Αυτό είναι το Ελληνικό Μη Επανδρωμένο Πολιτικό Αεροσκάφος (HCUAV)

Στην τελική φάση λίγο πριν από την πρώτη του πτήση βρίσκεται το νέο ελληνικό πολιτικό UAV που από το 2013 αναπτύσσουν τρία ελληνικά πανεπιστήμια σε συνεργασία με τρείς εγχώριες εταιρείες.

Το HCUAV (Hellenic Civil Unmanned Air Vehicle) όπως ονομάζεται το υπό ανάπτυξη ελληνικό αερόχημα είναι το αποτέλεσμα μιας φιλόδοξης προσπάθειας στην οποία συμμετέχει το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, το Εργαστήριο Ρομποτικής και Αυτοματισμών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου της Θράκης και του Εργαστηρίου Αυτόματου Ελέγχου του Πολυτεχνείου Αθηνών.

Επιπλέον στην κοινοπραξία που ανέπτυξε το αερόχημα συμμετέχουν οι εταιρείες MLS Multimedia (Θεσσαλονίκη), Spacesonic Ltd (Τρίκαλα), Intracom Defense Electronics (Αθήνα).

HCUAV1

Συντονιστής του προγράμματος είναι το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών & Στροβιλομηχανών του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης.

Το ελληνικό πολιτικό UAV έχει μήκος 4,5 μέτρα, εκπέτασμα πτερύγων 6 μέτρα και βάρους 190 κιλά.

Το HCUAV, θα έχει αυτονομία 9 ωρών, εμβέλεια 200 χλμ., μέγιστη ταχύτητα 220 χλμ./ώρα και μέγιστο ύψος πτήσης 10.000 πόδια.

Η Intracom Defense Electronics την ευθύνη ολοκλήρωσης των σημαντικότερων και πιο κρίσιμων συστημάτων όπως οι ηλεκτρο-οπτικοί αισθητήρες, οι επικοινωνίες, οι κινητοί σταθμοί εδάφους καθώς και τα συστήματα ευφυούς λογισμικού με δυνατότητες ελέγχου διοίκησης και συντονισμού επιχειρήσεων.

Οι επικοινωνίες του HCUAV στηρίζονται στο καινοτόμο σύστημα ευρυζωνικών ασφαλών επικοινωνιών Spart@n της Intracom Defense Electronics, το οποίο παρέχει υπερσύγχρονη και αξιόπιστη υποδομή ασφαλών δίκτυο-κεντρικών επικοινωνιών με εξελιγμένες δυνατότητες μεταφοράς δεδομένων τακτικής κατάστασης και εικόνας σε πραγματικό χρόνο.

HCUAV3

Το σύστημα αυτό προσδίδει σαφή πλεονεκτήματα στην επίγνωση της κατάστασης και λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής ισχύος και αποτελεσματικότητας στις διάφορες επιχειρήσεις του HCUAV.

Το υπό ανάπτυξη ελληνικό αερόχημα θα έχει αποστολή την υποστήριξη των υπηρεσιών πολιτικής προστασίας και δημόσιας ασφάλειας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, παρέχοντας σε αυτές πλεονεκτήματα όπως δικτυοκεντρικός σχεδιασμός με αποστολή εικόνας ημέρα και νύχτα, γεω-αναφορά στόχων και αποτύπωση επιχειρησιακής κατάστασης σε πραγματικό χρόνο, προσφέροντας παράλληλα μειωμένο κόστος λειτουργίας και τεχνικής υποστήριξης ανά ώρα πτήσης.

Αυτή την περίοδο εγκαθίσταται στο αερόχημα το συγκρότημα των ηλεκτρο-οπτικών αισθητήρων και των παρελκόμενων τους.

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται εν μέρει από ευρωπαϊκά κονδύλια και πιο ειδικά από το ΕΣΠΑ 2007-2013, από την Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) και από τις ελληνικές εταιρείες που συμμετέχουν το δε συνολικό του κόστος φτάνει τα 2 εκατ. ευρώ.

Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι τρία ελληνικά πανεπιστήμια και τρείς ελληνικές εταιρείες κατάφεραν μέσα σε 2 ½ χρόνια να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα αερόχημα το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις υπηρεσίες πολιτικής προστασίας και δημόσιας ασφάλειας της χώρας μας επιστρέφοντας στον Έλληνα πολίτη τα χρήματα που δαπανήθηκαν για την ανάπτυξη αυτού του συστήματος.

Συγγραφέας: Γιώργος Τσιμπούκης

Στρατηγικός Αναλυτής με μεγάλη εμπειρία στην ανάλυση αμυντικών συστημάτων και θεμάτων ασφάλειας. Αναλυτής – Συντάκτης σε εξειδικευμένα περιοδικά Άμυνας και Ασφαλείας.