Clusters και υποδομές «ανοίγουν τα πανιά» της ναυτιλίας

Της Πένη Χαλάτση

Τα ναυτιλιακά clusters, η χρήση της πράσινης ενέργειας, η εκπαίδευση, η στήριξη των πλοίων αναψυχής, ο εκσυγχρονισμός των υποδομών, η αναγέννηση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου και η στήριξη των επιχειρήσεων του κλάδου αποτελούν τις βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας σε μια περίοδο αστάθειας.

Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα από το 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Ναυτεμπορικής, που είχε ως τίτλο «Ελληνική και ευρωπαϊκή ναυτιλία – Ανταγωνιστικότητα και προοπτικές σε καιρούς αβεβαιότητας» που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής με τη συμμετοχή φορέων και επιχειρήσεων του κλάδου.

Κουρουμπλής: Οκτώ στρατηγικοί στόχοι της κυβέρνησης

Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτη Κουρουμπλή, οκτώ είναι οι στρατηγικοί στόχοι  της κυβέρνησης:

  1. Συντονισμός με εμπλεκόμενους φορείς για τη ναυτική εκπαίδευση. Ανακατασκευή υποδομών και προκήρυξη των σχετικών κενών οργανικών θέσεων.
  2. Διάλογος Πολιτείας – ναυτιλιακού κλάδου για τη ναυτική εκπαίδευση.
  3. Διάλογος Πολιτείας με εμπλεκόμενους φορείς για την ακτοπλοΐα και για τον καλύτερο συντονισμό με τα νησιά.
  4. Στήριξη του τομέα πλοίων αναψυχής και του κλάδου τουριστικών πλοίων
  5. Πρωτοβουλίες για την επίλυση προβλημάτων που αφορούν στις επενδύσεις στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.
  6. Αξιοποίηση των 400 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του λιμενικού σώματος.
  7. Ενέργειες για την αναγέννηση του ελληνικού ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου.
  8. Επαναπροσδιορισμός του οργανογράμματος του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ο υπουργός έκανε ειδική αναφορά στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και την πράσινη ενέργεια σημειώνοντας ότι «Όλοι ξέρουμε και ιδιαίτερα εσείς που παρεπιδημείτε σ’ αυτό το χώρο, τί σημαίνει για τη χώρα, για την οικονομία της, για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, για τον οικονομικό κύκλο που έχει απαραίτητος για την ανάπτυξη της χώρας.Για 15 και 20 χρόνια, παραπαίει αυτός ο τομέας. Σήμερα όλοι ξέρουμε ότι υπάρχουν πάρα πολλές μεγάλες ανάγκες, υπάρχουν αιτήματα για κατασκευή, για επισκευή. Όλοι ξέρουμε ότι έρχεται η Πράσινη Ενέργεια στα πλοία κι ότι από το ’22 όλα τα πλοία που θα καταπλέουν στα λιμάνια της Ευρώπης θα πρέπει να χρησιμοποιούν την Πράσινη Ενέργεια.Σ’ αυτή την πρόκληση λοιπόν είμαστε αποφασισμένοι. Η Διυπουργική Επιτροπή ανέθεσε σε δυο Υπουργούς, στον κ. Πιτσιόρλα και σ’ εμένα, την ευθύνη ν’ απεγκλωβίσουμε και ν’ απελευθερώσουμε αυτό τον πολύ σημαντικό τομέα. Είναι πρόκληση, συνάμα και ευθύνη.»

Βενιάμης:  Ο ανταγωνισμός προέρχεται από την Άπω Ανατολή και τα clusters

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης, στην κεντρική ομιλία του συνεδρίου, τόνισε ότι η ναυτιλία δημιουργεί χιλιάδες θέσεις εργασίας και προσδίδει παγκοσμίως κύρος στην Ελλάδα. Ανέφερε ότι υπάρχει ανάγκη διαφύλαξης της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας, όπως και αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της οποίας, όπως είπε, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ήδη παίρνει σημαντικές πρωτοβουλίες.

Πρόσθεσε ακόμα ότι το 2017 είναι έτος ναυτιλίας για την ΕΕ, και στο πλαίσιο αυτό θα έχουμε σημαντικές πρωτοβουλίες όπως η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή εβδομάδα. Τέλος υπογράμμισε ότι ο ανταγωνισμός προς την ευρωπαϊκή ναυτιλία προέρχεται κυρίως από χώρες της Άπω Ανατολής και τα ναυτιλιακά clusters.

Το 90% του εξωτερικού εμπορίου στην Ευρώπη γίνεται δια θαλάσσης

Σύμφωνα με τον κ. Αναστάσιο Παπαγιαννόπουλο, Πρόεδρο της εταιρείας Principal, Common Progress Co Na SA, το 90% του εξωτερικού εμπορίου και το 37% του εσωτερικού εμπορίου της ΕΕ γίνεται δια θαλάσσης.

Ανέφερε ακόμα ότι στην Ευρώπη απασχολούνται 2,2 εκατ. εργαζόμενοι στη ναυτιλία, ενώ η ευρωπαϊκή ναυτιλία κατέχει το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας, και από αυτό το 40%, το μισό βρίσκεται σε ελληνικά χέρια. Σημείωσε ακόμα ότι το ελεύθερο εμπόριο αποτελεί παράγοντα ειρήνης και ευημερίας, και τόνισε την ανάγκη διατήρησης της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας.

Έρχεται η εποχή των cyber boats

O κ. Γρηγόρης Γιοβανώφ, Καθηγητής και Επικεφαλής Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας στο Athens Information Technology, η τεχνολογία πολύ σύντομα θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας της ναυτιλίας, καθώς ήδη σε πολλές περιπτώσεις εφαρμόζονται οι «blue technologies» που φέρνουν το «cyber boat», το «cyber crew», το «smart port» και το maritime IoT.

Ανάφερε επίσης ότι ήταν πλέον ώριμες οι συνθήκες για τη δημιουργία ενός ναυτιλιακού cluster στην Ελλάδα, και σημείωσε τη δημιουργία ενός τεχνολογικού maritime cluster μέσα στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster, με την επωνυμία «Strategis Maritime Center» (https://strategis-cluster.com/) που ανάμεσα στους στόχους του είναι η δημιουργία και υποστήριξη startups που θα ασχολούνται με τεχνολογίες που έχουν αντικείμενο στη ναυτιλία, και θα έχουν ως έδρα τον Πειραιά.

Πηγή : Insider.gr

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.