Η άφιξη των πρώτων μεταχειρισμένων CH-47D Chinook στην Ελλάδα και η επιχειρησιακή τους αξιοποίηση
Ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση των δυνατοτήτων αεροκίνηση του ελληνικού Στρατού πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 11 Νοεμβρίου με την άφιξη στο λιμάνι του Κερατσινίου των πρώτων τριών μεταχειρισμένων ελικοπτέρων τύπου CH-47D Chinook από τα 10+5 που πρόκειται να αποκτηθούν από τα αποθέματα της Αμερικανικής Εθνοφρουράς της Πολιτείας Ουάσινγκτον.
Τα ελικόπτερα αυτά εκσυγχρονίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990 και αποκτήθηκαν μετά από πολύχρονες προσπάθειες του ΓΕΣ έναντι 125,8 εκατ. δολαρίων μέσω του προγράμματος FMS. Αξίζει να σημειωθεί ότι τομεγαλύτερο μέρος των χρημάτων αυτών αφορά την αγορά ανταλλακτικών τα οποία θα καλύψουν τις ανάγκες των ελικοπτέρων για δύο χρόνια καθώς και τις εργασίες υποστήριξης και γενικής επισκευής των ελικοπτέρων.
Το πρόγραμμα απόκτησης των 10+5 ελικοπτέρων CH-47D Chinook ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2013, με το αίτημα της Ελλάδας για την απόκτηση των ελικοπτέρων να κατατήθεται στις ΗΠΑ από τον πρώην Α/ΓΕΣ Στρατηγό Μανωλά το Νοέμβριο του 2014 ενώ η έγκριση του προγράμματος από το ΥΕΘΑ ήρθε στις 20 Νοεμβρίου του 2015.
Σε πρώτη φάση πρόκειται να αποκτηθούν 10 μονάδες και αργότερα ακόμη 5 CH-47D Chinook, ώστε τελικά να σχηματιστεί ένας στόλος από 15 CH-47D Chinook, 6 CH-47SD Chinook και 9 CH-47DG Chinook.
Τα υπόλοιπα 7 μεταχειρισμένα ελικόπτερα CH-47D Chinook της πρώτης παρτίδας θα αφιχθούν στην Ελλάδα τους επόμενους μήνες και να ενταχτούν σταδιακά στην δύναμη της Αεροπορίας Στρατού.
Όσον αφορά τα επιπλέον 5 ελικόπτερα αυτά έχουν ήδη επιλεχτεί από το προσωπικό της Ελληνικής Αεροπορίας Στρατού και έχουν δεσμευτεί για την απόκτηση τους στο μέλλον όταν το Ελληνικό υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει διαθέσιμα τα κονδύλια που απαιτούνται για την αγορά τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα ελικόπτερα μεταφέρθηκαν στην βάση ελικοπτέρων στην Πάχη Μεγάρων και μετέπειτα θα αναπτυχτούν στην βάση της Αλεξάνδρειας Ημαθίας, όπου θα ενταχτούν στο 4ο ΤΕΑΣ και θα καλύψουν τις ανάγκες αερομεταφοράς της 71ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας η οποία εδρεύει στην Νέα Σάντα, 42 χλμ από την βάση των ελικοπτέρων.
Πάντως παλαιότερες πληροφορίες ανέφεραν ότι το ΓΕΣ εξετάζει το ενδεχόμενο μέρος των νεοπαραληφθέντων ελικοπτέρων και ατων υπολοίπων πέντε που θα ακολουθήσουν να μεταφερθεί στην Κρήτη και πιο ειδικά στους χώρους της 126ης Σμηναρχίας Μάχης, ώστε να μπορεί να εξυπηρετηθεί η 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία Πεζικού, η οποία έχει αναλάβει την κάλυψη του νοτίου τομέα στο Ανατολικό Αιγαίο.
Η 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία Πεζικού από το 2009 φέρει την ιστορική ονομασία «V Μεραρχία Κρητών», ενώ το 2013 ενεργοποιήθηκε σύμφωνα με την Νέα Δομή Δυνάμεων ως “Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία” μετά από μια προετοιμασία που διήρκησε τρία χρόνια κατόπιν διαταγής του τότε Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Στρατού, Αντιστράτηγου Φραγκούλη Φράγκου.
Η 5η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία Πεζικού, η οποία εδρεύει στα Χανιά περιλαμβάνει, ένα Λόχο Διοικήσεως, το 547ο Αερομεταφερόμενο Τάγμα Πεζικού το οποίο βρίσκεται στο Ρέθυμνο, το 5ο Τάγμα Υποστήριξης και ένα Λόχο διαβιβάσεων. Αργότερα η Ταξιαρχία θα ενισχυθεί με ένα ακόμη αερομεταφερόμενο Τάγμα.
