Αυτή είναι η «Σωστή Ιστορία» του Συστήματος Τραμπ για την Ελλάδα

«Η Αλεξανδρούπολη είναι σημαντική για τις ΗΠΑ για δύο λόγους, ο ένας είναι το Σιδηριδρομικό δίκτυο, και ο δεύτερος η Εγνατία Οδός σε συνδυασμό τις κάθετες οδούς σε αυτή. Έχοντας τα δύο αυτά δίκτυα μπορούν να μεταφέρουν άμεσα δυνάμεις στις περιοχές ενδιαφέροντος. Όμως η Ελληνική κυβέρνηση, και ειδικά το Υπουργείο Ναυτιλίας, έχει επιλέξει να μην χρησιμοποιήσει τα δύο αυτά πλεονεκτήματα για μια καλύτερη διαπραγμάτευση με τις ΗΠΑ όσο αφορά τις επενδύσεις στην περιοχή και στην Ελλάδα συνολικά, αλλά για να κρατήσει γεωπολιτικές ισορροπίες κλείνοντας ουσιαστικά το μάτι σε Κινέζους και Ρώσους.»

Αυτό αναφερόταν σε άρθρο μου στις 12 Δεκεμβρίου 2021 με τίτλο «Το Δυρράχιο αν χρειαστεί θα αντικαταστήσει την Αλεξανδρούπολη.» Στο ίδιο άρθρο σημείωνα: Άξιο απορίας είναι πως το Μαξίμου έχει ήδη τα αποτελέσματα της Κινεζικής πολιτικής σε Πειραία και Θεσσαλονίκη (ο ΟΛθ ουσιαστικά ανήκει σε Κινέζους) και παρ ολα αυτά δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να δει τους Κινέζους να αποκτούν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Αυτό πρακτικά θα σήμαινε πως όταν οι Αμερικανοί θα μετακινούν δυνάμεις από το λιμάνι θα πρέπει να συνεργάζονται με Κινέζους και Ρώσους. Σε αυτή την περίπτωση είναι βέβαιο πως οι τελευταίοι θα δημιουργούν τεράστια προβλήματα στις διαδικασίες, και το κυριότερο, θα έχουν άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες διακίνησης, υλικού κ.α Εκείνη την στιγμή οι Αμερικανοί θα λειτουργήσουν ακριβώς όπως και σε όλο τον υπόλοιπα κόσμο, θα αγνοήσουν την γεωγραφία, θα τραβήξουν μια ευθεία γραμμή, και θα κοιτάξουν το λιγότερο κόστος. Για την συγκεκριμένη περίπτωση το λιγότερο κόστος θα είναι να αντικαταστήσουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με το λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία, την Εγνατία οδό να την αντικαταστήσουν με το Οδικό Διάδρομο VIII που ενώνει την Αδριατική με τη Μαύρη Θάλασσα, και το κατά μία ημέρα πιο αργό Σιδηροδρομικό δίκτυο΄ Αλβανίας – Βόρειας Μακεδονίας – Βουλγαρίας. Αυτή η εναλλακτική των ΗΠΑ δεν είναι απλά στα σχέδια αλλά ήδη προετοιμάζονται για αυτό το ενδεχόμενο. Στις 15 Ιουλίου η Βουλή της Βόρειας Μακεδονίας ψήφισε για την κατασκευή του Οδικού Διαδρόμου VIII ενώ το έργο ανέλαβε να το κατασκευάσει η αμερικανική εταιρεία Bechtel & Enka. Στις 15 Ιουλίου επίσης, οι Πρέσβεις των ΗΠΑ σε Σκόπια και Τίρανα, βρέθηκαν στο συνοριακό πέρασμα Kjafasan. Αν οι Αμερικανοί εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν την Αλεξανδρούπολη μόνο ως εργαλείο για την μεταφορά στρατευμάτων, τότε ανά πάσα στιγμή αυτό θα το αλλάξουν και θα χρησιμοποιούν πλέον το λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία στο οποίο έχουν κάνει ήδη τις προετοιμασίες.»

Δέκα μήνες μετά σε άλλο άρθρο με τίτλο «Τι συμβαίνει με τους Αμερικανούς;» ανέφερα: «Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και στις καταστροφικές φωτιές στην Εύβοια το 2021, με τον Τζέφρι Πάιατ να έχει ενεργό ρόλο στην συμμετοχή Αμερικανικών Drones καθώς επίσης και του P-8 Poseidon. Μάλιστα ο Αμερικανός Πρέσβης είχε αναδημοσιεύσει το άρθρο του «V» με τίτλο, «Πόσο τυχαίες είναι οι τελευταίες πυρκαγιές; – Τι αναζητά το P-8 Poseidon από την Κρήτη μέχρι την Βόρεια Εύβοια;». Αντίθετα, για τις καταστροφικές φωτιές του 2023, και ειδικά αυτή στον Έβρο, οι Αμερικανοί απουσιάζουν και υπάρχει μια «αφωνία». Ελπίζουμε αυτή [η «αφωνία»] να οφείλεται σε φόρτο εργασίας και όχι σε εξελίξεις που αφορούν λιμάνια και συμφέροντα της Ελλάδας που είναι αντίθετα με αυτά των Αμερικανών.»

