Οι αεροπορικές επιχειρήσεις και οι αεροαποβάσεις του Πραξικοπήματος (Video)

Το κομμάτι των αεροπορικών επιχειρήσεων του αποτυχημένου πραξικοπήματος στην Τουρκία ανέλυσε η ιστοσελίδα The Aviationist  παρουσιάζοντας τα γεγονότα με χρονική σειρά. Πιο αναλυτικά σύμφωνα με την ιστοσελίδα το Πραξικόπημα ξεκίνησε με την απογείωση από την αεροπορική βάση Akinci  (4ncu AJÜ)  2 αεροσκαφών F-16C Block50+ της 141 Filo, με τις κωδικές ονομασίες Aslan 1 και Aslan 2 λίγο μετά τις 22.00.

Ακολούθησε η απογείωση δύο ακόμη αεροσκαφών του ιδίου τύπου με τις κωδικές ονομασίες Sahin 1 και Sahin 2, ενώ λίγο αργότερα απογειώθηκαν δύο ακόμη αεροσκάφη τύπου F-16C Block50+.

Τα αεροσκάφη αυτά επρόκειτο να φέρουν σε πέρας τρείς διαφορετικές αποστολές, πρώτον την τρομοκράτηση του πληθυσμού της Άγκυρας με συνεχόμενες διελεύσεις πάνω από την πρωτεύουσα της χώρας σε χαμηλό ύψος με υπερηχητική ταχύτητα εξαπολύοντας θερμοβολίδες, τον βομβαρδισμό στόχων που είχαν προεπιλεγεί και τρίτον την κατάρριψη του αεροσκάφους που μετέφερε τον Recep Tayyip Erdogan στην Κωνσταντινούπολη.

Οι υπερπτήσεις πάνω από την Άγκυρα πραγματοποιήθηκαν από δύο F-16C Block50+ που είχαν κλειστούς τους πομποδέκτες του συστήματος IFF, μεταξύ 22.20-22.25 τοπική ώρα και προκάλεσαν την ανησυχία του πληθυσμού, ο οποίος άρχισε να τηλεφωνεί στο διεθνές αεροδρόμιο της Άγκυρας Esenboga.

Λίγο νωρίτερα ο πύργος ελέγχου του διεθνούς αεροδρομίου της Άγκυρας είχε ζητήσει από τους πιλότους των δύο αεροσκαφών να τον ενημερώσουν το είδος της αποστολής τους. Αυτοί του απάντησαν ότι βρίσκονται σε ειδική αποστολή και πρόκειται να πετάξουν πάνω από την Άγκυρα.

Αριθμός αεροσκαφών F-16C βρισκόταν σε ετοιμότητα στην αεροπορική βάση του Diyarbakir (8nci AJÜ) όπου εδρεύουν οι μονάδες 181 Filo Pars και 182 Filo Atmaca εξοπλισμένες με μαχητικά F-16C Block40TM, F-16C Block50+ και F-16C Block40TM αντίστοιχα.

Σύμφωνα με το The Aviationist, λίγη ώρα αργότερα ο πύργος ελέγχου του αεροδρομίου Esenboga εντόπισε το ίχνος ενός ιπτάμενου τάνκερ τύπου KC-135R της  101 Filo με κωδικό κλήσης “Asena 02” το οποίο είχε απογειωθεί από την βάση του Incirlik. Το αεροσκάφος ξεκίνησε να ανεφοδιάζει με καύσιμα τα F-16C Block50+ που είχαν απογειωθεί από το Akinci χωρίς αυτό και τα μαχητικά να επικοινωνούν πλέον με τον πύργο ελέγχου του Esenboga.

https://www.youtube.com/watch?v=JgSFAM5JlG4

Όμως το “Asena 02”  δεν ήταν το μοναδικό KC-135R που είχε απογειωθεί από το Incirlik και συμμετείχε στο πραξικόπημα. Συνολικά τέσσερα αεροσκάφη KC-135R από τα επτά που διαθέτει η Τουρκική Αεροπορία με τις κωδικές κλήσεις “Asena 01 – 04” συμμετείχαν στις αποστολές ανεφοδιασμού των 6 F-16C Block50+ μέχρι τις πρωινές ώρες της 16ης Ιουλίου.

