Δυναμική απόβαση των Κινέζων στα Βαλκάνια – Πρώτη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού Θεσσαλονίκης με το Dry Port της Σόφιας

Σε συνέχεια της δημιουργίας του πρώτου dry port στη Σόφια της Βουλγαρίας και στο πλαίσιο βελτίωσης της συνδεσιμότητας του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αναχώρησε το πρωί της Παρασκευής, το πρώτο τρένο από το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης με προορισμό το dry port στη Σόφια της Βουλγαρίας.

Το δρομολόγιο συνολικής διάρκειας 16 ωρών, αποτελεί την έναρξη της πιλοτικής φάσης της συγκεκριμένης υπηρεσίας, που θα διαρκέσει έως τα μέσα Ιανουαρίου του 2021 και κατά τη διάρκεια της οποίας θα τελειοποιηθεί η σύνδεση και οι επιμέρους παρεχόμενες υπηρεσίες. Στο πλαίσιο αυτό, θα ακολουθήσουν εβδομαδιαίες αναχωρήσεις και αφίξεις μεταξύ του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης και του Dry Port της Σόφιας, σε συγκεκριμένες μέρες και ώρες, προσφέροντας σταθερότητα και αποτελεσματικότητα στην αγορά.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος – Γενικός Εκτελεστικός Διευθυντής της ΟΛΘ Α.Ε. Franco Nicola Cupolo, δήλωσε: «Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει δεσμευτεί να προχωρήσει στην ανάπτυξη στρατηγικής σιδηροδρομικής σύνδεσης στα Βαλκάνια. Σήμερα ξεκίνησε η απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση με το dry port της ΟΛΘ Α.Ε. στη Σόφια της Βουλγαρίας, μέσω της οποίας θα παρέχονται αποδοτικές και αξιόπιστες υπηρεσίες, δρομολόγια και κόστη. Η τακτική σύνδεση σε εβδομαδιαία βάση μεταξύ του λιμανιού της Θεσσαλονίκης και του dry port στη Σόφια, θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητα του λιμανιού και ενισχύοντας την εισαγωγική και εξαγωγική δραστηριότητα θα συμβάλλει σημαντικά τόσο στην τοπική και εθνική οικονομία όσο και στην οικονομία της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».

Ο ΟΛΘ «Δούρειος Ίππος» Ρώσων και Κινέζων

Τον Απρίλιο του 2017, σε ανακοίνωσή τους οι εταιρείες που πλειοδότησαν στην πώληση ποσοστού 67% του ΟΛΘ,«Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS», τόνισαν την δέσμευσή τους να καταστήσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ουσιαστική πύλη εισόδου και μεταφορικό κέντρο στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα, τη Μεσόγειο, τη Βαλκανική Χερσόνησο και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Κοινοπραξία συμφερόντων του Ομίλου Σαββίδη, στην ίδια ανακοίνωση σημείωνε ότι έχοντας «ως βασικά εφόδια την παρουσία και τη δυναμική της σε διεθνές και τοπικό επίπεδο, δεσμεύεται να συμβάλλει στην αναβάθμιση του λιμανιού μέσα από την υλοποίηση των απαιτούμενων επενδύσεων στις υποδομές, τον εξοπλισμό, την καινοτομία, τους ανθρώπινους πόρους και τις επιχειρηματικές ευκαιρίες, καθώς και στη συνολική ανάπτυξη της επιχειρηματικής κοινότητας και στην οικονομική ευημερία της περιοχής.»

Πίσω όμως από τις ανακοινώσεις αυτές, κρύβεται ένα μεγάλος γεωπολιτικός και γεωοικονομικός πόλεμος με επίκεντρο της Θεσσαλονίκη. Σε πρόσφατο άρθρο του «V» σχετικά τις προσπάθειες του ΟΛΘ να αποκτήσει τα λιμάνια Καβάλας, Αλεξανδρούπολης και την Φυσική Αποθήκη Καβάλας, ανέφερε, «η Κίνα, μέσω της κρατικής COSCO Shipping, ελέγχει επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, το λιμάνι του Πειραιά, μετά την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου το 2016. Ο Πειραιάς είναι ένας κρίσιμος κόμβος για τον Belt and Road Initiative (BRI) του Πεκίνου. Τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης δίνουν αυξανόμενο ρόλο της Κίνας στα ευρωπαϊκά εμπορικά δίκτυα και στις υποδομές μεταφορών. Τα λιμάνια διευκολύνουν την πρόσβαση στα σιδηροδρομικά συστήματα της Σερβίας, Ουγγαρίας, και της Τουρκίας, τα οποία έχουν λάβει τεχνική και οικονομική υποστήριξη από κινεζικές εταιρείες.»

Και συνέχιζε «ο ΟΛΘ Α.Ε ανήκει κατά πλειοψηφία και ελέγχεται από μια εταιρεία με έδρα την Κύπρο, την South Europe Gateway Thessaloniki Limited (SEGT). Η κρατική εταιρεία China Merchants Port Holdings (CMPH) διατηρεί ένα έμμεσο ποσοστό 33% στη SEGT μέσω μιας άλλης εταιρείας χαρτοφυλακίου με έδρα την Κύπρο, την Terminal Link SA – μια κοινοπραξία που κατέχει η CMPH (China Merchants Port Holdings Co. Ltd 49%) και η CMA CGM της Γαλλίας (51%). Ένα άλλο 20% της SEGT ανήκει στην Belterra Investments, μια εταιρεία που ελέγχεται από τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη ο οποίος εκφράζει τα συμφέροντα της Ρωσίας.»

Ενώ κατέληγε «τον Ιούλιο του 2020, ο ΟΛΘ Α.Ε υπέγραψε δύο συμφωνίες στρατηγικής συνεργασίας με την CMPH και τη θυγατρική China Merchants Holdings International Information Technology (CMHIT). Και οι δύο συμφωνίες αφορούσαν την ενοποίηση του λειτουργικού συστήματος τερματικών εμπορευματοκιβωτίων της CMPH από τους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι που εγκατέστησε το λειτουργικό λογισμικό της CMPH.»

Παρακάτω το σχετικό infographic από το συγκεκριμένο άρθρο

Συγγραφέας: Πέτρος Ούτσης

outsis petros

Εκδότης ViaDiplomacy.gr

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.