Ασχολείται κανείς με τον ΤΑΡ στην Ροδόπη;
Οι διπλωματικοί και οικονομικοί συντάκτες της Hellas Press Media και του KomotiniPress παρακολουθούμε εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις σχετικά με την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ ο οποίος εντάσσεται στον κηρυγμένο πλέον «ενεργειακό πόλεμο» που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους μεγάλους πρωταγωνιστές της ενέργειας.
Στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη η διαδρομή του είναι 221 χλμ.
Διασχίζει 8.400 στρέμματα γης, αρκετά από τα οποία βρίσκονται εντός προστατευόμενων περιοχών. Συγκεκριμένα 5 περιοχές:
- Natura (26 χλμ)
- Εθνικό Πάρκο Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (42 χλμ)
- δύο καταφύγια άγριας ζωής (12 χλμ).
- Στη διαδρομή του από τον ελλαδικό χώρο, ο αγωγός διασταυρώνεται με 14 μεγάλα ποτάμια και 700 μικρότερα.
Επίσης η χάραξή του συναντάει 8 μεγάλους οδικούς άξονες, μεταξύ των οποίων και η Εγνατία Οδός, καθώς και 1.600 εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους.
Η κατασκευή του αγωγού περιλαμβάνει και παράπλευρα έργα, δηλαδή 9 σταθμούς βαλβιδοστασίων, ένα σταθμό συμπίεσης, 3 σταθμούς εργοταξίων και 7 σταθμούς αποθήκευσης σωλήνων.
Στην περιοχή του Έβρου και συγκεκριμένα στον Πέπλο θα κατασκευαστεί ο μοναδικός σταθμός συμπίεσης, μία μόνιμη κατασκευή που απαιτεί 170 στρέμματα. Στην Αν. Μακεδονία και Θράκη θα αναπτυχθούν τρία εργοτάξια, στο Μεσοχώρι Ν. Ροδόπης, την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, καθένα από τα οποία έκταση 50 στρεμμάτων.
Οι εκτάσεις θα ενοικιαστούν για διάστημα 12 έως 18 μήνες και η επιστροφή τους στους ιδιοκτήτες θα γίνει μετά την αποκατάστασή τους. Παράλληλα θα δημιουργηθεί ένας σταθμός αποθήκευσης σωλήνων στην Κομοτηνή. Για τους 7 σταθμούς αποθήκευσης σωλήνων απαιτούνται συνολικά 250 στρέμματα.
Για τα θέματα που εγείρονται από το πέρασμα του αγωγού Trans Adriatic Pipeline (TAP) από τον Δήμο Κομοτηνής αλλά και γενικότερα από την Ροδόπη είχαν συζητήσει σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Κομοτηνής ο Δήμαρχος Κομοτηνής κ. Γιώργος Πετρίδης και εκπρόσωποι της αρμόδιας εταιρίας το καλοκαίρι του 2013. Σχετικά θέματα έχουν συζητηθεί και σε συγκεντρώσεις δημόσιας διαβούλευσης που διεξήχθησαν σε Αμαξάδες, Κοπτερό, Μελέτη, Μεσοχώρι, Ιτέα, Κόσμιο και αλλού. Πρέπει να επισημάνουμε ότι η διαβούλευση θα συνεχιστεί και στην φάση της κατασκευής.
Η Κομοτηνή και γενικότερα η Ροδόπη, θα έχουν πλέον ένα σημαντικό ρόλο στο γεωπολιτικό χάρτη της χώρας και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, καθώς μετατρέπονται σε ένα σημαντικό ενεργειακό κέντρο. Πρόκειται βέβαια για έναν αγωγό μεταφοράς αλλά δεδομένου ότι θα έχει τη δυνατότητα αντίστροφης ροής, επιτυγχάνεται η διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας αερίου για την περιοχή και τη χώρα, ιδιαίτερα σε αυτή την κρίσιμη περίοδο, όπου αναζητούμε φθηνότερη ενέργεια.
Να υπενθυμίσουμε ότι έχει ήδη υπογραφεί η συμφωνία για τη σύνδεση των δύο αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου, μεταξύ των εταιρειών που διαχειρίζονται τους αγωγούς Trans Adriatic Pipeline (T.A.P.) και Interconnector Greece Bulgaria (ICGB). Με τη σύνδεση αυτή, που θα γίνει στο ύψος της Κομοτηνής, θα μπορεί να τροφοδοτείται με φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν και η αγορά της Βουλγαρίας.