Λίγη ώρα μετά τις διαδοχικές απογειώσεις των F-16C Block50+ που συμμετείχαν στο πραξικόπημα, η Τουρκική Αεροπορία αντέδρασε απογειώνοντας αεροσκάφη F-16C από την προωθημένη βάση του Dalaman (η οποία βρίσκεται πλησίον της Μαρμαρίδας όπου διέμενε ο Τούρκος Πρόεδρος), του Balikesir και του Erzurum.

Η τελευταία βάση χρησιμοποιείται εδώ και αρκετό καιρό από τις μονάδες της αεροπορικής βάσης στο Merzifon αφού η βάση είναι υπό ανακατασκευή και δεν είναι επιχειρησιακή.

Στην αεροπορική βάση του Erzurum εδρεύουν προσωρινά οι μονάδες 151 Filo Tunç εξοπλισμένη με αεροσκάφη F-16C Block50TM, F-16D Block50TM και η μονάδα 152 Filo Akinci εξοπλισμένη με αεροσκάφη F-16C Block30, F-16D Block30, F-16C Block30TM, F-16D Block30TM, F-16C Block40TM και F-16D Block40TM.

Τα αεροσκάφη της Τουρκικής Αεροπορίας προσπάθησαν να καταρρίψουν το KC-135R “Asena 02”  το οποίο είχε αντικατασταθεί από το “Asena 03”   και τώρα πετούσε πάνω από την Κασταμονή βόρεια της Άγκυρας. Πιο ειδικά δύο F-16C κινήθηκαν προς το “Asena 02”  το οποίο εκτελούσε κύκλους αλλά δεν το κατέρριψαν επειδή πετούσε πάνω από κατοικημένη περιοχή.

Αυτό όμως δεν απέτρεψε τα φιλοκυβερνητικά μαχητικά να εμπλακούν σε αερομαχίες με τα F-16C των πραξικοπηματιών πάνω από την Άγκυρα και την Κωνσταντινούπολη χωρίς όμως να έχουμε καταρρίψεις.

Ακολούθως τα αεροσκάφη και τα ελικόπτερα που χρησιμοποίησαν οι πραξικοπηματίες επιτέθηκαν στο

  • Αρχηγείο των Ειδικών Δυνάμεων της Αστυνομίας στην περιοχή Golbasi πλησίον της Άγκυρας σκοτώνοντας 47 αστυνομικούς,
  • στο σύστημα διανομής φυσικού αερίου στην Άγκυρα,
  • στο Αρχηγείο του Αεροπορικού Σώματος της Αστυνομίας επίσης στο Golbasi,
  • στην Εθνοσυνέλευση, στην Άγκυρα,
  • στο Αρχηγείο της Αστυνομίας στην Άγκυρα,
  • στο Αρχηγείο της ΜΙΤ στην Άγκυρα,
  • στις εγκαταστάσεις της TurkSAT επίσης στο Golbasi,
  • στις γέφυρες της Κωνσταντινούπολης και
  • στο Προεδρικό Μέγαρο στην Άγκυρα.

Παράλληλα με τις επιχειρήσεις των αεροσκαφών τα ελικόπτερα των πραξικοπηματιών πραγματοποιούσαν πολλαπλές αποστολές κρούσης, υποστήριξης και μεταφοράς ειδικών δυνάμεων.

Πιο αναλυτικά τουλάχιστον ένα επιθετικό ελικόπτερο AH-1 Cobra έπληξε με το πυροβόλο του διαδηλωτές στην γέφυρα του Βοσπόρου στην Κωνσταντινούπολη, ένα ελικόπτερο AH-1W Super Cobra έπληξε υποστηρικτές του Τούρκου Προέδρου έξω από το κτίριο της Εθνοσυνέλευσης καθώς και το ίδιο το κτίριο, ένα ακόμη ελικόπτερο έπληξε τις εγκαταστάσεις της  TurkSAT στο Golbasi, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες καταρρίφθηκε από φιλοκυβερνητικό F-16C.

https://www.youtube.com/watch?v=eaJs5A4BwZA

Επιπλέον ένα ελικόπτερο S-70 έπληξε την είσοδο του κτιρίου της ΜΙΤ στην Άγκυρα και προσπάθησε να αποβιβάσει καταδρομείς στόχος των οποίων ήταν η σύλληψη του Αρχηγού της ΜΙΤ Hakan Fidan.

