Δικαιολόγησαν των εμπλοκή των Ρώσων στην πώληση της ΔΕΣΦΑ με το “Μακεδονικό”;

Οι πραγματικοί λόγοι που απελάθηκαν οι Ρώσοι διπλωμάτες δεν έγιναν γνωστοί και πολύ πιθανόν να μην γίνουν και ποτέ.

Οι εξηγήσεις που έδωσε η Ελληνική Κυβέρνηση με κύρια την εμπλοκή τους στο “Μακεδονικό” φαίνεται πως τελικά δεν έπεισαν κανέναν. Το αντίθετο μάλιστα, μετά το πρώτο λάθος να ταυτίσουν όσους αντιδρούν με φασίστες, ήρθε το δεύτερο, να στοχοποιήσουν μια ολόκληρη πόλη και συγκεκριμένα την Αλεξανδρούπολη , τους ιερείς αλλά και την τοπική αυτοδιοίκηση ότι χρηματοδοτούνταν από τους Ρώσους ώστε να προκαλέσουν αντιδράσεις για την Συμφωνία των Πρεσπών.

Οι Ρώσοι έχουν αποδεχτεί την απορωσοποίηση των Βαλκανίων και δεν θα χαλάσουν πόρους οικονομικούς η άλλους σε αυτό το πεδίο

Βέβαια όπως αποδείχθηκε οι αφελείς έχουν περισσέψει και λίγοι πίστεψαν ότι πρόκειται για σοβαρό σενάριο. Αυτό όμως που θα μπορούσε να είναι το πιο πιθανό σενάριο – όπως όλα δείχνουν – είναι η εμπλοκή των Ρώσων στην πώληση της ΔΕΣΦΑ. Ουσιαστικά όποιος ελέγχει την ΔΕΣΦΑ θα ελέγχει και στο μέλλον το αέριο στην Ελλάδα.

Οι Ρώσοι προσπάθησαν να μπούνε πολλές φορές σφήνα στην πώληση της ΔΕΣΦΑ και ως ένα σημείο το είχαν καταφέρει ματαιώνοντας την πρώτη προσπάθεια πώλησης. Όμως αυτό τελικά δεν συνέβη με της εταιρεία να περνάει στην κοινοπραξία «SENFLUGA Energy Infrastructure Holdings S.A.» των εταιρειών Snam S.p.A., Enagás Internacional S.L.U. και Fluxys S.A. έναντι συνολικού τιμήματος 535 εκατ. ευρώ.

Η συμφωνία έχει ιδιαίτερη στρατηγική σημασία τόσο για τον ΔΕΣΦΑ και τις προοπτικές του ως μέλους μιας ευρωπαϊκής κοινοπραξίας με διεθνείς δραστηριότητες, όσο και συνολικά για τον κλάδο της ενέργειας στην Ελλάδα

Ποιοι είναι οι επενδυτές του ΔΕΣΦΑ και πιο το κοινό τους συμφέρον

1.      Snam S.p.A – Lead Member

Δραστηριοποιείται στην Ιταλία μέσω τριών 100% θυγατρικών:

α.      Της Snam Rete Gas S.p.A, η οποία είναι ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου της Ιταλίας,

β.      Της Stogit S.p.A., η οποία δραστηριοποιείται στην αποθήκευση φυσικού αερίου, και

γ.      Της GNL Italia S.p.A. η οποία δραστηριοποιείται στην επαναεριοποίηση φυσικού αερίου.

H Snam S.p.A είναι μέτοχος στον αγωγό TAP, ενώ επίσης συμμετέχει σε άλλους Ευρωπαϊκούς διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου (Interconnector UK, TIGF, TAG και Gas Connect Austria).

2.      Enagás Internacional, S.L.U

100% θυγατρική εταιρεία της Enagás S.A., η οποία δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη, κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία υποδομών φυσικού αερίου. Η Enagás Transporte S.A.U., η οποία είναι επίσης 100% θυγατρική εταιρεία της Enagás S.A., είναι διαχειριστής συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ισπανία.

Η Enagás S.A. είναι μέτοχος στον αγωγό TAP ενώ επίσης συμμετέχει σε άλλους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου (Swedegas, Transportadora de Gas del Perú και Gasoducto de Morelos στο Μεξικό).

3.      FLUXYS S.A.

Όμιλος που δραστηριοποιείται στις Ευρωπαϊκές αγορές υποδομών φυσικού αερίου με έδρα στο Βέλγιο. Ο όμιλος FLUXYS δραστηριοποιείται, μεταξύ άλλων, στη μεταφορά και αποθήκευση φυσικού αερίου όπως επίσης και στη λειτουργία εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βέλγιο και στη Γερμανία.

Η FLUXYS S.A. είναι μέτοχος στον αγωγό TAP ενώ επίσης συμμετέχει σε άλλους Ευρωπαϊκούς διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου (Swedegas, Interconnector UK, BBL Company).

Όπως διαπιστώνουμε και οι τρεις επενδυτές έχουν ένα κοινό σημείο και αυτό δεν είναι άλλο από τον αγωγό TAP. Αυτός ήταν και ο λόγος που οι Ρώσοι προσπάθησαν να μπούνε δυναμικά στα ενεργειακά της Ελλάδας ακόμα και με την δημιουργία Πρατηρίων Υγρών Καυσίμων στην Βόρεια Ελλάδα. Ένας έλεγχος της ΔΕΣΦΑ και ενός σημαντικού μέρους του Δικτύου Πρατηρίων στην Βόρεια Ελλάδα, θα ενίσχυε σημαντικά την παρουσία τους στην περιοχή, χωρίς μάλιστα να χρειάζεται να τα ….”δίνουν”.

Να σημειώσουμε ότι η εταιρεία  Snam S.p.A είναι μέτοχος στον αγωγό TAP είναι αυτή που συμμετείχε στο προηγούμενο σχήμα μαζί με τους Αζέρους για την απόκτηση της ΔΕΣΦΑ , συμφωνία που δεν ολοκληρώθηκε. Μάλιστα τότε δεν είναι λίγοι αυτοί που σημείωναν πως σημαντικό ρόλο στην αρνητική εξέλιξη είχαν οι Ρώσοι.

Τέλος θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη τα όσα συνέβησαν το προηγούμενο διάστημα, πριν την πώληση της ΔΕΣΦΑ, στην Ιταλία και τις …προσωρινές αντιδράσεις της Ιταλικής κυβέρνησης με τον TAP και τα F-35 τα οποία ίσως τώρα να είναι πιο κοντά στην προμήθεια από την Ιταλική Αεροπορία

ViaDiplomacy Newsroom