Χωρίς σύστημα αυτοπροστασίας τα 23 επιθετικά ελικόπτερα Τ-129Α EDH και Τ-129Β1 του Τουρκικού Στρατού

Χωρίς σύστημα αυτοπροστασίας είναι τα τουρκικά επιθετικά ελικόπτερα Τ-129Α EDH (Erken Duhul Helikopteri ) και Τ-129Β1 σύμφωνα με την τουρκική ιστοσελίδα cokpit.aero.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα τα 23 επιθετικά ελικόπτερα των παραπάνω τύπων δεν διαθέτουν την προβλεπόμενη σουίτα ηλεκτρονικών αντιμέτρων για την προστασία τους από εχθρικά πυρά και σε μια πολεμική σύγκρουση με στρατιωτική δύναμη που διαθέτει εξελιγμένα αντιαεροπορικά πυραυλικά συστήματα θα ήταν ευάλωτα.

Υπενθυμίζεται ότι ο Τουρκικός Στρατός διαθέτει σήμερα 9 ελικόπτερα Τ-129Α EDH (Erken Duhul Helikopteri) και 14 ελικόπτερα Τ-129Β1 με αναβαθμισμένες δυνατότητες σε σχέση με την αρχική έκδοση, αφού τα ελικόπτερα διαθέτουν προηγμένο αυτόματο πιλότο, ψηφιακό κινούμενο χάρτη και συστήματα ζεύξης δεδομένων και επικοινωνιών.

Επιπλέον τα Τ-129Β1 μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις τουρκικής κατασκευής κατευθυνόμενες με δέσμη laser ρουκέτες τύπου Cirit, τον τουρκικό αντιαρματικό πύραυλο μεγάλης εμβέλειας Mizrak-U της εταιρείας Roketsan και τους αντιαεροπορικούς πυραύλους ΑIM-92 Stinger, ενώ τα ελικόπτερα Τ-129Α EDH μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο τα τρίκανο πυροβόλο TM197B Light Turreted Gun System των 20 χλστ και τις μη κατευθυνόμενες ρουκέτες των 70 χλστ.

Σύμφωνα με τους τουρκικούς σχεδιασμούς τα ελικόπτερα της αρχικής έκδοσης θα εκσυγχρονιστούν στο επίπεδο Τ-129Β1 και από την έκδοση Τ-129Β2 τα ελικόπτερα που θα κατασκευαστούν θα είναι εξοπλισμένα με σύστημα αυτοπροστασίας, το οποίο θα βασίζεται στο σύστημα HEWS (Helicopter Electronic Warfare System) της τουρκικής εταιρείας Aselsan.

Το τουρκικό σύστημα αποτελείται από επτά υποσυστήματα και πιο αναλυτικά από το

  • Σύστημα Εντοπισμού Εκτόξευσης Βλημάτων (MILDS) τύπου AN/AAR-60 της γερμανικής εταιρείας HENSOLDT, το οποίο περιλαμβάνει 4 παθητικούς αισθητήρες υπεριώδους φάσματος, μονάδα απεικόνισης πιλοτηρίου και μονάδα αδρανειακής μέτρησης
  • Σύστημα Διανομής Αντιμέτρων (CMDS) Ozisik της Aselsan το οποίο βασίζεται στο σύστημα Airmor της Ισραηλινής IMI και το οποίο μπορεί να εκτοξεύσει φυσίγγια αεροφύλλων CG-17, φυσίγγια θερμοβολίδων  FG-3 και  φυσίγγια MultiBLU, τα οποία κατασκευάζονται από την τουρκική εταιρεία MKEK
  • Δέκτη Προειδοποίησης Ραντάρ (RWR) της Aselsan.
  • Δέκτη Προειδοποίησης Laser (LWR) της Aselsan.
  • Παρεμβολέα Ραδιοσυχνοτήτων (RFJ) της Aselsan.
  • Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας Συνόλου (SCPU) της Aselsan.
  • Παρεμβολέα υπερύθρων AN/ALQ-144 (V)5 της BAE Systems

Μέχρι και τα τέλη Ιουνίου 2017 ο Τουρκικός Στρατός είχε παραλάβει 23 ελικόπτερα Τ-129Α EDH και Τ-129Β1  και η παραγωγή τους θα συνεχιστεί μέχρι και την παράδοση του 29ου ελικόπτερου.

Όπως αναφέρει το τουρκικό δημοσίευμα τα υπόλοιπα 21 ελικόπτερα που θα κατασκευαστούν από την ΤΑΙ αρχής γενομένης το έτος 2018 θα ανήκουν στην δεύτερη φάση της παραγωγής στην έκδοση Τ-129Β2 και θα φέρουν πλέον την ολοκληρωμένη σουίτα αυτοπροστασίας της Aselsan.

Αργότερα τα 23 ελικόπτερα των δύο αρχικών φάσεων παραγωγής Τ-129Α EDH και Τ-129Β1, θα εξοπλιστούν με την σουίτα αυτοπροστασίας και θα αναβαθμιστούν στην τελική έκδοση Τ-129Β2.

Τέλος ανεπιβεβαίωτες διαφορετικές τουρκικές πηγές αναφέρουν οτι η παραγωγή του ελικοπτέρου Τ-129 θα συνεχιστεί στο μέλλον με την κατασκευή εκτός των 50 ελικοπτέρων της παραγγελίας του Τουρκικού Στρατού και του αρχικού πρωτοτύπου δοκιμών, 9 ακόμη ελικοπτέρων υποδεέστερων δυνατοτήτων για την Τουρκική Αστυνομία και 3 ελικοπτέρων για την Στρατοχωροφυλακή, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό των ελικοπτέρων που κατασκευάστηκαν από την ΤΑΙ σε 63.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.