Αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Υποβρυχίου της Τουρκίας

Το χρονοδιάγραμμα εξέλιξης του σχεδίου ναυπήγησης του Εθνικού Υποβρυχίου της Τουρκίας ανέλυσε σε συνέντευξη του ο Αρχηγός του τουρκικού Ναυτικού Ναύαρχος Bulent Bostanoglu πριν από μερικές ημέρες. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2012 και αποσκοπεί στην σχεδίαση και ναυπήγηση του πρώτου εγχώρια ανεπτυγμένου υποβρυχίου για το τουρκικό Ναυτικό.

Έτσι μετά την ναυπήγηση της Εθνικής Φρεγάτας του προγράμματος MILGEM το τουρκικό Ναυτικό προχωρά στην υλοποίηση ενός τεχνολογικά δύσκολου προγράμματος με την κωδική ονομασία MILDEN (Milli Denizaltı).

Σύμφωνα με το Στρατηγικό Σχεδιασμό της περιόδου 2012-2016 του Υφυπουργείου Αμυντικής Βιομηχανίας της Τουρκίας (SSM) όπως αυτός δημοσιεύτηκε το Φθινόπωρο του 2013, η πρώτη φάση του προγράμματος MILDEN που περιλαμβάνει την πραγματοποίηση των εργασιών της μελέτης σκοπιμότητας οι οποίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί την μέχρι το 2015.

Θα ακολουθήσει η οριστικοποίηση των τεχνικών και επιχειρησιακών προδιαγραφών του νέου υποβρυχίου το 2018 και τέσσερα χρόνια αργότερα το 2021, η έναρξη των εργασιών λεπτομερούς σχεδίασης από τα ναυπηγεία Gölçük, τα οποία την περίοδο εκείνη θα έχουν παραδώσει στο τουρκικό Ναυτικό τρία από τα συνολικά έξι υποβρύχια Type 214TN που έχει παραγγείλει.

Παράλληλα με την σχεδίαση και προετοιμασία ναυπήγησης του Εθνικού Υποβρυχίου της Τουρκίας η εγχώρια βιομηχανία θα συνεχίζει την ανάπτυξη υποσυστημάτων τα οποία θα δοκιμαστούν σε τρία παλαιά τουρκικά υποβρύχια κλάσης ATILAY. Σύμφωνα με τον Τούρκο Ναύαρχο Bulent Bostanoglu η διαδικασία αυτή θα πραγματοποιηθεί σε πέντε στάδια και το τελευταίο θα είναι η ναυπήγηση του νέου υποβρυχίου.

Η πρώτη φάση της ανάπτυξης και δοκιμής των υποσυστημάτων που θα τοποθετηθούν στο νέο υποβρύχιο θα διαρκέσει από το 2014-2017 και θα περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της ανάπτυξης και δοκιμαστικής εγκατάστασης σειράς υποσυστημάτων τουρκικής σχεδίασης και ναυπήγησης στο υποβρύχιο S-347 ATILAY τύπου Type 209/1200.

Πιο συγκεκριμένα στο συγκεκριμένο υποβρύχιο που θα χρησιμοποιηθεί ως σκάφος δοκιμών θα εγκατασταθούν και θα δοκιμαστούν το εθνικό σόναρ, το εθνικό περισκόπιο, τα εθνικά ηλεκτρονικά βοηθήματα υποβρυχίων, το εθνικό λογισμικό, το εθνικό ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης, η εθνική τορπίλη Akya και ο εθνικός υποβρύχια εκτοξευόμενος αντιπλοικός πύραυλος Αtmaca.

Η περίοδος αυτή θα διαρκέσει τρία χρόνια και θα ακολουθηθεί από την δεύτερη φάση, η οποία θα διαρκέσει επίσης τρία χρόνια από το 2017-2020. Σε αυτή την φάση θα χρησιμοποιηθεί το υποβρύχιο S-348 Saldiray τύπου Type 209/1200, το οποίο αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το Νοέμβριο του 2014.

Σε αυτή την φάση η τουρκική βιομηχανία θα προσπαθήσει σε συνεργασία με την γερμανική εταιρεία HDW να αποκτήσει τεχνολογία πρόωσης AIP.

