1,1 δις ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των 85 F-16 Block52/Block52+Adv – Τι μπορεί να γίνει με τα F-16 Block30

Πληροφορίες για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16 έδωσε σήμερα ο Αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας.

Πιο αναλυτικά σύμφωνα με τον Α/ΓΕΑ το πρόγραμμα περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό 85 αεροσκαφών στο επίπεδο Viper των εκδόσεων F-16C/D Block52+ και F-16C/D Block52+Adv έναντι 1,1 δις ευρώ.

Το πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί αρχικά από τα χρήματα που θα αποκομίσει η Πολεμική Αεροπορία από την πώληση 12 F-16C/D Block30 κατά πάσα πιθανότητα στην Κροατία ή την Βουλγαρία, ενώ το υπόλοιπο ποσό από τον αμυντικό προυπολογισμό σε βάθος 10ετίας.

Τα 55 F-16C/D Block52+ και τα 30 σύγχρονα F-16C/D Block52+Adv θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο F-16C/D Viper το οποίο περιλαμβάνει

  • Την αντικατάσταση του υπάρχοντος radar AN/APG-68 των F-16 με το νέο radar τεχνολογίας AESA τύπου AN/APG-83 SABR της εταιρείας Northrop Grumman, το οποίο τεχνολογικά βασίζεται στο radar APG-81 τεχνολογίας AESA του F-35 Lightning II.
  • Την εγκατάσταση του νέου Τμηματικού Υπολογιστή Αποστολής (MMC) 7000AH με διασύνδεση αυτού με την νέα αρτηρία δεδομένων υψηλής ταχύτητας 1Gigabit Ethernet, ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες του radar τεχνολογίας AESA.
  • Την εγκατάσταση προηγμένης έγχρωμης οθόνης 6X8 ιντσών της εταιρείας Elbit στο κέντρο του πιλοτηρίου (CPD, Center Pedestal Display), μαζί με δύο νέες έγχρωμες οθόνες υψηλής ανάλυσης πολλαπλών λειτουργιών (MFD, Multi-Function Display) 4×4 ιντσών τοποθετημένες εκατέρωθεν της κεντρικής οθόνης.
  • Βελτιωμένη Προγραμματιζόμενη Γεννήτρια Απεικόνισης (iPDG, improved Programmable Display Generator)
  • Κοινή Μονάδα Ηλεκτρονικών Εισαγωγής Δεδομένων (CDEEU, Common Data Entry Electronics Unit)
  • Προηγμένο Εξοπλισμό Μεταβίβασης Δεδομένων (ADTE, Advanced Data Transfer Equipment) με αποθηκευμένους ψηφιακούς χάρτες αναγλύφου
  • Σύστημα ναυτιλίας LN-260 EGI (Embedded GPS/INS) της εταιρείας Northrop Grumman
  • Ζεύξη δεδομένων Link-16 με τερματικό περιορισμένου όγκου του Συστήματος Διανομής Πληροφοριών Πολλαπλών Λειτουργιών (MIDS, Multifunctional Information Distribution System)
  • Τον Ψηφιακό Υπολογιστή Ελέγχου Πτήσης (DFLCC, Digital Flight Control Computer)
  • Το σύστημα IFF APX-126 της εταιρείας BAE Systems
  • Το Αερομεταφερόμενο Σύστημα Καταγραφής Δεδομένων (ADRS, Airborne Data Record System)
  • Το Αυτόματο Σύστημα Αποφυγής Σύγκρουσης με το Έδαφος (AGCAS, Automatic Ground Collision Avoidance System)
  • Ψηφιακό Σκοπευτικό επί Κράνους JHMCS
  • Ολοκλήρωση του προηγμένου Ατρακτιδίου Σκόπευσης AAQ-23 Sniper

Υπενθυμίζεται ότι  τα πρώτα F-16C/D Block52+ παραλήφθηκαν το 2003, ενώ οι παραδόσεις των 30 νεώτερων F-16C/D Block52+Adv πραγματοποιήθηκαν την περίοδο Μάιος του 2009 και Ιανουάριο του 2010. Σύμφωνα με τον Α/ΓΕΑ τα αεροσκάφη θα εκσυγχρονιστούν στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ με ρυθμό 12 αεροσκάφη το χρόνο.

Εκτιμάται ότι στις ΗΠΑ θα σταλούν 2-4 αεροσκάφη των δύο εκδόσεων για να πραγματοποιηθεί το πιλοτικό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, οι δοκιμές αποδοχής και να οριστικοποιηθεί η τελική διαμόρφωση του πακέτου αναβάθμισης, ενώ τα υπόλοιπα 83-81 αεροσκάφη θα εκσυγχρονιστούν στην ΕΑΒ με βάση το μοντέλο που θα διαμορφωθεί στις ΗΠΑ.

Όσον αφορά τα υπόλοιπα 38 αεροσκάφη της έκδοσης F-16C/D Block50 τα οποία έχουν ήδη συμπληρώσει περίπου 22 έτη επιχειρησιακής ζωής θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο F-16C/D Block52+ και Block52+Adv με την αξιοποίηση των απαρτιών που θα αφαιρεθούν από τα αεροσκάφη που θα αναβαθμιστούν στο επίπεδο Viper.