Για να έρθουμε , όμως, σε παρόντα χρόνο, σύμφωνα με την τρέχουσα ειδησεογραφία εγκρίθηκαν, με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη, οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή του αγωγού TAP, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Τουρκίας, Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη (Ιταλία).
Η εταιρεία του Αγωγού ΤΑΡ, έκανε μία προωθημένη για τα ελληνικά δεδομένα μελέτη τόσο για τις περιβαλλοντικές όσο και για τις κοινωνικές επιπτώσεις του μεγάλου αυτού έργου. Στη Μελέτη Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ) αναλύονται οι μεταβολές στο περιβάλλον και τις κοινωνικοοικονομικές παραμέτρους, οι ευκαιρίες που σχετίζονται με το έργο του TAP και τα μέτρα που απαιτούνται για την ελαχιστοποίηση των αρνητικών επιδράσεων και την αξιοποίηση των θετικών.
Η ΜΠΚΕ δημοσιοποιήθηκε και τέθηκε σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, συγκεντρώνοντας ως τώρα εκατοντάδες σελίδες παρατηρήσεων και προτάσεων.
Με βάση τις έως τώρα πληροφορίες, οι οποίες ωστόσο δεν έχουν ανακοινωθεί επισήμως, ενόψει της ολοκλήρωσης των αδειοδοτικών διαδικασιών του TAP, έχει προγραμματιστεί συνάντηση σε επίπεδο κορυφής στο Μπακού, πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζαν. Πιθανότατα στις 20 Σεπτεμβρίου, θα μεταβεί εκεί ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς μαζί με τον Υπουργό Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη, ενώ εκεί θα έρθουν και οι Πρωθυπουργοί της Ιταλίας και Αλβανίας.
Ο λόγος της παρουσίας των παραπάνω ηγετών είναι η λήψη όλων των αποφάσεων και η σύναψη των απαραίτητων συμφωνιών για την έναρξη υλοποίησης των επενδύσεων του αγωγού. Τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν το 2016 και να ολοκληρωθούν το 2020. Ακολούθως θα ξεκινήσει η ροή του φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν και μέσω της χώρας μας και της Αλβανίας θα καταλήγει στη Νότια Ιταλία, τροφοδοτώντας όχι μόνο με το δίκτυο της γειτονικής χώρας, αλλά και όλης της Ευρώπης Ένωσης.
Τα οφέλη από τη λειτουργία του αγωγού για την ελληνική οικονομία θα είναι πολύ σημαντικά τόσο από οικονομικής όσο και από γεωπολιτικής άποψης. Ο TAP θα προωθήσει την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας κατά μήκος της διαδρομής του αγωγού και είναι ο μόνος αγωγός του Νοτίου Διαδρόμου που δεν εξαρτάται από δημόσια χρηματοδότηση. Συνολικά έχει υπολογιστεί ότι για την ελληνική οικονομία υπάρχει ένα όφελος στη διάρκεια λειτουργίας του έργου της τάξης του 1,2 δις ευρώ.
Η αναφορά του παρόντος σημειώματος έγινε με αφορμή τις εξελίξεις στο Δοξάτο Δράμας με την «χρονοκαθυστερημένη αντίδραση» του Δημάρχου μία ημέρα πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων από το ΥΠΕΚΑ ενώ δεν ξεχνάμε και τις παλαιότερες δηλώσεις του κ .Γ. Παυλίδη, ο οποίος είχε καταθέσει τη ρητή του επιφύλαξη, σε θέματα περιβάλλοντος, ασφάλειας, δημόσιας υγείας, και περιορισμού των δυνατοτήτων υλοποίησης εναλλακτικών και αειφόρων αναπτυξιακών σχεδίων αναφορικά με το έργο κατασκευής του αγωγού.
Θα περίμενε κανείς ότι θεσμικοί φορείς της Ροδόπης αλλά και ομάδες πολιτών, βουλευτές, πολιτικοί, πολιτευτές, ΜΜΕ θα εστίαζαν το ενδιαφέρον αλλά και τις δραστηριότητές τους στα όσα περιγράψαμε πιο πάνω καθώς και σε μία σειρά ζητημάτων που αφορούν, επίσης, στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής και των δημοτών της πόλης.