Η τρίτη φάση του προγράμματος, η οποία θα διαρκέσει επίσης τρία χρόνια (2020-2023) περιλαμβάνει την ανάπτυξη του εθνικού συστήματος πρόωσης AIP. Το τουρκικό σύστημα πρόωσης AIP θα δοκιμαστεί στο υποβρύχιο S-349 BATIRAY τύπου Type 209/1200.

Η τέταρτη φάση του προγράμματος ανάπτυξης και δοκιμής των υποσυστημάτων του Εθνικού υποβρυχίου MILDEN θα διαρκέσει 5 χρόνια (2023-2028) και περιλαμβάνει τη σχεδίαση του εθνικού υποβρυχίου.

Τα δύο πρώτα χρόνια θα δαπανηθούν για την γενική σχεδίαση του σκάφους και πιο ειδικά κήτους και της ολοκλήρωσης του συστήματος AIP σε αυτό.

Τα υπόλοιπα τρία χρόνια θα αφιερωθούν στην εξειδικευμένη σχεδίαση του σκάφους και πιο ειδικά την ολοκλήρωση του σόναρ, των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, του περισκοπίου, του Συστήματος Διαχείρισης Μάχης (ΣΔΜ), την ολοκλήρωση των τορπιλών και πυραύλων με το ΣΔΜ.

Το πέμπτο και τελευταίο στάδιο του προγράμματος MILDEN περιλαμβάνει την έναρξη της ναυπήγησης του Εθνικού Υποβρυχίου και θα διαρκέσει 4 χρόνια (2028-2033).

Εκτιμάται ότι το εγχώρια σχεδιασμένο τουρκικό υποβρύχιο θα έχει εκτόπισμα σε κατάδυση 2.400 τόνων, μήκος 70 μέτρα, και θα βασίζεται τεχνολογικά στο γερμανικό υποβρύχιο Type 214TN.

Συνολικά εκτιμάται ότι θα ναυπηγηθούν οκτώ υποβρύχια με προϋπολογισμό 4,4 δισ. δολάρια.

Σημειώνεται ότι σημαντικό ρόλο στην σχεδίαση του νέου υποβρυχίου, θα έχει το προσωπικό των ναυπηγείων του Gölcük, το οποίο εκπαιδεύτηκε για την σχεδίαση και ναυπήγηση της τροποποιημένης έκδοσης των υποβρυχίων Type 214TN και το οποίο αποτελείται από οκτώ μηχανικούς και ναυπηγούς με Διδακτορικά διπλώματα, 42 μηχανικούς με μεταπτυχιακούς τίτλους, 96 μηχανικούς-τεχνικούς.

Τα περισσότερα από τα υποσυστήματα που θα εγκατασταθούν στο Εθνικό Υποβρύχιο προέρχονται από το πρόγραμμα “τουρκοποίησης” του υποβρυχίου Type 214TN  το πρώτο από τα έξι συνολικά που έχουν παραγγελθεί ναυπηγείται αυτή την περίοδο στο ναυπηγείο Gölçük

Για το σκοπό αυτό συνολικά 8 τουρκικές εταιρείες και δύο κρατικά ερευνητικά ιδρύματα εργάστηκαν την τρέχουσα δεκαετία αναπτύσσοντας νέα συστήματα.

Βασικό στοιχείο της προσπάθειας αυτής είναι η “τουρκοποίηση” του Συστήματος Διαχείρισης Μάχης (ΣΔΜ) ISUS-90-72 της γερμανικής εταιρείας Atlas Electronic, ώστε να επιτευχτεί η ολοκλήρωση σε αυτό των τουρκικών ηλεκτρονικών συστημάτων και όπλων.

Πιο αναλυτικά, η εταιρεία Aselsan ανέλαβε την εγκατάσταση στα Type 214TN του τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής συστήματος ESM ARES-2N, του εγχώρια ανεπτυγμένου ραντάρ ναυτιλίας Alper LPI, του ολοκληρωμένου συστήματος επικοινωνιών, του συστήματος δορυφορικών επικοινωνιών στη ζώνη συχνοτήτων Χ επίσης εγχώριας ανάπτυξης και του συνόλου των ηλεκτρονικών συστημάτων του υποβρυχίου.