Σύμφωνα με πληροφορίες το συγκεκριμένο ελικόπτερο καταρρίφθηκε.

https://www.youtube.com/watch?v=TrvyZvLDjvU

Την ίδια στιγμή δύο ελικόπτερα AS 532 CSAR με καταδρομείς επέδραμαν σε γάμο που λάμβανε χώρα σε περιοχή της Κωνσταντινούπολης την ώρα του πραξικοπήματος και απήγαγαν αριθμό Στρατηγών που ήταν προσκεκλημένοι.

Για τη σύλληψη του Τούρκου Προέδρου οι πραξικοπηματίες είχαν οργανώσει σύμφωνα με την Hurriyet την αερομεταφορά στην Μαρμαρίδα ανδρών του Κέντρου Εκπαίδευσης Ορεινών Καταδρομέων στο Eğirdir της πόλης Ισπάρτα αξιοποιώντας το αεροδρόμιο Suleyman Demirel στο οποίο εδρεύει και η στρατιωτική βάση.

Η επιχείρηση αυτή διεκόπη από την Αστυνομία και έτσι οι πραξικοπηματίες προσπάθησαν να μεταφέρουν τους καταδρομείς με 40 λεωφορεία. Πάλι όμως η Αστυνομία κατάφερε να παρεμποδίσει την μεταφορά των στρατιωτών συλλαμβάνοντας τους οδηγούς, με αποτέλεσμα οι πραξικοπηματίες να καταφύγουν στην εναλλακτική λύση που είχαν προβλέψει.

Αυτή περιελάμβανε την αποστολή στην Μαρμαρίδα τριών ελικοπτέρων τύπου S-70 από την αεροπορική βάση Çiğli της Σμύρνης. Στα ελικόπτερα αυτά επέβαιναν περίπου 40 άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων της Αεροπορίας (CSAR/ΜΑΚ) οι οποίοι προσπάθησαν να αποβιβαστούν πλησίον του ξενοδοχείου του Recep Tayyip Erdogan στην Μαρμαρίδα. Αποστολή τους ήταν η σύλληψη του Τούρκου Προέδρου.

Όπως αναφέρει η Hurriyet εξαιτίας των πυρών που δέχτηκαν από το έδαφος δεν επετεύχθη η αποβίβαση του συνόλου της δύναμης με αποτέλεσμα να εμπλακούν στην επιχείρηση περίπου 25 άτομα της ομάδας.

Οι άνδρες αυτοί έφτασαν στο ξενοδοχείο καθυστερημένα λόγω της ανατροπής των αρχικών σχεδίων με αποτέλεσμα ο Τούρκος Πρόεδρος να έχει απομακρυνθεί από αυτό μόλις 30 λεπτά πριν από την άφιξη τους.

Μετά την αποτυχημένη επιχείρηση οι 14 από τους 25 άνδρες της ομάδας που κατάφεραν να γλιτώσουν από την μάχη με τους άνδρες της Αστυνομίας στο ξενοδοχείο, επιβιβάστηκαν σε δύο διαφορετικά ελικόπτερα και έφυγαν προς άγνωστη κατεύθυνση.

Όσον αφορά το ρόλο των μεταγωγικών αεροσκαφών στο πραξικόπημα σύμφωνα με το The Aviationist οκτώ αεροσκάφη C-160 και A-400M απογειώθηκαν από την βάση της Καισαρείας και προσγειώθηκαν στην Μαλάτεια (7nci AJÜ) μεταφέροντας πυρομαχικά και όπλα για το πραξικόπημα.

