Απειλή για ολική κατάρρευση στον τουρισμό
Με την απειλή ολικής κατάρρευσης βρίσκεται αντιμέτωπος ο τουρισμός της Ελλάδας, η βαριά βιομηχανία της χώρας που στηρίζει την οικονομία τα τελευταία χρόνια της κρίσης. Οι δραματικές εξελίξεις των τελευταίων ημερών έριξαν στα Τάρταρα τις ελπίδες των ανθρώπων που ασχολούνται με τον τουρισμό, καθώς βλέπουν την πτώση να είναι κατακόρυφη τόσο σε απόλυτους αριθμούς, όσο και σε ποσοστά που αφορούν στις προβλέψεις. Την ίδια ώρα, ενώ το περιβάλλον στην Μεσόγειο ευρύτερα αναμενόταν να ευνοήσει την ελληνική τουριστική βιομηχανία, ειδικά μετά την τρομοκρατική απόπειρα στην Τυνησία και την κατάσταση στην Αίγυπτο, η συγκυρία χάνεται, με ανταγωνιστικούς προορισμούς, όπως η Τουρκία να κερδίζουν το πλεονέκτημα
Χαρακτηριστικές είναι οι εκτιμήσεις του ΣΕΤΕ, που εξηγούν πως στον τουρισμό χάνονται περί τις 50.000 νέες κρατήσεις στην ημέρα, με την πτώση να φτάνει στο 40%, ενώ σημαντικές είναι οι απώλειες και στις «κρατήσεις τις τελευταίας στιγμής», στις οποίες «πόνταραν» πολύ οι άνθρωποι του τουρισμού. Την ίδια ώρα, ο σύνδεσμος επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμά πως τον Ιούλιο με τα πλοία προς τα νησιά θα ταξιδέψουν έως και ένα εκατομμύριο λιγότεροι ταξιδιώτες!
Χαρακτηριστική είναι η πρόβλεψη του Μιχάλη Σακέλλη, προέδρου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), που εξηγεί ότι βάσει των σημερινών δεδομένων, μόνο για τον μήνα αυτό, που θεωρείται ένας από τους «καλύτερους» του έτους – υπό κανονικές συνθήκες – οι ακυρώσεις κρατήσεων έχουν διπλασιαστεί στο 20% από 10% συνήθως, ενώ οι νέες κρατήσεις είναι κατά 50% χαμηλότερες από ό,τι πέρυσι τέτοια εποχή! Συνολικά, η φετινή χρήση αν τα πράγματα εξελιχθούν τελικά ομαλά θα κλείσει με μείωση της επιβατικής κίνησης της τάξης του 20% με 30%, χωρίς όμως να αποκλείεται και χειρότερο αποτέλεσμα ανάλογα με τις εξελίξεις, όπως εξηγεί.
Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο, άλλωστε, πραγματοποιείται το 50% περίπου της ετήσιας κίνησης. Με βάση τα δεδομένα που αναλύει ο σύνδεσμος ακτοπλοΐας, οι Ελληνες, που είναι οι μισοί πελάτες, θα μειωθούν δραστικά αφού πολλοί δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν τα εισιτήριά τους.
Οι καταστάσεις που ζουν οι άνθρωποι της ακτοπλοΐας εξαιτίας της μεγάλης οικονομικής κρίσης που πλήττει τα νοικοκυριά και της έλλειψης ρευστότητας λόγω της επιβολής των capital controls, είναι εξάλλου πρωτοφανείς, με τους Έλληνες να προτιμούν να ακυρώσουν τα εισιτήριά τους, χάνοντας ακόμα και τα μισά τους χρήματα, προκειμένου να αποκτήσουν ρευστό!
«Δεν ζητούν να μείνουν με ανοικτή ημερομηνία τα εισιτήρια που έχουν ήδη κλείσει. Ζητούν την ακύρωσή τους ώστε να πάρουν το 50% του τιμήματος που έχουν καταβάλει. Διότι στην περίπτωση ακύρωσης δεν παίρνει ο επιβάτης όλο το ποσό. Και προτιμούν να χάσουν τα μισά λεφτά από αυτά που έχουν δώσει προκειμένου να πάρουν «ζεστό» χρήμα στα χέρια τους. Είναι τραγική η κατάσταση» επισημαίνει στο protothema.gr ανώτατο στέλεχος του ακτοπλοϊκού κλάδου.
Μειώθηκαν οι κρατήσεις κατά 75% στην Κρήτη
Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι έχουν μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό οι κρατήσεις εισιτηρίων.
Το μεγαλύτερο πλήγμα το έχει δεχθεί σύμφωνα με στελέχη της ακτοπλοΐας η Κρήτη όπου οι κρατήσεις έχουν μειωθεί κατά 75%.
« Όπου οι γραμμές στηρίζονταν περισσότερο σε Έλληνες τουρίστες και ταξιδευτές εκεί παρατηρείται μειωμένο το ενδιαφέρον για κρατήσεις», τονίζουν ναυτικοί πράκτορες: «Αυτό συμβαίνει και στην Κρήτη».
Μεγάλο πλήγμα έχουν δεχθεί και οι γραμμές του Σαρωνικού, όπου κυρίως μετακινούνται Έλληνες. Υπάρχουν πλοία που φεύγουν με 10 και 20 άτομα ανά δρομολόγιο, στην «καρδιά» του καλοκαιριού.
Ο μέσος όρος της μείωσης των κρατήσεων ανέρχεται στο 50% και προϊδεάζει για το τι θα συμβεί τους επόμενους μήνες του καλοκαιριού. Προβλήματα έχουν και οι δυτικές Κυκλάδες, Κύθνος, Σέριφος, Σίφνος και Μήλος όπου η μείωση των κρατήσεων φθάνει το 40%. Στην Παροναξία η μείωση των κρατήσεων αγγίζει το 30%.
Οι δραματικές αυτές εξελίξεις οδηγούν τις εταιρείες σε σκέψεις για μειώσεις δρομολογίων ειδικά στις γραμμές όπου τα μέλη του πληρώματος είναι περισσότερα από τους επιβάτες. Ανάλογα με τις κρατήσεις θα πράττουν, δημιουργώντας όμως με αυτόν τον τρόπο έμφραγμα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες της χώρας και απομονώνοντας τους νησιώτες.
Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις με χρέη που ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ βλέπουν την καταστροφή κατάματα αφού περιμένουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο για να κάνουν τζίρο.
Αποδεικνύεται στην πράξη ότι ο εσωτερικός τουρισμός είναι ο αιμοδότης της ακτοπλοΐας αφού οι ξένοι τουρίστες προτιμούν τις πτήσεις τσάρτερ για να πηγαίνουν απευθείας από τη χώρα τους στο νησί που επιλέγουν.