικά P-3B είχαν προ καιρού εξαντλήσει την επιχειρησιακή τους ζωή και είχαν αποσυρθεί. Έκτοτε εξετάστηκαν αρκετές εναλλακτικές λύσεις από την αγορά νέων αεροσκαφών, μέχρι τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων.

Τελικά επιλέχτηκε η λύση του εκσυγχρονισμού των P-3B Orion, για τον οποίο η αμερικανική υπηρεσία DSCA ενημέρωσε το Κογκρέσο στις 6 Οκτωβρίου του 2014.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της υπηρεσίας το σχετικό πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί από τις πιστώσεις FMS και θα περιλαμβάνει αρχικά την επαναφορά σε πτητική κατάσταση δύο εκ των έξι P-3B Orion που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό στις αρχές του 2015 και την συντήρηση, τον εκσυγχρονισμό και ολοκλήρωση νέων συστημάτων σε μέχρι και 5 αεροσκάφη P-3B Orion έναντι του ποσού των 500 εκατ. δολαρίων.

Η τελική συμφωνία περιλαμβάνει σε πρώτη φάση την επαναφορά σε πτητική κατάσταση δύο αεροσκαφών και ακολούθως τον εκσυγχρονισμό τεσσάρων συνολικά P-3B Orion έναντι 450 εκατ. ευρώ (471,7 εκατ. δολάρια).

Μετά τον εκσυγχρονισμό τους τα αεροσκάφη θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αποστολές, Ναυτικής Περιπολίας, Ανθυποβρυχιακού Πολέμου, Αποστολών κατα Πλοίων Επιφανείας, Συλλογής Πληροφοριών, Επιτήρησης και Αναγνώρισης

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών περιλαμβάνει την δομική τους αναβάθμιση (MidLifeUpgrades, MLU) των P-3B Orion, την πραγματοποίηση εργασιών συντήρησης εργοστασιακού επιπέδου, την εγκατάσταση νέων αεροβοηθημάτων και τέλος την εγκατάσταση του ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής Συστήματος Διαχείρισης Αποστολής (ΣΔΑ) MIMS της εταιρείας ISI Hellas.

Το ελληνικό Σύστημα Διαχείρισης Αποστολής MIMS είναι ένα σύστημα ανοιχτής αρχιτεκτονικής που διασυνδέεται με όλους τους αισθητήρες (Radar έρευνας, EO/IR, EW/ELINT, ASW/ACINT, MAD, AIS, κλπ.), με τα συστήματα ζεύξης δεδομένων/datalinks (Link-11/16/22 ή οποιοδήποτε άλλο ΝΑΤΟικο ή εθνικό πρωτόκολλο επικοινωνίας επιθυμεί ο χρήστης), με τα οπλικά συστήματα που φέρει το αεροσκάφος με τα υπόλοιπα τακτικά υποσυστήματα του αεροσκάφους (π.χ. INS/GPS, κλπ.) και επιτυγχάνει τον συγκερασμό όλων των πληροφοριών που λαμβάνει από τους αισθητήρες του αεροσκάφους και δημιουργεί την Κοινή Επιχειρησιακή Εικόνα (CommonOperationalPicture) την οποία παρουσιάζει στον χειριστή-TacticalCoordinator (TACCO).

Ο χειριστής TACCO μπορεί μέσω της κονσόλας που έχει στη διαθεσή του να εκτελεί τις διαδικασίες επίβλεψης, αναγνώρισης, και διοίκησης και ελέγχου (Commandand Control, C2) να ελέγχει τα συστήματα επικοινωνιών, τα οπλικά συστήματα, και τα υπόλοιπα τακτικά υποσυστήματα.

Όσον αφορά τις εργασίες για την δομική αναβάθμιση και την συντήρηση εργοστασιακού επιπέδου του αεροσκάφους, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωή (MLU-MidLifeUpgrade) περιλαμβάνει την αντικατάσταση των κυρίων πτερύγων του P-3B Orion και πιο συγκεκριμένα την αντικατάσταση των επιφανειών του εσωτερικού και του συνόλου του εξωτερικού τμήματος της πτέρυγας με στόχο την βελτίωση της αντοχής της και της προστασίας της από διάβρωση, την τοποθέτηση του νέου επανασχεδιασμένου σημείου προσάρμοσης της κεντρικής πτέρυγας με τη δομή του αεροσκάφους, την τοποθέτηση ενός νέου τμήματος σύνδεσης της ατράκτου με το ουραίο πτέρωμα, νέο τμήμα σύνδεσης των κινητήρων με την πτέρυγα, καθώς και την αντικατάσταση των ουραίων οριζόντιων πτερυγίων.

MLU breakdown
Τα επιμέρους τμήματα θα κατασκευαστούν στις ΗΠΑ από την εταιρεία LM και θα σταλούν για εγκατάσταση στην Ελλάδα. Το σύνολο των παραπάνω εργασιών θα πραγματοποιηθεί στην ΕΑΒ από Έλληνες μηχανικούς.

Η υλοποίηση του προγράμματος MLU θα αυξήσει την επιχειρησιακή ζωή των αεροσκαφών κατά 15.000 ώρες πτήσης, επιτρέποντας την διατήρηση τους σε υπηρεσία για ακόμη 20 χρόνια. Επιπλέον σύμφωνα με εκτιμήσεις η εφαρμογή του προγράμματος θα επιτρέψει την μείωση των ωρών που απαιτούνται για την συντήρηση του P-3B Orion κατά 58% και την αύξηση του χρόνου πτήσης του αεροσκάφους κατά 10%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας θα φτάσει στο 30% του κόστους του προγράμματος δηλ θα φτάσει περίπου στα 135 εκατ. ευρώ διασφαλίζοντας εκατοντάδες θέσεις εργασίας για το χρονικό διάστημα υλοποίησης του προγράμματος.

Παράλληλα θα επιτρέψει στην ελληνική εταιρεία ISI Hellas να διευρύνει τις προοπτικές εξαγωγής του συστήματος MIMS η αρχική έκδοση του οποίου είχε εγκατασταθεί στα μέσα της δεκαετίας τoυ 1990 μετά από διεθνή διαγωνισμό, σε 5 αεροσκάφη Ναυτικής Συνεργασίας FokkerF-50 ME2 MP ασιατικής χώρας.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.