Για την υλοποίηση των παραπάνω προγραμμάτων η Aselsan υπέγραψε συμφωνία ύψους 1,5 εκατ. ευρώ με την εταιρεία Carl Zeiss Optronics με βάση την οποία, η τουρκική εταιρεία θα κατασκευάσει και θα προμηθεύσει τη γερμανική εταιρεία με δέκα θερμικές κάμερες, οι οποίες θα εξοπλίσουν τα περισκόπια των έξι Type 214TN καθώς και των τεσσάρων υποβρυχίων Type 209/1200.

Επιπλέον, η τουρκική εταιρεία υπέγραψε συμφωνία ύψους 95,5 εκατ. ευρώ με την HDW, για την κατασκευή των ηλεκτρονικών συστημάτων των έξι υποβρυχίων Type 214TN.

Στον τομέα των επικοινωνιών, η τουρκική εταιρεία Milsoft ανέλαβε έναντι 17 εκατ. ευρώ την κατασκευή και ολοκλήρωση έξι συστημάτων πολλαπλών ζεύξεων καθώς και του λογισμικού για τη μετάδοση δεδομένων μέσω ζεύξων Link-11/22, ενώ η εταιρεία Havelsan ανέλαβε να διασυνδέσει στο ΣΔΜ ISUS-90-72 με τις διεπαφές SEDA και TorAKS που η εταιρεία έχει αναπτύξει, οι οποίες επιτρέπουν την ολοκλήρωση αισθητήρων και όπλων αντίστοιχα.

Η επιλογή αυτή δίνει την δυνατότητα στο τουρκικό Ναυτικό να ολοκληρώσει στο ISUS-90-72 οποιοδήποτε αισθητήρα και όπλο επιθυμεί στο μέλλον, ακόμα και τουρκικής κατασκευής. Η τουρκική εταιρεία συμμετέχει επίσης στην ανάπτυξη του λογισμικού και των βάσεων δεδομένων απειλών του ISUS-90-72.

Όσον αφορά τους σταθμούς εργασίας πολλαπλών λειτουργιών και τους σταθμούς ελέγχου των όπλων, αυτοί θα κατασκευαστούν από την εταιρεία Ayesas, με απώτερο σκοπό την προώθηση τους στη διεθνή αγορά.

Στον τομέα των αισθητήρων η εταιρεία Koc Information and Defense Technologies, πρόκειται να κατασκευάσει το σύστημα εντοπισμού δυτών και κατόπιν άδειας το σύστημα εντοπισμού, ταξινόμησης και αντιμετώπισης-αντιμέτρων τορπιλών Sea Crypsis της βρετανικής εταιρείας Ultra Electronics έναντι 12,1 εκατ. ευρώ.

Σημαντική επίσης είναι η συμμετοχή του κρατικού ερευνητικού ιδρύματος TUBITAK-MAM το οποίο θα κατασκευάσει τα υδρόφωνα, το σύστημα ελέγχου των συσσωρευτών του υποβρυχίου το κεντρικό σύστημα κλιματισμού, καθώς και το σύστημα ελέγχου και περιορισμού του ακουστικού ίχνους του υποβρυχίου.

Στον τομέα των όπλων που θα χρησιμοποιούν τα τουρκικά Type 214TN, η εταιρεία Roketsan συνεργάζεται με ερευνητικό ίδρυμα του τουρκικού Ναυτικού ARMERKOM και το κρατικό ερευνητικό ίδρυμα TUBITAK-MAM, για την ανάπτυξη της βαριάς τορπίλης AKYA των 533 χλστ έναντι 24 εκατ. ευρώ, η οποία βασίζεται τεχνολογικά στην τορπίλη White Shark της κορεατικής εταιρείας LIGNex1, ενώ στο υποβρύχιο πρόκειται να πιστοποιηθεί και ο αντιαεροπορικός πύραυλος IDAS της εταιρείας Diehl.

Η εμπλοκή της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας στο παραπάνω πρόγραμμα θα αποτελέσουν τα θεμέλια για την ανάπτυξη των συστημάτων που θα εξοπλίσουν το Εθνικό Υποβρύχιο περιορίζοντας όσο το δυνατό τον τεχνολογικό κίνδυνο και το κόστος ανάπτυξης του προγράμματος MILDEN

 

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.