Στο 547ο Αερομεταφερόμενο Τάγμα Πεζικού χορηγήθηκαν τα περασμένα χρόνια σύγχρονος ατομικός εξοπλισμός όπως τυφέκια M-16A2, κράνη kevlar, νέες εξαρτύσεις, επιγονατίδες, επιαγκωνίδες αλλά και βαρέα όπλα όπως όλμοι Ε-44Ε1 των 81χλστ, ΠΑΟ Μ2 Carl Gustav, πολυβομβιδοβόλα GMG των 40χλστ, ενώ συνεχείς είναι οι ασκήσεις αερομεταφοράς που πραγματοποιεί η μονάδα από τα τέλη του 2013 με ελικόπτερα CH-47D Chinook και μεταγωγικά αεροσκάφη C-130H Hercules
Η Ταξιαρχία αξιολογήθηκε επιτυχώς ως Αερομεταφερόμενη στα μέσα Νοεμβρίου του 2013 κατά την διάρκεια της άσκησης Μίνωας 13 και έκτοτε είναι επιχειρησιακά διαθέσιμη.
Κατά την διάρκεια της άσκησης Μίνωας 13, το 547ο Αερομεταφερόμενο Τάγμα Πεζικού μαζί με σημαντικό αριθμό εφέδρων αναπτύχτηκε σε δύο νησιά των Δωδεκανήσων με ελικόπτερα CH-47SD Chinook και C-130H Hercules επιβεβαιώνοντας την δυνατοτητά της αναπτυχτεί ταχύτατα στην περιοχή αρμοδιοτητας της.
Με την δημιουργία ενός νέου ΤΕΑΣ στην Κρήτη η Αεροπορία Στρατού θα μπορεί να καλύπτει το σύνολο του γεωγραφικού χώρου του Έβρου και του Αιγαίου απο τρείς βάσεις, Αλεξάνδρεια Ημαθίας, Πάχη Μεγάρων, Ηράκλειο Κρήτης με 30 ελικόπτερα CH-47D/DG/SD Chinook επιτρέποντας την ταυτόχρονη μεταφορά προς τα ανατολικά των ανδρών των Ειδικών Δυνάμεων καθώς και των ανδρών της 71ης και της 5ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας.
Εάν υποθέσουμε ότι κατα την διάρκεια μιας αιφνιδιαστικής κρίσης ή ενός θερμού επεισοδίου το 70% των ελικοπτέρων αυτών (των 30 CH-47D/DG/SD Chinook) μπορούν να συμμετάσχουν σε μια επιχείρηση αερομεταφοράς στρατευμάτων από την ηπειρωτική χώρα προς τα νησιά. εαν δηλ η Αεροπορία Στρατού μπορεί να αξιοποιήσει τα 20 από τα 30 ελικόπτερα CH-47D/DG/SD Chinook που διαθέτει τότε ο Ελληνικός Στρατός θα μπορεί να μετακινήσει προς τα ανατολικά σε χρονικό διάστημα λίγων ωρών περίπου 660 στρατιώτες σε απόσταση 200-290 χλμ από το σημείο επιβίβασης αυτών.
Αν και τα ελικόπτερα αυτά θα προσφέρουν σημαντική επαύξηση των δυνατοτήτων αερομεταφοράς ενισχύσεων στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, καλύπτοντας μέρος της απαίτησης για άμεση και ταυτόχρονη μεταφορά 700 ανδρών σε μια πτήση προς τα νησιά από την ηπειρωτική χώρα, δεν θα πρέπει να συγχέεται αυτή η ικανότητα με την διαχρονική ανάγκη του Ελληνικού Στρατού για την απόκτηση ελικοπτέρων εφόδου μέσης μεταφορικής ικανότητας.
Η πτήση ενός μεγάλου αριθμού ελικοπτέρων CH-47D/DG/SD Chinook από την ηπειρωτική χώρα προς τα νησιά κατά την διάρκεια μια κρίσης ή κατά την διάρκεια ενός θερμού επεισοδίου, μπορεί να επιτρέπει την μαζική και ταχεία αποστολή σημαντικών δυνάμεων σε αυτά, όμως ενέχει πολλούς κινδύνους.
Σε ένα σύνθετο και κορεσμένο επιχειρησιακό περιβάλλον σαν και αυτό του Αιγαίου, η παρουσία τόσο πολλών ελικοπτέρων του μεγέθους των CH-47D/DG/SD Chinook αποτελεί σημαντικό ζήτημα ασφαλείας για τις φίλιες δυνάμεις.
Και αυτό διότι η κατάρριψη ενός ή περισσότερων ελικοπτέρων όπως τα CH-47D/DG/SD Chinook, τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 33 στρατιώτες, θα αποτελούσε πλήγμα για την αερομεταφερόμενη μονάδα.
Επομένως μπορεί η παραλαβή των ελικοπτέρων αυτών να είναι μια θετική εξέλιξη, όμως δεν θα πρέπει να παραμεληθεί η πάγια και διατυπωμένη ανάγκη του ΓΕΣ για την απόκτηση τουλάχιστον 42 ελικοπτέρων εφόδου μέσης μεταφορικής ικανότητας ουδέποτε υλοποιήθηκε όπως είχε σχεδιαστεί πριν από 14 χρόνια αφού ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Γιάννος Παπαντωνίου επέλεξε να αγοράσει μόλις 20 ελικόπτερα NH90TTH.