ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Εντάχτηκε στη δύναμη του ΠΝ το υποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122) – Το Δεκέμβριο ακολουθεί ο ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123)

Αθόρυβα και με μεθοδικότητα το Πολεμικό Ναυτικό ολοκληρώνει το ναυπηγικό πρόγραμμα των υποβρυχίων Type 214 ενώ παράλληλα προχωρά στην αναβάθμιση τριών εκσυγχρονισμένων φρεγατών του κλάσης Έλλη, ώστε να μπορούν να δέχονται και να υποστηρίζουν ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού αγώνα τύπου S-70B Aegean Hawk.

Έτσι μετά την ένταξη σε επιχειρησιακή χρήση των υποβρυχίων  ΠΙΠΙΝΟΣ (S-121) και ΩΚΕΑΝΟΣ (S-118), το Σεπτέμβριο του 2015, το υποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122), το τρίτο εν σειρά Type 214 που έχει παραγγείλει το Πολεμικό Ναυτικό, εντάχτηκε σε υπηρεσία στα τέλη του περασμένου Μαρτίου.

Το υποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122) καθελκύστηκε το Φεβρουάριο του 2015 και μέσα σε ένα χρόνο το Πολεμικό Ναυτικό κατάφερε να φέρει σε πέρας τις δοκιμές των συστημάτων του σκάφους και την απόδοση του πλοίου ως πολεμική μηχανή.

Χωρίς κάποια επίσημη τελετή, το υποβρύχιο ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122) εντάχτηκε στη δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού στα τέλη Μαρτίου του 2016 και έκτοτε το πλήρωμα του ετοιμάζεται για την πρώτη του αποστολή.

ΜΑΤΡΟΖΟΣ

Το υποβρύχιο πέρασε τους προηγούμενους μήνες  με επιτυχία τα δύσκολα και απαιτητικά σενάρια δοκιμών και στις αρχές Ιουνίου πρόκειται να ενταχτεί στην δύναμη της διαρκούς επιχείρησης του NATO Active Endeavor αποστολή της οποίας είναι η καταπολέμηση της τρομοκρατίας στην θαλάσσια περιοχή της Μεσογείου.

Το τέταρτο υποβρύχιο του ναυπηγικού προγράμματος το ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123) πρόκειται να καθελκυστεί στις αρχές Ιουνίου και να ξεκινήσει τις θαλάσσιες δοκιμές στα μέσα του επόμενου μήνα.

Η διαδικασία των θαλάσσιων δοκιμών θα συνεχιστεί ολόκληρο το καλοκαίρι και το Φθινόπωρο με στόχο το υποβρύχιο να ενταχτεί στο Πολεμικό Ναυτικό στα τέλη του 2016.

Η ολοκλήρωση της ναυπήγησης του υποβρυχίου ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123) αποτελεί πραγματικό ένα μεγάλο άθλο για τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού και το προσωπικό των ναυπηγείων, αφού τον Μάρτιο του 2014 όταν ξεκίνησε εκ νέου η ναυπήγηση των υποβρυχίων ΠΙΠΙΝΟΣ (S-121), ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122) και ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123) οι προσδοκίες για το τελευταίο ήταν χαμηλές λόγω της κατάστασης στην οποία βρισκόταν το υποβρύχιο.

Αρκετά από τα υποσυστήματα του ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123) είχαν αξιοποιηθεί για την υποστήριξη της λειτουργίας των υπολοίπων τριών υποβρυχίων ενώ άλλα υποσυστήματα δεν είχαν καν παραδοθεί από τους κατασκευαστές.

Χάρις όμως στον προσεγμένο και ρεαλιστικό σχεδιασμό του Πολεμικού Ναυτικού τα χρήματα που δεσμεύτηκαν για το εν λόγω πρόγραμμα αξιοποιήθηκαν σωστά και σήμερα το υποβρύχιο είναι έτοιμο για να δοκιμαστεί και να ενταχτεί στο Στόλο.

