Ανάσα στην μειονοτική εκπαίδευση η νέα τροπολογία του υπουργείου παιδείας
Γράφει ο Κιαμηλ Σιτζακ Εμιν
Με ανακούφιση δέχτηκε η μειονότητα της Θράκης την τροπολογία του υπουργείου παιδείας « Ρύθμιση Θεµάτων του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας , της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας και άλλες διατάξεις » και το Άρθρο 14 περί «Ρύθμισης Θεµάτων Μειονοτικής Εκπαίδευσης » που προβλέπει τη σύσταση «Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης » στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης .
Η τροπολογία αυτή , αναμένεται να επηρεάσει θετικά την δίγλωσση μειονοτική εκπαίδευση στην χώρα μας αλλά και την διασφάλιση εργασιακών δικαιωμάτων των δασκάλων καθώς συστήνεται Κλάδος ΠΕ 73 «Εκπαιδευτικοί Μειονοτικού Προγράμματος Μειονοτικών Σχολείων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Θράκης» .
Για πάρα πολλά χρόνια οι δάσκαλοι της πρωτοβάθμιας μειονοτικής εκπαίδευσης που αποφοιτούσαν από την ΕΠΑΘ ( Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης ) που είχε ιδρύσει η χούντα και προέβλεπε τριετή αντί τετραετή εκπαίδευση όπως τα υπόλοιπα παιδαγωγικά τμήματα της χώρας , όχι μόνο δημιουργούσε ανισότητα μεταξύ των πολιτών – φοιτητών αλλά κατά γενική ομολογία δεν είχαν και την κατάλληλη μόρφωση οι δάσκαλοι αυτοί με συνέπεια το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών της μειονοτικής εκπαίδευσης να είναι χαμηλό , ενώ η πρόσβαση τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν σχεδόν αδύνατη .
Μετά την κατάργηση της ΕΠΑΘ είχε συσταθεί τμήμα μειονοτικής εκπαίδευσης το 2011 στο ΑΠΘ αλλά δεν επισημοποιήθηκε .
Η κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ προσανατολίστηκε στην ίδρυση « διδασκαλείου μειονοτικής εκπαίδευσης » στην Αλεξανδρούπολη που θα φοιτούσαν δυο χρόνια παραπάνω όσοι ήθελαν να διδάξουν στα μειονοτικά σχολεία και με την προϋπόθεση να είχαν τελειώσει οποιοδήποτε παιδαγωγικό τμήμα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα .
Δηλαδή εκεί που φοιτούσαν τρία χρόνια στην ΕΠΑΘ ξαφνικά θα έπρεπε να φοιτήσουν έξι χρόνια , κάτι το οποίο είναι αποτρεπτικό για όποιον που θα ήθελε να σπουδάσει στο «διδασκαλείο» .
Η τροπολογία αυτή είναι η πρώτη πολιτική πράξη του ΣΥΡΙΖΑ όσο αφορά μειονοτικά ζητήματα που γίνεται αποδεκτή από το σύνολο της μειονότητας αφού έγινε αποδεκτή και από τους προέδρους των συλλόγων δασκάλων ΕΠΑΘ Ξάνθης και Ροδόπης – Έβρου.
Μπορούμε να πούμε άνετα ότι ένα μεγάλο πρόβλημα της μειονοτικής εκπαίδευσης λύθηκε.
Αυτό που απομένει πλέον είναι να ανεγερθεί ένα σύγχρονο μειονοτικό δημοτικό σχολείο στην Κομοτηνή καθώς τα κτίρια που στεγάζουν τα μειονοτικά δημοτικά σχολεία είναι παμπάλαια , μαζί με τζαμιά (τεμένη) που πολλές φορές εν ώρα μαθήματος υπάρχει προσευχή στο τζαμί και υπάρχουν δυσκολίες λόγω του θορύβου ενώ δεν ανταποκρίνονται ούτε στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες .
Τέλος η καθιέρωση της δίγλωσσης προσχολικής εκπαίδευσης ώστε η μειονοτική εκπαίδευση να έχει μια αρχή και ένα τέλος , θα δώσει μια ανάσα για πολλές δεκαετίες στην μειονοτική εκπαίδευση αλλά και την ευκαιρία να ανοίξει η ακαδημαϊκού επιπέδου συζήτηση του μορφωτικού και εκπαιδευτικού επιπέδου της.
Ο Κιαμηλ Σιτζακ Εμιν είναι στέλεχος του Σύριζα Ροδόπης