«Διώρυγα Μοράβα»: Μία ιδέα 100 ετών αναβίωσε κατά την επίσκεψη Τσίπρα στην Σερβία
Σε θερμό κλίμα πραγματοποιήθηκε χθες η συνάντηση του Έλληνα Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον Σέρβο ομόλογο του Αλεξάντερ Βούτσιτς. Ο κ. Τσίπρας κατά των δηλώσεων του επανέφερε ένα θέμα που σαν πλάνο υπάρχει σχεδόν έναν αιώνα, ενώ πρόσφατα είχε επανέλθει υπό τον τίτλο «διώρυγα Μοράβα». Πρόκειται για την πλωτή σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το Βελιγράδι, δημιουργώντας ουσιαστικά ένα εμπορικό κανάλι.
Ο κ. Τσίπρας είπε χαρακτηριστικά για το θέμα πως «η συνεργασία μας στον τομέα των μεταφορών μπορεί να ενταχθεί σε ένα πεδίο μεγάλης σημασίας για όλη την Ευρώπη. Η Ελλάδα έχει το σημαντικότατο στρατηγικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής της θέσης και μπορεί να καταστεί στρατηγικός συγκοινωνιακός κόμβος για την ευρωπαϊκή ήπειρο. Η Σερβία μπορεί να αποτελέσει τη γέφυρα μεταξύ Δυτικής και Ανατολικής Ευρώπης. Άρα η συνεργασία μας μπορεί να ενταχθεί σε ένα project που αφορά όλη την ευρωπαϊκή ήπειρο, τόνισε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. Πέρα από την σιδηροδρομική διασύνδεση, ένα άλλο έργο που μπορεί να αλλάξει την γεωγραφία των Βαλκανίων, είναι και εκείνο της διασύνδεσης Βελιγραδίου-Θεσσαλονίκης μέσω των ποταμών Αξιού και Μόραβα» σημειώνοντας ότι θα διερευνηθεί αν το Πρόγραμμα Γιούνκερ θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο πρόγραμμα».
Το συγκεκριμένο πλάνο, που είναι σαφώς μεγαλεπήβολο δεν είναι καινούργιο. Ήδη από την δεκαετία του 1970 υπήρχε σχετική μελέτη, ενώ τελευταία είχε συζητηθεί και το 2013 με την εκπόνηση τότε μελέτης σκοπιμότητας της κατασκευής της πλωτής οδού με τίτλο «Διώρυγα Μόραβα» από την κινεζική εταιρεία «China Gezhouba Group Corporation».
Τότε ο Σέρβος υπουργός Φυσικών Πόρων, Ορυχείων και Χωροταξίας Milan Bacevic και ο πρόεδρος της κινέζικης εταιρείας «Cajna Gezoba grup korporejsn» Zen Diengu υπέγραψαν σχετικό πρωτόκολλο κατανόησης.
Το μεγαλεπήβολο project που είχε τότε συζητηθεί περιελάμβανε συζήτηση για μελλοντική σύνδεση της νότιας Ευρώπης μέσω της «διώρυγας