Το πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2024 ή κατά πάσα πιθανότητα το 2025 με την παράδοση και του τελευταίου αεροσκάφους την χρονιά δηλ που οι Τούρκοι θα έχουν σε πλήρη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα το πρώτο Σμήνος των F-35A.

Τελικά όπως φαίνεται τα υπόλοιπα 20 F-16C/D Block30 θα αξιοποιηθούν για την εκπαίδευση των νέων πιλότων.

Ουσιαστικά μετα την ολοκλήρωση της υλοποίησης του προγράμματος το 2025 η Πολεμική Αεροπορία θα διαθέτει 85 F-16C/D Viper, 38 F-16C/D Block52+/52+Adv, 25 Mirage 2000-5 MkII, 17 Mirage 2000EGM/BGM, 20 F-16C/D Block30 και 33 F-4E AUP PI2000 δηλ συνολικά 216 αεροσκάφη με τα F-4E AUP PI2000 να οδεύουν προς απόσυρση.

Όπως είναι φυσιολογικό η Πολεμική Αεροπορία θα προσπαθήσει τα επόμενα χρόνια να διατηρήσει όσα περισσότερα αεροσκάφη διαθέτει σε επιχειρησιακή διαθεσιμότητα αφού κάθε χρόνο 12 αεροσκάφη F-16C/D εκτός από αυτά των υπολοίπων τύπων που θα πρέπει να περνούν περιοδική επιθεώρηση και συντήρηση θα λείπουν από το οπλοστάσιο της.

Έτσι θεωρείται λογικό να παραμείνουν σε υπηρεσία για περισσότερα χρόνια από ότι αρχικά εκτιμόταν τα F-4E AUP PI2000 και τα Mirage 2000EGM/BGM και για τον λόγο αυτό πρόκειται να υπογραφή κάποια στιγμή στο μέλλον η σύμβαση για την υποστήριξη των τελευταίων η οποία εκκρεμεί από το 2010.

Τέλος ένα ζήτημα που θα μπορούσε να εξεταστεί είναι η αξιοποίηση της πώλησης των 12 F-16C/D Block30 σε τρίτη χώρα με τον εκσυγχρονισμό των εναπομεινάντων 20 αεροσκαφών αυτού του τύπου.

Πιο συγκεκριμένα η πώληση των 12 F-16C/D Block30 σε συμμαχική χώρα θα μπορούσε να συνοδευτεί με τον εκσυγχρονισμό αυτών, αξιοποιώντας τα απάρτια των F-16C/D Block50 της Πολεμικής Αεροπορίας, τα οποία θα λάβουν με την σειρά τους τα απάρτια των F-16C/D Block52+/52+Adv.

Κατά αυτό τον τρόπο η συμμαχική χώρα που θα αγοράσει τα 12 F-16C/D Block30 θα αποκτήσει ένα ικανό αεροσκάφος να αξιοποιεί οπλικά συστήματα και εξοπλισμό που σήμερα τα Block30 δεν μπορούν και από την άλλη πλευρά η Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε αξιοποιώντας την διαδικασία πιστοποίησης των επιμέρους υποσυστημάτων των Block50 στα Block30 να αναβαθμίσει και τα δικά της 20 F-16C/D Block30.

Η λύση αυτή είναι οικονομικότερη από κάθε άλλη που έχει παρουσιαστεί στις δύο ενδιαφερόμενες συμμαχικές χώρες, αφού στο πακέτο πώλησης των  12 ελληνικών F-16C/D Block30 θα μπορούσε να προστεθεί και το κόστος εγκατάστασης σε αυτά τα αεροσκάφη των απαρτιών των F-16C/D Block50 με τις συμμαχικές χώρες να αναλαμβάνουν το κόστος της πιστοποίησης αυτών.

Η λύση αυτή ενέχει πολλαπλά πλεονεκτήματα τόσο για την συμμαχική χώρα που θα αποκτήσει τα αεροσκάφη, όσο και για την Πολεμική Αεροπορία

α) Τα αεροσκάφη αυτά πρώτα από όλα θα εκσυγχρονιστούν πριν παραδοθούν στο νέο χρήστη και ο εκσυγχρονισμός τους θα πραγματοποιηθεί στην ΕΑΒ

β) Η Συμμαχική χώρα αποκτά 12 σχετικά σύγχρονα αεροσκάφη που μπορούν να χρησιμοποιήσουν σημαντικό αριθμό σύγχρονων αεροπορικών πυρομαχικών και αισθητήρων

γ) Η υποστήριξη τους θα μπορεί να γίνει από την Πολεμική Αεροπορία, ενώ οποιοδήποτε πρόβλημα θα μπορεί να επιλυθεί στην ΕΑΒ

δ) Η Πολεμική Αεροπορία θα μπορεί να εκπαιδεύσει το προσωπικό της συμμαχικής χώρας που θα αγοράσει τα 12 ελληνικά εκσυγχρονισμένα F-16C/D Block30 μεταδίδοντας τις γνώσεις και την εμπειρία της από το αληθινό πεδίο της μάχης που διεξάγεται κάθε μέρα στο Αιγαίο

Φυσικά όλα αυτά μπορούν να εξεταστούν κάποια στιγμή στο άμεσο μέλλον αφού θα χρειαστούν μερικοί ακόμη μήνες για την ολοκλήρωση της συμφωνίας και την υπογραφή αυτής.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.