Εκτός όμως από την μεταφορά στρατιωτικού υλικού οι πραξικοπηματίες σύμφωνα με την Hurriyet σχεδίαζαν να μεταφέρουν με μεταγωγικά αεροσκάφη C-130H/E συνολικά 5.000 άνδρες των Ειδικών Δυνάμεων της Στρατοχωροφυλακής από την συνοριακή επαρχία Σιρνάκ στην Άγκυρα και να διανείμουν τις δυνάμεις αυτές στην Εθνοσυνέλευση, στην ΜΙΤ, στο Υπουργείο Εσωτερικών, στο Αρχηγείο των Ειδικών Δυνάμεων της Αστυνομίας, στο Αρχηγείο των Ενόπλων Δυνάμεων, στο Προεδρικό Μέγαρο, στο Γραφείο του Πρωθυπουργού και στις εγκαταστάσεις της  TurkSAT στο Golbasi.

Όπως αναφέρει η Hurriyet αριθμός από τα μεταγωγικά πέταξε από την Άγκυρα την Μαλάτεια και την Καισάρεια στην πόλη Σιρνάκ για να μεταφέρει τους Καταδρομείς αλλά οι τοπικές αρχές πρόλαβαν και διέκοψαν την διαδικασία παρεμποδίζοντας την απογείωση των αεροσκαφών στα αεροδρόμια που είχαν προετοιμαστεί για την αερογέφυρα.

Αναφορικά με την περίφημη παραλίγο αναχαίτιση του αεροσκάφους Gulfstream IV από δύο μαχητικά F-16C οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πιλότοι δίστασαν λόγω του κωδικού κλήσης του προεδρικού αεροσκάφους ο οποίος ήταν πολιτικός των Τουρκικών Αερογραμμών.

Πιο αναλυτικά οι πιλότοι του Προεδρικού αεροσκάφους χρησιμοποίησαν τον κωδικό κλήσης ΤΗΥ 8456 καμουφλάροντας το αεροσκάφος του Recep Tayyip Erdogan σε πολιτικό αεροσκάφος των Τουρκικών Αερογραμμών γεγονός που σύμφωνα με τουρκικές πηγές απέτρεψε τους δύο πιλότους των πραξικοπηματιών να καταρρίψουν το Gulfstream IV και επέτρεψε στον Τούρκο Πρόεδρο να προσγειωθεί στην Κωνσταντινούπολη και να ξεκινήσει την αντεπίθεση του.

Κατα μια άλλη πληροφορία τα δύο F-16C των πραξικοπηματιών αναχαιτίστηκαν από τα δύο F-16C που συνόδευαν τον αεροσκάφος του Τούρκου Προέδρου στην περιοχή της θάλασσας του Μαρμαρά.

Την επόμενη ημέρα Σάββατο 16 Ιουλίου δύο βομβαρδιστικά τύπου F-4E 2020 Terminator έπληξαν με βόμβες τον διάδρομο  της βάσης Akinci με στόχο την αποτροπή νέων απογειώσεων. Όπως αποδείχτηκε το στρατηγείο των πραξικοπηματιών ήταν η συγκεκριμένη βάση στην οποία μεταφέρθηκαν από την Άγκυρα η στρατιωτική ηγεσία που είχε συλληφθεί.

Παράλληλα την ίδια ημέρα ένα αεροσκάφος Ε-7  AEW&C πραγματοποίησε πτήση βόρεια του Eskisehir και ένα μαχητικό F-16C  πραγματοποιούσε περιπολία βορειοδυτικά της Άγκυρας. Αυτό δεν απέτρεψε μια τελευταία επίθεση από ένα από τα μαχητικά των πραξικοπηματιών κατά του Προεδρικού Μεγάρου στην Άγκυρα το πρωί του Σαββάτου.

https://www.youtube.com/watch?v=1f7Rl9PbTu4

Έκτοτε δεν υπάρχει κάποιο νέο περιστατικό, ενώ δεν έχουν ακόμη διευκρινιστεί οι πληροφορίες για την εξαφάνιση 42 ελικοπτέρων και των 6 F-16C που συμμετείχαν στο Πραξικόπημα.

https://www.youtube.com/watch?v=h5LTHkbAltE

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.