Οι Αμερικανοί όμως φρόντισαν να μειώσουν το ενδιαφερον τους για την περιοχή συνολικά. Ο νέος Πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα αλλά και ο νέος Πρόξενος στην Θεσσαλονίκη, δεν πραγματοποιήσαν το καθιερωμένο ταξίδι στην Θράκη ώστε να συναντήσουν τους επίσημους φορείς, ανάμεσα τους και οι νόμιμοι μουφτήδες, αλλά φρόντισαν να συναντήσουν ανθρώπους του τουρκικού παρακράτους στην περιοχή. Επίσηςο πρέσβης των ΗΠΑ με σαφές μήνυμα εξέφρασε την δυσαρέσκεια των ΗΠΑ για τις ισορροπίες που προσπάθησε να κρατήσει ο Έλληνας πρωθυπουργός.

«Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι υπάρχουν εναλλακτικά σημεία διασύνδεσης της εφοδιαστικής, κέντρα δεδομένων, δρόμοι, λιμάνια, διασύνδεση σιδηροδρόμων, διασύνδεση στην ηλεκτρική ενέργεια, ενεργειακή διασύνδεση και ότι θα υπάρχει υψηλό επίπεδο συνεργασίας μεταξύ των ΗΠΑ και των συμμάχων της και πρέπει να το κάνουμε πραγματικότητα». Αυτό ανέφερε ο Τζορτζ Τσουνης στην 4η Μητροπολιτική Σύνοδο Θεσσαλονίκης – «The Fourth Thessaloniki Metropolitan Summit – Making pathways to prosperity, solidity and cohesion for south-east Europe» τον Σεπτέμβριο του 2024.

«Το Σύστημα Τραμπ» μειώνει το γεωπολιτικο αποτύπωμα της Ελλάδας

«Οι ΗΠΑ, μέσω της Βόρειας Μακεδονίας, μπορούν να ανταγωνιστούν άμεσα τη Ρωσία και την Κίνα. Ο Διάδρομος XIII, που συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Αδριατική Θάλασσα, είναι κρίσιμος όχι μόνο για την οικονομία αλλά και για το ΝΑΤΟ, καθώς δημιουργεί έναν ισχυρό άξονα μεταφορών από Ανατολή προς Δύση. Ταυτόχρονα, ο εκσυγχρονισμός του Διαδρόμου Χ θα μπορούσε να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι πρώτες ύλες και τα προϊόντα μεταφέρονται σε όλη την Ευρώπη, μειώνοντας την εξάρτηση από μακρινά λιμάνια όπως το Ρότερνταμ και το Αμβούργο. Εάν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γίνει βασικός κόμβος μεταφορών, η Βόρεια Μακεδονία θα αποκτήσει σημαντικό οικονομικό και γεωπολιτικό πλεονέκτημα.»

Αυτά είχε αναφέρει πριν δύο εβδομάδες ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας,Χρίστιαν Μίτσκοσκι, κατά την παρέμβασή του σε πάνελ συζήτησης με θέμα τη Γεωστρατηγική και Ενεργειακή Ασφάλεια, στο πλαίσιο της Διάσκεψης Ασφάλειας του Μονάχου.

Αυτό που δεν έλαβε υπόψη ο πρωθυπουργός της γειτονικης χώρας είναι πως οι Αμερικανοί δεν θα επιτρέψουν να γίνει το λιμάνι Θεσσαλονίκης βασικός κόμβος μεταφορών. Αυτό θα το πετύχει αλλάζοντας την ροή των εμπορευμάτων ενισχύντας άλλα λιμάνια όπως αυτό στο Δυράχιο (Αλβανία). Το Δυράχιο βρίσκεται ανάμεσα στην Μαύρη Θάλασσα και τα τρία μεγάλα εμπορικά λιμάνια της Ιταλίας.

