Ακυρώθηκε η ναυπήγηση των υπολοίπων 4 σκαφών τύπου POB-24G για το Λιμενικό Σώμα
Επιβεβαιώθηκαν τελικά οι αρχικές ανησυχητικές πληροφορίες για τα προβλήματα που παρουσίαζε η υλοποίηση του προγράμματος του Λιμενικού Σώματος/Ελληνική Ακτοφυλακή για την ναυπήγηση 6 περιπολικών σκαφών τύπου POB-24G της κροατικής εταιρείας «MONTMONTAZA – GREBEN d.o.o.».
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Παραπολιτικά» το εν λόγω πρόγραμμα ακυρώθηκε, λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το κροατικό ναυπηγείο, με αποτέλεσμα η ελληνική κυβέρνηση να κινηθεί δικαστικά εναντίον της «MONTMONTAZA – GREBEN d.o.o.» προκειμένου να διεκδικήσει τα χρήματα που είχαν καταβληθεί από το Ελληνικό κράτος μέχρι σήμερα ως προκαταβολή.
Πιο αναλυτικά τα 6 περιπολικά τύπου POB-24G κλάσης «Φαίακας» παραγγέλθηκαν στην κροατική εταιρεία την Άνοιξη του 2014 κατόπιν διεθνούς μειοδοτικού διαγωνισμού που πραγματοποιήθηκε από το Λιμενικό Σώμα/Ελληνική Ακτοφυλακή.
Το κόστος του προγράμματος ναυπήγησης των 6 σκαφών έφτασε τα 13.387.998 ευρώ και χρηματοδοτείτο κατά 75% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων και κατά 25% από εθνικούς πόρους.
Αν και το πρώτο σκάφος παραδόθηκε από το ναυπηγείο στις αρχές Φεβρουαρίου του 2015, μόλις 10μήνες αφότου υπογράφηκε η σύμβαση με το δεύτερο να ακολουθεί 6 μήνες μετά στα τέλη Αυγούστου, η εξέλιξη του προγράμματος δεν ήταν η αναμενόμενη.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Παραπολιτικά» λίγες εβδομάδες μετά την επίσημη παράδοση του σκάφους στις ελληνικές Αρχές (27 Αυγούστου 2015), η «MONTMONTAZA – GREBEN d.o.o.» κήρυξε πτώχευση, δηλώνοντας ανίκανη να ολοκληρώσει τη συμφωνία.
Μέχρι και την περίοδο εκείνη το Ελληνικό κράτος είχε καταβάλει το 50% του ποσού των 13.387.998 ευρώ, ενώ σύμφωνα με την εφημερίδα το υπόλοιπο 50%, το οποίο καλύπτεται πλήρως από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων, είχε δεσμευθεί μόνο για τον συγκεκριμένο πρόγραμμα και παραμένει ανεκμετάλλευτο.
Στις 29 Οκτωβρίου του 2015, η Επιτροπή Αξιολόγησης των Αποτελεσμάτων των Τακτικών Διαγωνισμών του Λιμενικού Σώματος/Ελληνικής Ακτοφυλακής, αποφάσισε ομόφωνα ότι η εταιρεία δεν κατόρθωσε να φέρει σε πέρας τη συμφωνία για την ναυπήγηση των 6 σκαφών.
Η απόφαση αυτή έγινε αποδεκτή από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και στις 28 Μαρτίου του 2016, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε την καταβολή αποζημίωσης από την κροατική εταιρεία
Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έθεσε σε εφαρμογή τις κυρώσεις που προέβλεπε το συμβόλαιο, ζητώντας την κατάπτωση της εγγύησης καλής εκτέλεσης της παραγγελίας, συνολικού ύψους 892.533,20 ευρώ.
Το ποσό αυτό αντιστοιχεί, στο 10% της αξίας των τεσσάρων σκαφών που δεν έχουν παραδοθεί από την εταιρεία.
Επιπλέον το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ζητά την έντοκη επιστροφή της προκαταβολής για τα τέσσερα σκάφη που δεν έχουν παραδοθεί, η οποία ανέρχεται στα 4.462.666 ευρώ.
Τμήμα του ποσού αυτού συμφωνήθηκε να παρακρατηθεί από το ποσό που οφείλει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την εξόφληση της αγοράς του δεύτερου σκάφους, που παραδόθηκε τον Αύγουστο του 2015.
Τέλος η «MONTMONTAZA – GREBEN d.o.o.» αποκλείστηκε για τα επόμενα πέντε χρόνια από ανάλογους διαγωνισμούς του ελληνικού κράτους .