Άσκηση Έρευνας και Διάσωσης “ΑΕΤΟΣ Β’ 14”: Η ελληνική απάντηση σε μία ακόμη τουρκική πρόκληση νότια της Μεγίστης
Μία ακόμη άσκηση με σαφέστατο γεωπολιτικό μήνυμα προς την Τουρκία αλλά και άλλες ενδιαφερόμενες χώρες πραγματοποίησε η Πολεμική Αεροπορία στην θαλάσσια περιοχή νότια της νήσου Μεγίστη. Η άσκηση Έρευνας και Διάσωσης Ιπταμένων της Πολεμικής Αεροπορίας μετά από εικονική εγκατάλειψη, σε απομακρυσμένη περιοχή του FIR Αθηνών με την κωδική ονομασία “ΑΕΤΟΣ Β’ 14”, πραγματοποιήθηκε στις 20 Οκτωβρίου.
Στην άσκηση συμμετείχαν δύο (2) αεροσκάφη F-16 Block 52+, ένα (1) ελικόπτερο Super Puma AS-332, ένα αεροσκάφος C-130Η, προσωπικό της 31ης Μοίρας Επιχειρήσεων Έρευνας Διάσωσης, καθώς και πλωτά μέσα του Πολεμικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Η ελληνική άσκηση πραγματοποιήθηκε μόλις τρείς ημέρες μετά από επιχείρηση Έρευνας και Διάσωσης της τουρκικής Ακτοφυλακής η οποία πραγματοποιήθηκε 20 ν.μ νότια της Μεγίστης στις 17 Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα geostrategy αντικείμενο της τουρκικής επιχείρησης ήταν η διάσωση του πλοίου με αμερικανική σημαία ΜΑΧ το οποίο είχε ακινητοποιηθεί στην εν λόγω περιοχή. Στην συγκεκριμένη επιχείρηση συμμετείχε για πρώτη φορά η νεότευκτη κορβέτα TCGS YASAM (SG-704) κλάσης DOST της τουρκικής Ακτοφυλακής η οποία παραδόθηκε επίσημα τον Μάιο του 2014.
Το τουρκικό πλοίο εκτοπίσματος 1724 τόνων και μήκους 88,4 μέτρων συνόδεψε το αμερικανικό πλοίο στο λιμάνι της Φινίκης στα Μικρασιατικά παράλια. Με την επιχείρηση τους αυτή οι Τούρκοι αξιοποιώντας τις ανώτερες δυνατότητες τους σε μέσα προσπάθησαν να ακυρώσουν την πρόσφατα υπογραφείσα συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και της Κύπρου συμφωνίας για την ενοποίηση του θαλασσίου χώρου μεταξύ Κρήτης και Κύπρου στον τομέα της Έρευνας και Διάσωσης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως αναφέρει η ιστοσελίδα geostrategy οι Τούρκοι αντέδρασαν στην σχετική ελληνική NAVTEX που εκδόθηκε για το περιστατικό αυτό, αφού οι γείτονες δεν θεωρούν ότι η αρμοδιότητα για την πραγματοποίηση επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης στην περιοχή αυτή ανήκει στην Ελλάδα. Από επιχειρησιακής απόψεως η άφιξη της τουρκικής κορβέτας στην περιοχή του συμβάντος οφείλεται στο γεγονός ότι το πλοίο βρισκόταν πλησιέστερα στο αμερικανικό πλοίο από τα ελληνικά σκάφη.
Επιπλέον το τουρκικό σκάφος έχει σχεδιαστεί και ναυπηγηθεί για την πραγματοποίηση αποστολών Έρευνας και Διάσωσης στην ανοικτή θάλασσα και εκτός από το μεγάλο εκτόπισμα του την ικανοποιητική του ταχύτητα των 22 κόμβων, διαθέτει και ελικοδρόμιο που μπορεί να φιλοξενήσει ένα ελικόπτερο τύπου ΑΒ412EP γεγονός που επιτρέπει στην ταχύτερη αντιμετώπισης ενός έκτακτου περιστατικού, όπως αυτό που συνέβη στις 17 Οκτωβρίου με το αμερικανικό εμπορικό πλοίο ΜΑΧ.
Δυστυχώς η Ελλάδα δεν διαθέτει σκάφη ανάλογων δυνατοτήτων αφού η ελληνική Ακτοφυλακή είναι προσανατολισμένη κυρίως στην φύλαξη των θαλασσίων συνόρων στο Αιγαίο και είναι εξοπλισμένη με μικρά σχετικά σκάφη με εξαίρεση τα τρία πλοία κλάσης Sa’ar 4 μήκους 58 μέτρων και εκτοπίσματος 450 τόνων και ενός ακόμη σκάφους κλάσης Vosper Europatrol 250, μήκους 47 μέτρων και εκτοπίσματος 255 τόνων το οποίο όμως εδώ και αρκετά χρόνια βρίσκεται εκτός υπηρεσίας λόγω τεχνικών προβλημάτων. Και τα τέσσερα σκάφη της ελληνικής Ακτοφυλακής δεν διαθέτουν ελικοδρόμιο.