Όταν ανακοινώθηκε ο «Οικονομικός Διάδρομος IMEC», διαφάνηκε πως η ισχυρή σχέση Ελλάδας – Ινδίας – Ισραήλ – ΗΠΑ θα αναβάθμιζε συνολικά την Ελλάδα και κυρίως τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας τα οποία ανήκουν..σε Κινέζους. Η αναβάθμιση αυτή θα έδινε ακόμα μεγαλύτερη δυναμική στον σιδηρόδρομο (ειδικά Σιδηροδρομική Εγνατία) αλλά και την Εγνατία Οδό η οποία με την σύνδεση της στην ViaCarpatia θα εκμηδένιζε τις αποστάσεις στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Τεμπή, ΒΙΟΠΑ και Τραμπ αλλάζουν τα πάντα

Ακούγονται πολλές φωνές οι οποίες μιλούν για κλείσιμο του ΟΣΕ για δύο χρόνια ενώ άλλοι μίλησαν για κλείσιμο του οργανισμού μετά το δυστύχημα ώστε να λειτουργήσει ύστερα από 3-4 χρόνια με ευρωπαϊκά πρότυπα. Αυτό που δεν κατανοούν όλοι αυτοί πως μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν ενάντια σε στρατηγικά συμφέροντα της χώρας ενώ θα ευνοούσε Ιταλούς, Αλβανούς, Βούλγαρους και φυσικά Τούρκους.

Την ίδια στιγμή που η Ελλάδα θέλει να γίνει μεταφορικός κόμβος κάποιοι θέλουν κλείσει το βασικό και πιο κοντινό σιδηροδρομικό δίκτυο που συναντά ο «IMEC». Να κλείσει την στιγμή που η Ελλάδα κάνει ένα αποφασιστικό βήμα προς την επίτευξη του εθνικού στόχου, την μετατροπή της Ελλάδαςσε περιφερειακό hub για τον τομέα των logistics και των μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή. Ένα έργο προς τον στόχο αυτό είναι η διασύνδεση μέσω νέας σιδηροδρομικής γραμμής δυτικά από την Κρυσταλλοπηγή προς το Πόγραδετς και νοτιοανατολικά προς το Αεροδρόμιο Καστοριάς, συνολικού μήκους περίπου 130 χλμ. Να αφήσει δηλαδή την ευκαιρία αυτή και να δώσει στην Αλβανία την δυνατότητα να καλύψει το κενό αυτό με νέες επενδύσεις στον σιδηρόδρομο και στα ήδη υπάρχοντα σχέδια που θα έδιναν μεγαλύτερη αξία στο λιμάνι του Δυραχίου.

Ορισμένοι βέβαια το πάνε ένα βήμα παραπάνω και με την πολιτική τους θέλουν να βάλουν οριστικό λουκέτο. «Έχουμε ένα έργο που δεν αφορά αμέσως τη Θεσσαλονίκη, αλλά συνδέεται, που είναι η σύνδεση του νέου λιμένος της Νέας Καρβάλης με τους Τοξότες. Οι αντιδράσεις, που φτάνουν στα όρια της παράνοιας, δεν επιτρέπουν να προχωρήσει έργο με στρατηγική σημασία για τη χώρα, το οποίο είχε σχεδιαστεί μάλιστα στο πλαίσιο ενός υπερ-σχεδιασμού για τον ελληνικό σιδηρόδρομο που αφορά στη σιδηροδρομική Εγνατία, και το οποίο κινδυνεύει να απωλέσει, εάν δεν προχωρήσει, τη χρηματοδότηση από το CEF. Ένα πολύ σημαντικό έργο για την Ανατολική Μακεδονία – Θράκη». Αυτό ανέφερε στο 8ο αναπτυξιακό συνέδριο της Θεσσαλονίκης, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.

Αυτό συμβαίνει γιατί η εταιρεία του Βιοτεχνικού Πάρκου (ΒΙΟΠΑ) Καβάλας, έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας να αλλάξει η χάραξη του σιδηροδρομικού έργου, καθώς θεωρεί ότι περνάει μέσα από το πάρκο και δημιουργεί προβλήματα σε ένα από τα οικοδομικά τετράγωνα του ΒΙΟΠΑ.

Τα παραπάνω αλλά και η «ατμόσφαιρα» που έχει δημιουργηθεί γύρω από τον Ελληνικό σιδηρόδρομο είναι τρομακτικά βολικό για το «Σύστημα Τραμπ» το οποίο βρίσκει μια καλή αφορμή ώστε να παρακάμψει την Ελλάδα, να μειώσει την αξία της στις μεταφορες, να μειώσει την αξία των Κινεζικών λιμανιών, αλλά κυρίως να μειώσει την αξία της Αλεξανδρούπολης (θα είναι καταστροφικη η μη υλοποίηση της Σιδηροδρομικής Εγνατίας) ώστε να καθησυχάσει Ρωσία – Τουρκία.

Συγγραφέας: Πέτρος Ούτσης

outsis petros

Εκδότης ViaDiplomacy.gr

Αν σας άρεσε το άρθρο και θέλετε να στηρίξετε τον συγγραφέα μπορείτε να κάνετε μια δωρεά.