Ουσιαστικά στις αρχές του 2017 το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει το πιο σύγχρονο και ισχυρό στόλο υποβρυχίων στην Μεσόγειο με 3 υποβρύχια Type 209/110 [(ΝΗΡΕΥΣ (S-111), ΤΡΙΤΩΝ (S-112), ΠΡΩΤΕΥΣ (S-113)] και 3 Type 209/1200  [ΠΟΣΕΙΔΩΝ (S-116), ΑΜΦΙΤΡΙΤΗ (S-117), ΠΟΝΤΟΣ (S-119)] στα οποία τοποθετούνται νέοι συσσωρευτές, το υποβρύχιο Type 209/1400AIP ΩΚΕΑΝΟΣ (S-118) και τα τέσσερα υποβρύχια Type 214AIP, ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ (S-120), ΠΙΠΙΝΟΣ (S-121), ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S-122) και ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S-123).

Όμως οι προσπάθειες του Πολεμικού Ναυτικού για την αναβάθμιση των μέσων του δεν σταματούν εδώ.

Αυτή την περίοδο στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά βρίσκονται δύο φρεγάτες κλάσης Έλλη στις οποίες πραγματοποιούνται εργασίες ενίσχυσης, τροποποίησης και πιστοποίησης του ελικοδρομίου καθώς και του υποστέγου φιλοξενίας του ελικοπτέρου ώστε τα πλοία να μπορούν να δέχονται και να υποστηρίζουν ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου τύπου S-70B Aegean Hawk.

Συνολικά τρείς φρεγάτες θα αναβαθμιστούν ώστε να δέχονται και να εξυπηρετούν ένα ελικόπτερο S-70B Aegean Hawk στην θέση των παλαιών ΑΒ-212ASW.

Πρόκειται για τις φρεγάτες Ναυαρίνον (F-461), Θεμιστοκλής (F-465) και Νικηφόρος Φωκάς (F-466).

Τα τρία συγκεκριμένα πλοία της κλάσης Έλλη, έχουν υποστεί πρόγραμμα εκσυγχρονισμού την περίοδο 2006-2010 στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Με την νέα παρέμβαση των τεχνικών του Πολεμικού Ναυτικού τα τρία πλοία αποκτούν μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία, αφού θα μπορούν να υποστηρίξουν και τα δύο ελικόπτερα που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό.

Σημειώνεται ότι το ελικόπτερο S-70B Aegean Hawk μπορούσε να υποστηριχτεί μέχρι σήμερα μόνο από τις τέσσερις φρεγάτες MEKO-200HN Mod.3.

Το Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει συνολικά 18 ελικόπτερα ανθυποβρυχιακού πολέμου, 8 ελικόπτερα S-70B-6 Aegean Hawk, 3 ελικόπτερα S-70B Aegean Hawk και 7 ελικόπτερα Agusta Bell AB-212ASW.

Το έργο που έχει υλοποιηθεί τα τελευταία δύο χρόνια από τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού και το προσωπικό των ναυπηγείων είναι πέρα για πέρα εντυπωσιακό.

Η ολοκλήρωση της ναυπήγησης των τριών υποβρυχίων Type 214AIP και του ΩΚΕΑΝΟΥ (S-118) χωρίς την άμεση και ουσιαστική βοήθεια των Γερμανών κατασκευαστών, αποδεικνύει το υψηλό τεχνολογικό επίπεδο των ναυπηγείων και της υψηλή κατάρτιση των ανθρώπων που πάνω από δύο χρόνια αγωνίζονται να αξιοποιήσουν τα πολύτιμα αυτά υποβρύχια που αποκτήθηκαν με το υστέρημα του Ελληνικού λαού.

Με σεβασμό στα χρήματα του Ελληνικού λαού, το Πολεμικό Ναυτικό και οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία, πραγματοποίησαν ένα θαύμα που όμως δεν έχει μέχρι σήμερα τύχει της αναγνώριση της ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.

Οι άνθρωποι αυτοί δεν περιμένουν κάποια περεταίρω χρηματική αμοιβή για το έργο που επιτέλεσαν.

Για τους εργαζόμενους των ναυπηγείων, η ολοκλήρωση της ναυπήγησης των 3 υποβρυχίων Type 214AIP και του ΩΚΕΑΝΟΥ (S-118), ήταν η υπόσχεση που είχαν δώσει στην Πολιτεία και έπρεπε να τηρήσουν.

Για τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού, ήταν το καθήκον τους και το στοίχημα που είχαν βάλει με όσους αμφέβαλαν ότι θα τα καταφέρουν.

Όμως και οι δύο δικαιούνται την ηθική αναγνώριση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου για το έργο που επιτέλεσαν, μια αναγνώριση όμως που δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει έρθει.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.